عصر کرد

آخرين مطالب

رییس سازمان توسعه تجارت ایران:

به بازاریان بانه ای قول می دهم دولت منافع ملی را توام با منافع مرزنشینان تدوین کند اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمات توسعه تجارت ایران گفت: مشکلات بازاریان بانه ای و دیدگاه های آنان پیرامون اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی را با امانت داری و نظر مساعد به مسئولان وزارت کشور منتقل می کنیم و به بازاریان اطمینان می دهم دولت منافع ملی را توأم با منافع مرزنشینان تدوین خواهد کرد. به گزارش ایسنا منطقه کردستان, مجتبی خسروتاج که در رأس یک هیأت بلندپایه از مدیران اقتصادی و بازرگانی دولت به بانه آمده بود، در دیدار با نمایندگان بازاریان و مرزنشینان گفت: با توجه به مصوباتی که دولت در سال گذشته پیرامون ساماندهی مبادلات مرزی ابلاغ کرده و همچنین فعالیت هایی که در گذشته از طریق معابر موقت مرزی انجام می گرفت، ظاهراً معافیت های گمرکی در نظر گرفته شده در این طرح پایین است و بازاریان علاقمند بودند این موضوع و دیگر مشکلاتشان را از نزدیک با بخش اقتصادی و تجاری دولت مطرح کنند.
وی با اشاره به شعار امسال در زمینه حمایت از تولید و کالای ایرانی افزود: واحدهای تولیدی توقع دارند از محصولات آنها حمایت شود، همچنان که به همان میزان انتظار می رود دروازه های کشور برای تجارت باز شود.
خسروتاج نشست خود با نمایندگان بازاریان و فعالان اقتصادی شهرستان بانه را فرصت خوبی دانست تا هم دغدغه های دولت با تعریف دقیق از منافع ملی به مردم و مرزنشینان منتقل شود و هم پیشنهادات منطقی بازرگانان استان را که با ایجاد اصلاحاتی در مصوبه دولت، زمینه فعالیت سالم بازرگانی در استان کردستان را شکل می دهد، بشنود و به مسوولان کشوری گزارش دهد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت درباره مهم ترین دغدغه های بازاریان بانه ای در زمینه اجرای مصوبه ساماندهی مبادلات مرزی افزود: هم در زمینه وارد کردن حجم زیاد کالاهای خریداری شده که در آنسوی مرز مانده و هم پیرامون افزایش تخفیفات گمرکی که مشوق کافی برای ورود گردشگران و خرید از بازارهای این شهر را فراهم نماید، در جلسه روز شنبه با حضور مسئولان کشوری و وزارت کشور به طور قاطع دفاع خواهم کرد.
مجتبی خسروتاج با اشاره به ظرفیت های مهم استان کردستان و شهرستان بانه در زمینه های اقتصادی و گردشگری، ضرورت برنامه ریزی برای اجرای طرح های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را یادآور شد و تصریح کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری در بانه هم به شرطی که ایجاد منطقه ای برای امکان صادرات تولیدات، فرآوری و صنعت باشد، مورد حمایت دولت است.
شهریار حیدری, مدیرکل امور مرزی وزارت کشور درادامه این جلسه از فرهنگ غنی مردم کرد به خاطر امنیت اجتماعی پایدار، مهمان نوازی و اخلاق مداری آنان تجلیل کرد.
وی افزود: تاجر، مرزنشین و بازاری در کنار هم معنی پیدا می کند و ما باید در مقوله اقتصاد، نگاه ملی داشته و منافع مرزی را با منافع ملی و توسعه منطقه ای گره بزنیم.
دکتر حیدری با اعلام اینکه تصویب نامه دولت پیرامون ساماندهی مبادلات مرزی در آینده نزدیک اصلاح خواهد شد افزود: مسؤلان در سطوح مختلف شهرستانی، استانی و کشوری با دلسوزی پیگیر مشکلات مرزنشینان هستند و اطمینان داشته باشید این نواقص برطرف خواهد شد.
محسن بیگلری, نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در ادامه، امنیت و آرامش حاکم بر مرزهای غربی میهن اسلامی را مرهون خدمات نظام اسلامی ایران و مجاهدت مرزنشینان ذکر کرد.
وی در نشست بازاریان بانه و سقز با اعضای کارگروه مرز وزارت کشور گفت: تجارت مرزی در شهرستان بانه دارای سابقه طولانی است و معیشت مرزنشینان به آن وابسته است.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی, با اشاره به نبود سرمایه گذاری های زیرساختی در بانه افزود: امروزه 91 مجتمع تجاری با بیش از 12 هزار مغازه در بازار بانه و 10 هزار خانوار مرزنشین دارای کارت الکترونیک مرزنشینی وجود دارد و همه منتظر تصمیم دولت پیرامون رونق دوباره کسب و کار و امرار معاش از طریق مبادلات مرزی هستند.
بیگلری در ادامه امکان ورود کالاهای بازاریان که در آنسوی مرز مانده، افزایش تخفیفات برای مرزنشینان که در حال حاضر 500 هزارتومان در ماه برای هر خانوار در نظر گرفته شده است، ایجاد منطقه آزاد تجاری در بانه و تسریع در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان را از مهم ترین خواسته های مردم این شهر و بازاریان بیان کرد.
محمد فلاحی, فرماندار شهرستان بانه نیز در ادامه این نشست گفت: مراودات مرزی از گذشته های دور تاکنون منبع تأمین درآمد و امرار معاش بخش زیادی از مردم مرزنشین بانه بوده و هست.
وی افزود: تنها 12 درصد اراضی شهرستان بانه زراعی است که آن هم با مشکل کمبود آب کشاورزی روبه روست و دامداری و صنایع تولیدی هم در این شهرستان وجود ندارد و زندگی بیشتر مردم اعم از واردکنندگان، مرزنشینان و شهرنشینان ارتباط مستقیم با مبادلات مرزی دارد.
فلاحی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت های کشاورزی و گردشگری، خواستار منتفع شدن این شهرستان از مزایای مرزی شد و تأکید کرد: طرح ساماندهی مبادلات مرزی که قرار است جایگزین مبادلات از معابر موقت شود دارای نواقصی است که انتظار داریم در جلسات پیش رو در تهران، به رفع این نواقص بر اساس پیشنهادات منطقی و مستند بازاریان و فعالان اقتصادی بانه ای توجه جدی شود.
فرماندار شهرستان بانه در ادامه بیان کرد: مردم انقلابی بانه کارنامه درخشانی در دفاع از آرمان های والای اسلام و انقلاب دارند و تقدیم 847 شهید معظم، 1450 جانباز از خودگذشته و 95 آزاده سرافراز، گواهی بر این ادعاست.
حسین فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان نیز در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگاران گفت: دولت مصمم است نقطه تعادل را در ارتقای معیشت مرزنشینان و تأمین منافع کلان کشور برقرار کند.
وی تصریح کرد: مهمان نوازی، استدلال درست، منطق قوی و مطالبات به حق بازاریان در جلسه امروز، بهترین نوید برای انتقال خواسته های آنان به مسوولان کشوری و حل مشکلات آنهاست.
فیروزی مهم ترین اولویت دولت در زمینه مسایل مرزی را تأمین معیشت مردم بیش از پیش و توسعه پایدار مناطق مرزی در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ذکر کرد.
وی تصریح کرد: مسوولان به این نکته واقفند که زندگی ساکنان مرز با تجارت فرامرزی ارتباط مستقیم دارد و هدف از اعزام هیأت اقتصادی و بازرگانی دولت شنیدن دغدغه های مرزنشینان و بیان دغدغه های دولت با نگاه ملی و منطقه ای به منظور بررسی و پیگیری بیشتر این مسایل است.
گفتنی است، این نشست با حضور «مجتبی خسروتاج» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و قائم مقام وزیر در امور تجارت، «شهریار حیدری» مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، «علی معقولی» مدیرکل دفتر واردات و مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، «محسن بیگلری» نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، «حسین فیروزی» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان، «محمد فلاحی» فرماندار شهرستان بانه، «رضا میرزایی» مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کردستان، «محمد دره وزمی» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان، «بختیار رحمانی پور» مدیرکل گمرکات استان و سرپرست گمرک باشماق، چند تن از روحانیان بانه ای و معتمدین و نمایندگان منتخب بازاریان شهرستان های بانه و سقز در فرمانداری بانه برگزار شد.
در این جلسه که بیش از 3 ساعت طول کشید، از شهرستان بانه آقایان هیوا عثمانی، علی رحمانی، هیوا امینی، هیرش صالحزاده، منصور امین نژاد، خالد ابراهیمی، مهدی حلیمی، عثمان مروتی و هادی احمدی به نمایندگی از بازاریان، صاحبان شرکت های ترانزیتی حمل کالا، مرزنشینان و اصناف، و از شهرستان سقز نیز آقایان «سید امید حسینی» و «محمد ماجدی» به نمایندگی از بازاریان سقزی و ماموستا جمال کریمی، ماموستا رحیم عباسی و ماموستا محمد ادیبی هم به نمایندگی از مردم بانه، مطالب، دیدگاه ها، انتقادات، راهکارها و مشکلات کنونی مردم بانه و شهرهای همجوار را در فضایی صمیمی بیان کردند.
افزایش میزان تخفیفات گمرکی برای کالاهای وارداتی از طریق پیله وری، امکان ورود کالاهای موجود در آنسوی مرز و ضرورت تسریع در انجام فرآیندهای عملی مبادلات مرزی پیله وری مطابق با خواسته های بازاریان، مهم ترین مطالبات فعالان اقتصادی بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/22885/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است