عصر کرد

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد

بانک ها کار آفرینی را در جامعه احیا کنند اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - سیستم بانکی به عنوان نیروی محرکه اقتصاد می تواند با احیای کارآفرینی به توسعه و پویایی اقتصادی جامعه کمک کند و این امر زمانی محقق می شود که پرداخت تسهیلات کارشناسی و براساس برنامه ریزی دقیق و اصولی انجام گیرد.
به گزارش ایرنا، بانک های عامل با ارائه تسهیلات به کارآفرینان از یک طرف و از طرفی دیگر با دادن تسهیلات به منظور رونق تولید، سرمایه در گردش، اشتغال فراگیر و پایدار روستایی برای تثبیت شغل های موجود و ایجاد فرصت های شغلی جدید و تکمیل ظرفیت واحدهای تولیدی نقش مهمی در جامعه ایفا می کنند.
طرح اشتغال فراگیر موضوع بند الف و ب تبصره 18 با اعتباری معادل 200 هزار میلیارد ریال برای کل کشور در نظر گرفته شده که سهم استان کردستان از اشتغال فراگیر 6 هزار و 420 میلیارد ریال و مشاغل خانگی 335 میلیارد ریال است.
در بخش اشتغال پایدار روستایی 100 هزار میلیارد ریال در کشور برای حمایت از اشتغال روستاها در نظر گرفته شده که سهم کردستان از این میزان، سه هزار میلیارد ریال است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج با برگزاری میزگرد تخصصی در خصوص نقش بانک ها در احیای کارآفرینی در جامعه و کمک به رفع معضل بیکاری با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی که دولت برای بخش های فرا گیر و پایدار روستایی و رفع موانع تولید تعیین کرده به واکاوی نقش مهم بانک در تحقق اهداف مورد نظر پرداخته است.
هر چند همه مدیران شعب بانک های فعال در استان کردستان که نقش و سهمی در تحقق اهداف دولت تدبیر و امید در حوزه اشتغالزایی و رفع موانع تولید داشتند به این میزگرد با ارسال دعوت نامه و پیگیری تلفنی دعوت شدند اما به غیر از بانک کشاورزی و پست بانک هیچ کدام از مدیران بانک ها حاضر به شرکت در این نشست و اعلام عملکردشان در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به بهانه نداشتن اجازه از مرکز و یا ... نشدند تا همچنان شیوه و چگونگی پرداخت این تسهیلات و شرایط وام گیرندگان نزد این بانک ها نا مشخص باقی بماند تا بیشتر به درستی حرف متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال نزد برخی بانک ها پی ببریم که بیشتر ضابطه را جایگزین رابطه می کنند و برخی به افرادی تسهیلات می دهند که هیچ نقشی در ایجاد اشتغال و فرصت شغلی ندارند و با دریافت تسهیلات مربوط به این بخش، در امور دیگری آن را مورد استفاده قرار می دهند.
با توجه به عدم حضور مدیران امور شعب بانک های ملی ایران، تجارت، ملت، رفاه کارگران و سپه در این میزگرد تخصصی، ایرنا براساس وظیفه خود نشست را با حضور اسعد فهیمی مدیر امور شعب بانک کشاورزی و فاتح ملایی مدیر شعب پست بانک در استان کردستان برگزار و به بررسی موضوع تسهیلات حوزه اشتغال و عملکرد این دو بانک پرداخت.
**سیستم بانکی نیروی محرکه اقتصاد است
مدیر شعب بانک کشاورزی کردستان گفت: در بسیاری از کشورهای جهان سیستم بانکی به عنوان نیروی محرکه اقتصاد جامعه نقش مهمی در رونق تولید و اشتغال جامعه ایفا می کنند.
اسعد فهیمی اظهار کرد: در ایران 79 درصد کل منابع سرمایه گذاری از بانک ها تامین می شود و لازم است که بانک ها برای نقش آفرینی در اقتصاد جامعه به سیستم نوین بانکی جهان تجهیز شوند.
وی با اشاره به اینکه برای کمک به اشتغال آفرینی در جامعه افزود: در بحث اشتغال پایدار و نقش آفرینی در اقتصاد باید نگاه ها پروسه محور باشد و نگاه پروژه محوری به این کمک نمی کند.
فهیمی اضافه کرد: برای تاثیرگذاری بیشتر یک طرح اشتغالزایی باید سه ضلع شامل دستگاه های اجرایی، بانک های عامل و مجری با هم هماهنگ و در یک راستا عمل کنند.
مدیر شعب پست بانک استان کردستان نیز با بیان اینکه اقتصاد کشور به بانک محور بودن شناخته شده است و بازار سرمایه در حال حاضر رونق چندانی ندارد، گفت: باید بحث کارآفرینی را در جامعه احیا کنیم و زیاد متکی به سیستم اداری نباشیم.
فاتح ملایی تاکید کرد: نیاز است این دید را در جامعه ایجاد کنیم که کارآفرینی لازمه زندگی است و سیستم بانکی و اداری تنها می تواند نقش کمک کننده داشته باشد.
به گفته وی، رسانه ها هم باید با ورود به این عرصه و با تغییر فرهنگ در بحث اشتغال، به ایجاد فرهنگ توسعه در جامعه کمک کنند.
ملایی به برخی از مشکلات و موانع سر راه عملی شدن طرح های اشتغال فراگیر و روستایی در استان اشاره و اظهار کرد: هیچ برنامه اشتغالزایی در زمان کوتاه (تا تیرماه 97) عملی نمی شود و منجر به توسعه یا اشتغال پایدار نیز نخواهد شد؛ بنابراین باید زمان بیشتری برای اجرای این مهم در نظر گرفته شود.
به گفته وی، باید جزئیات برنامه های اشتغالزایی شفاف و بُعد زمانی، ساز و کارها و ظرفیت بانک ها مشخص باشد.
مدیر شعب پست بانک کردستان یکی از دیگر از مشکلات طرح های اشتغال فراگیر را کندی در روند کار دانست و گفت: عدم توان رقابت سرمایه گذاران مناطق کمتر توسعه یافته با مناطق توسعه یافته و ریسک بالای سرمایه گذاری با توجه به زمان کم آن، از دیگر ضعف های این طرح ها است.
ملایی اضافه کرد: با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات طرح ها براساس حوزه های تخصصی به بانک ها واگذار نشده است در پرداختی ها مشکل پیش می آید.
وی یادآور شد: سامانه کارا در کردستان دچار مشکل است که باعث کندی تاخیر در معرفی طرح ها به بانک ها می شود و فرصت های متقاضیان نیز تاحدود زیادی از دست می رود؛ البته برخی متقاضیان هم مدارک را با تاخیر به بانک ها تحویل می دهند.
ملایی با بیان اینکه در اقتصادهای دنیا ابتدا تحریک تقاضا و بعد عرضه انجام می گیرد، تاکید کرد: این در حالی است که ما ابتدا تحریک عرضه را انجام می دهیم و مشخص نیست چه زمانی تحریک تقاضا ایجاد خواهد شد که به طور قطع در آینده دچار مشکل خواهیم شد.
**پست بانک کردستان متعهد به پرداخت 108 میلیارد ریال اعتبار است
مدیر شعب پست بانک کردستان گفت: در بحث اشتغال پایدار روستایی، پرداخت 108 میلیارد ریال اعتبار به این بانک ابلاغ شده است که تاکنون پرداخت تسهیلات برای 69 پرونده به ارزش 95 میلیارد و 199 میلیون ریال مصوب شده است.
ملایی افزود: حدود سه فقره از این پرونده ها به ارزش 2 میلیارد و 830 میلیون ریال آماده واریز است که بعد از ثبت در سامانه کارا پرداخت می شود.
به گفته وی، در سال 95 و 96 که پست بانک اولین قرارداد را با صندوق توسعه ملی بست، 30 میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد اشتغال فراگیر در کردستان اختصاص داده شد.
ملایی افزود: رقمی بیش از این اعتبار یعنی 33 میلیارد و 500 میلیون ریال پرداخت کردیم که سه میلیارد ریال آن، اعتبارات مانده استان های دیگر بود که به پست بانک کردستان واگذار شد.
مدیر شعب پست بانک کردستان با بیان اینکه در مهر ماه سال گذشته اعتبار جدیدی به این بانک برای پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر اختصاص یافت، اضافه کرد: مجوز پرداخت تا 18میلیارد ریال تسهیلات به این بانک داده شد.
ملایی با اشاره به اینکه 323 پرونده متقاضی از طریق جهاد کشاورزی به ارزش 133 میلیارد ریال به پست بانک کردستان واگذار شد، افزود: از این مقدار، در آذر و دی ماه سال 96 حدود 26 میلیارد ریال و 65 فقره تسهیلات پرداخت شد که بنابه دستور استانداری، پرداخت مابقی تسهیلات واگذار شده از تعهد پست بانک خارج شد.
وی از دریافت مجوز 30 میلیارد ریال اعتبار در بخش اشتغال پایدار روستایی از ابتدای امسال خبر داد و گفت: یکی از طرح ها شرکت تعاونی شفا است که قرار است در ازای 24 میلیارد ریال پرداخت تسهیلات، برای 100 نفر اشتغال زایی ایجاد کند.
به گفته ملایی، 6 میلیارد ریال باقی مانده نیز به متقاضیان بخش کشاورزی دیواندره اختصاص می یابد، هرچند پرونده های دریافتی بیش از این میزان تسهیلات است.
مدیر شعب بانک کشاورزی کردستان نیز گفت: این بانک نیز در بخش اشتغال فراگیر (شهری) متعهد به پرداخت 963 میلیارد ریال در سال 97 شده است.
فهیمی افزود: در بخش اشتغال پایدار روستایی نیز بانک کشاورزی در سال 97 متعهد به پرداخت یک هزار و 300 میلیارد ریال بوده که با همکار دستگاه های اجرایی پیش بینی می شود بخش زیادی از این اعتبارات محقق شود.
وی با اشاره به شروع طرح رونق تولید از سال 96 نیز اظهار کرد: تاکنون 170 طرح با اعتبار 170 میلیارد ریال برای این بخش مصوب شده است.
** استقلال بانک ها باید حفظ شود
مدیر شعب پست بانک کردستان در رابطه با نحوه پرداخت تسهیلات به متقاضیان اشتغال اظهار کرد: در این مورد باید استقلال بانک ها حفظ شود اما در عین حال نظارت بر عملکرد بانک ها وجود داشته باشد.
ملایی با این عنوان که نیاز است تسهیلات را محدود و از کسانی که قدرت سرمایه گذاری و ریسک دارند حمایت کنیم، تاکید کرد: با این رویه می توانیم اشتغالزایی مشخصی از متقاضیان بخواهیم؛ به این معنا که بانک قدرت انتخاب سرمایه گذار واقعی را داشته باشد.
وی در ادامه، پست بانک را بازویی برای دولت ها در اجرای سیاست های خود دانست و گفت: این بانک با هزینه کردن پس اندازهای خُرد در روستاها به نوعی هزینه های دولت و آمار مهاجرت را کاهش داده و به توسعه روستاها کمک می کند.
ملایی حوزه کار پست بانک را خرده بانک داری در روستاها عنوان کرد و افزود: در سال گذشته 26 ATM در روستاهای استان با همکاری وزارت فناوری و اطلاعات مستقر شده است که برای تعداد قابل توجهی از روستاییان اشتغال ایجاد کرده است.
**بیکاران را به بیکار بدهکار تبدیل نکنیم
مدیر شعب بانک کشاورزی کردستان گفت: هر چند تمام توان بانک ها با دستگاه های اجرایی برای رفع بیکاری در جامعه در قالب طرح های اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار است اما اگر این طرح ها با برنامه ریزی دقیق صورت نگیرد، بیکاران را به بیکار بدهکار تبدیل می کند.
فهیمی اظهار کرد: طرح های اشتغالزایی که می تواند باعث رونق تولید شود نیاز به بازار مصرف و حتی صادرات محصولات تولید باشد.
وی اضافه کرد: اگر ما در صدد رونق بخش تولید باشیم باید برنامه هایی برای پیداکردن بازار مصرف جدید این محصولات تولید شده نیز داشته باشیم تا با مشکل تعادل عرضه و تقاضا مواجه نشویم.
به گفته وی، بانک ها و دستگاه های متولی این امر جویندگان واقعی کار و تولید را پیدا کرده و تسهیلات بانکی را به این جویندگان واقع پرداخت کنند.
فهیمی اضافه کرد: بانک کشاورزی کردستان دارای 42 شعبه و 2 باجه بوده که از این تعداد 13 شعب روستایی بوده و با توجه به اینکه 113 هزار خانوار استان در بخش کشاورزی فعالیت می کنند و 25 درصد اشتغال استان در این بخش قرار دارد، بانک کشاورزی از بانک های مهم و تاثیر گذار در کردستان است.
مدیر شعب پست بانک نیز گفت: این بانک از سال 1375 به عنوان شرکت دولتی شناخته شد و در سال 83 به بانک دولتی تغییر یافت و پست بانک کردستان هم اکنون با 144 نمایندگی در روستاها، 10 شعبه در استان و 69 پرسنل در حال فعالیت و ارائه خدمات به مردم استان است.
در این میزگرد مشخص شد هر گونه اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان منجر به رونق تولید و توسعه اقتصادی جامعه نمی شود، بلکه در برخی موارد باعث تورم بیشتر در جامعه و با تبدیل بیکاران به بیکاران بدهکار نه تنها از مشکلات جامعه نمی کاهد بلکه جامعه با معضلات بیشتری مواجه می کند.
لازم است تسهیلات بانکی در قالب های کارشناسی شده و بر اساس اولویت بندی در بخش های مختلف و با توجه به نیازهای بازار و میزان اشتغالزایی پرداخت شود.
دستگاه های اجرایی نیز قبل از معرفی افراد به بانک ها برای دریافت تسهیلات، ضمن نیازسنجی ها، در قالب دوره های مختلف به آموزش و تربیت کارآفرینان بپردازند و آنها را در یافتن بازارهای فروش محصولات و رسیدن به خودکفایی یاری کنند.
3020/ 7355/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/22743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

«مهمانی سالیوان» در ایران‌ مال

فرنگی‌کاران خوزستانی در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد 14 مدال رنگارنگ کسب کردند

48 درصد از دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند

طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

رشد 500 درصدی آمار معتادان در کردستان!

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

300 معتاد متجاهر در پرند، نصیرشهر و رباط کریم جمع آوری شد

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

رشد پانصد درصدی آمار معتادان در کردستان!

حضور هزاران گردشگر در بهشت گمشده کردستان

تنها صداست که می ماند

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هواشناسی کردستان هشدار سطح زرد صادر کرد

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

مبارزه با پدیده قاچاق از مهمترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه

اجرای نمایش عواقب روشنفکری در گچساران

چرا نمایش طنز حمله رژیم صهیونیستی به ایران، به روی صحنه رفت؟

رویکرد گمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی

«پس از» و درگیری روانی بخشی از جامعه/ تاثیر مستقیم دلار بر تئاتر

ادای احترام جشنواره کن به آکیرا کوروساوا/ رونمایی از پوستر

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس