عصر کرد

آخرين مطالب

انتقال بین حوزه ای آخرین راهکار تامین آب شرب در کشور باشد علمي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انتقال آب بین حوزه ای در کشور باید آخرین راهکار برای تامین آب شرب باشد البته به شرطی که بالادست و پایین دست حوزه آبی دیده شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید ظهرابی روز پنجشنبه در نشست تکریم و معارفه مدیرکل محیط زیست کردستان اظهار کردد: باید نگرانی های مردم و فعالان محیط زیست مناطقی که قرار بر انتقال آب هست را بر طرف کنیم.
وی افزود: دانشمندان و متخصصین حوزه آب معتقدند برای بهره برداری از منابع آبی باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که در سرزمین های خشکی همچون ایران که بیشترین وابستگی را به آب دارد حداکثر 40 درصد از این منابع استفاده کنند.
ظهرابی تاکید کرد: در کشور ما بیش از 100 درصد از منابع آب بهره برداری می شود که نشان می دهد هیچ توجهی به منابع آبی و ظرفیت آب تجدید پذیر کشور نداریم.
وی یادآور شد: این بهره برداری بالا موجب می شود به ذخایر آب دست اندازی کنیم و مواردی همچون انتقال آب که موجب نگرانی بسیاری از فعالان محیط زیست است انجام شود، سفره های آب زیرزمینی را خالی کنیم، منابع آب استراتژیک خود را از دست دهیم، تالاب ها و رودخانه ها خشک شود و هزاران معضل در این ارتباط اتفاق بیافتد.
وی گفت: در مواردی بهره برداری ناپایدار آب در بالا دست به حدی می رسد که شرایط در پایین دست حوزه ها به شکلی می شود که مردم دچار مشکل شوند، چاه ها خشک و منابع آبی از دست برود.
وی اضافه کرد: سدهایی در کشور ساخته شده ولی در بالادست آن از منابع آبی بهره برداری کرده ایم و امروز سد خالی است در حالیکه بارندگی 15 درصد کاهش یافته اما حجم روان آب تولیدی 40 درصد کاهش یافته است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آنچه اتفاق افتاده بخش کوچکی مربوط به تغییر اقلیم و خشکسالی است اما بیشتر محصول بی توجهی، نداشتن برنامه و بهره برداری ناپایدار از طبیعت و منابع آبی است.
ظهرابی در رابطه با استان کردستان یادآور شد: برنامه جامع زیست بومی دریاچه زریبار تدوین شده که با اجرای آن سیاست اصلی محیط زیست در رابطه با مدیریت زیست بومی پیگیری می شود.
وی اظهار کرد: ظرفیت های طبیعی استان کردستان و تنوع زیستی آن می تواند از راه گسترش گردشگری و طبیعت گردی محرک توسعه باشد.
وی به اولویت های مهم زیست محیطی استان نیز اشاره کرد و افزود: اگر برنامه آمایش سرزمین استان تصویب نشده است مورد پیگیری قرار گیرد تا برنامه های توسعه ای با این طرح تطبیق داده و چارچوب آن شکسته نشود.
ظهرابی اضافه کرد: محیط زیست طبیعی استان و وسعت مناطق حفاظت شده آن نسبت به کشور شرایط خوبی ندارد و سطح مناطق تحت حفاظت باید به استاندارد جهانی که 17 درصد عرصه های خشکی و 10 درصد عرصه های آبی است، برسد.
وی گفت: در بازدید اخیر متوجه شدم آنچنان که باید و شاید محیط بانان در مناطق تحت حفاظت حاکمیت ندارند و آن نظم در این مناطق دیده نمی شود.
وی با بیان اینکه در حوزه پسماند استان کردستان هم اتفاقات ناخوشایندی رخ می دهد، یادآور شد: باید به سمت بازیافت، تبدیل زباله به کود و تفکیک زباله ها حرکت کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم در این آیین گفت: در رابطه با موضوع محیط زیست در کشور در حد شعار صحبت های زیادی صورت گرفته اما نگرانی های بسیار جدی هنوز وجود دارد.
امیر قادری اضافه کرد: در سطح کلان ترکیه با سدسازی بدترین ضربه را به محیط زیست منطقه زده است و بخش زیادی از ریزگردهای منطقه ناشی از این کار و عدم تخصیص حق آبه کشور عراق است که باعث خشک شدن تالاب ها و در نتیجه افزایش بیابان ها شده است.
وی با بیان اینکه انتقال آب درون حوزه ای در کشور هم خیانت است، افزود: سفره های آب زیرزمینی ما در حال تخلیه است و نشان می دهد که دقیق و برنامه ریزی شده در این ارتباط عمل نکرده ایم.
قادری با اشاره به اینکه هم مردم باید دقت بیشتری کنند و هم رفتار مسئولان باید تغییر کند، اظهار کرد: ما نسل ویرانگر و تخریبگری پیرامون محیط زیست بوده ایم.
به گفته وی، نباید پروژه های عمرانی بدون پیوست محیط زیست اجرایی شود و اگر پروژه عمرانی به محیط زیست آسیب می زند، اجرا نشود بهتر است.
وی با بیان اینکه یک متر مربع تغییر کاربری غیرقانونی در استان کردستان انجام نشده است و اجازه رانت خواری نداده ایم، گفت: شاید جابجایی کاربری صورت گرفته باشد اما تلاش کردیم از تغییر کاربری جلوگیری کنیم.
مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست کردستان هم در سخنانی ضمن یادآوری سیاست های دولت در حوزه محیط زیست گفت: امیدواریم بتوانیم این سیاست ها را در استان کردستان پیش ببریم.
فریبا رضایی افزود: محیط زیست و قانونگذاری در این حوزه فقط برای احتیاط و تامین زندگی برای نسل حاضر و آینده است و هیچ منافاتی با توسعه ندارد بلکه ما مفهوم توسعه پایدار را داریم.
وی اظهار کرد: قاطعانه با تعدی و تجاوز و هر آنچه موجب آلایندگی شود برخورد می کنیم و در این راستا با دستگاه های مرتبط از جمله دستگاه قضایی و انتظامی هماهنگی هایی صورت گرفته است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در چند ماه گذشته هم در این آیین گفت: در این مدت، برنامه مدیریت جامع تالاب زریبار که نتیجه سال ها پیگیری بود به سرانجام رسید.
کوروش زارعی افزود: کارگروه استانی این طرح تشکیل و ابلاغ ها صورت گرفت و کارگروه شهرستانی هم در ارتباط با آن تشکیل می شود.
وی اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده و همراهی مسئولان سه میلیارد ریال به اعتبارات بخش سایر این اداره کل در سال جاری اضافه شد.
زارعی با اشاره به اینکه تناسبی بین پرداختی ها و شرح وظایف این اداره وجود ندارد، گفت: طرح های ناتمام شامل یک مرکز تحقیقات و هشت محیط بانی است.
به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه در حکمی فریبا رضایی را به عنوان مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان کردستان منصوب کرد.
فریبا رضایی پیش از این در سمت مشاور استاندار کردستان، مدیرعامل مؤسسه بازیافت و مدیریت پسماند کردستان و دبیر ستاد نجات بخشی دریاچه زریبار مریوان فعالیت می کرد.
عبدالوحید ریاضی فر مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بود که اوایل بهمن سال گذشته جاری خود را به کورش زارعی داد تا او حدود سه ماه سرپرستی این اداره کل را بر عهده داشته باشد.
کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده تالاب بین المللی دریاچه زریبار مریوان، منطقه حفاظت شده بیجار، منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه، منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان سروآباد و 2 منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو و دشت بیلو در نزدیکی تالاب زریبار است.
از مساحت 29 هزار و 137 کیلومتر مربعی استان کردستان 10 درصد در قالب مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
همچنین از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد و جنگل های این استان که جز جنگل های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از پنج هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، قابلیت های اکوتوریستی و ارزش های زیست محیطی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند.
6108/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/22858/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان

ما دو جور بخشنده داریم!

مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال

بازیکن رئال که ژابی برای لورکوزن می‌خواهد

ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد

تایلند 3 عراق 2، هفتمین صعود متوالی به جام جهانی

العین - یوکوهاما، آماده برای جنگ بر سر جام نقره‌ای

سرپرست استقلال خوزستان؛ فقط تمرکز و دیگر هیچ!

فینالیست آسیا را فغانی تعیین کرد!

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

دمتان گرم و ممنون نکونام و استقلال!

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

بازگشایی گردنه تته پس از 5 ماه + فیلم

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

انجام عمل تعویض دریچه قلب از طریق آنژیوگرافی برای اولین‌بار در کرمانشاه

عملیات بازگشایی گردنه تته

لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود

اجرای طرح شنبه‌های احیای واحدهای راکد در کردستان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست

آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است

مذاکرات مثبت لیورپول با فاینورد برای جانشینی اشلوت با کلوپ

پائز: المپیک 2024 واقعیت است، نه رویا

مذاکره آیندهوون با بارسلونا برای خرید ارزان دِست

ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک

ملوان بدون مصدوم و محروم مقابل سایپا

کرسپو و کیول؛ از فینال استانبول تا لیگ قهرمانان آسیا

صعود نماینده ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گواردیولا هم به تراکتور بیاید،‌ مشکلات حل نمی‌شود

فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر

(عکس) تصویر‌ی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

عملیات بازگشایی گردنه تته در مسیر پاوه به سرو آباد

صحنه ای وهمناک در انگلیس؛ اسب های خونین در خیابان های لندن | عکس

شرکت 26 هزار و 380 داوطلب کردستانی در نوبت اول کنکور سراسری 1403

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

بازگشایی گردنه تته در کردستان پس از 5 ماه

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد

گردنه تته در محور کرمانشاه به کردستان بازگشایی شد

3200 کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد

گردنه برف‌گیر و مرتفع کرمانشاه پس از ماه‌ها بازگشایی شد

طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است

پیش بینی هفته ای بهاری برای استان کرمانشاه

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد