عصر کرد

آخرين مطالب

آثار تاریخی و دشت های سرسبز قروه میزبان گردشگران نوروزی فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - شهرستان قروه بدلیل داشتن جاذبه های تاریخی و دشت های وسیع و سرسبز هر سال پذیرای تعداد زیادی از مسافران و مهمانان نوروزی از مناطق مختلف کشور است.
به گزارش ایرنا، قروه در دشت وسیعی به مساحت چهار هزار و 268 کیلومتر مربع در 90 کیلومتری شرق سنندج و در مسیر جاده سنندج - همدان واقع شده است.
مرکز حکومت این شهرستان در گذشته روستایی به نام قصلان در 8 کیلومتری قروه امروزی بوده که توسط امان‌الله خان والی کردستان در دوره صفویه احداث شده است.
موقعیت طبیعی این شهرستان بدلیل وجود دشت‌های بزرگ کشاورزی و سنگ های معدنی به مهمترین شهر استان از لحاظ کشاورزی، صنعتی و معدنی تبدیل شده بطوریکه انواع سنگ‌های ساختمانی و تزئینی معادن این شهر به کشورهای آسیایی، اروپایی و عربی صادر می شود.
همچنین ذوب آهن کردستان و برخی واحدهای صنعتی دیگر در این شهرستان احداث شده که نشان از صنعتی بودن این شهرستان دارد.
ارتفاع قروه از سطح دریا 1900 متر است و همین ارتفاع، آب و هوای خاصی را در منطقه ایجاد کرده که دارای زمستان های بسیار سرد و تابستان های نسبتا خنک با وزش باد همیشگی است.
به علت خشکی و رطوبت کم هوا در این شهرستان، باران های بهاری و پاییزی متوسط است، میانگین بارندگی سالیانه در قروه حدود 350 میلیمتر است.
اما شهرستان قروه از طبیعتی بکر برخوردار است و آثار باستانی و تاریخی آن رنگ دیگری بر طبیعت زیبای آن بخشیده است از تپه ها، دشت ها و چشمه آب گرم باباگرگر گرفته تا حمام تاریخی قصلان و سراب کوثر جلوه هایی زیبا از طبیعت این منطقه است.
** چشمه باباگرگر
در روستای باباگرگر در 18 کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه، چشمه ای جوشان همیشه می خروشد که به آن باباگُرگُر می گویند.
آب این چشمه در استخری عمیق و مدور به محیط 200 متر جمع می شود و دارای رنگی مایل به سرخ است که در برخی مواقع به زرد مایل به لیمویی در می آید.
آب این چشمه به علت وجود املاح معدنی بویژه گوگرد رنگین است و به نظر می رسد برای امراض سودایی و پوستی مناسب و در درمان سوء هاضمه و دیگر بیماری های دستگاه گوارش و نیز راشیتیسم و درمان تورم موثر است.
این چشمه و امامزاده باباگرگر در کنار آن، از مکان های طبیعی و تاریخی شهرستان قروه و استان کردستان محسوب می شود.
** منطقه حفاظت شده بدر و پریشان
منطقه حفاظت شده بدر و پریشان با مساحت 43 هزار هکتار، میان استان‌های کردستان و کرمانشاه و در فاصله 12 کیلومتری جنوب شهر قروه قرار دارد.
بدر و پریشان منطقه‌ای کوهستانی است و از کوه‌های صخره‌ای، دره‌های کم عمق، تپه ماهورها و ارتفاعات به هم پیوسته تشکیل شده که دامنه ارتفاع آن از 2000 تا 3298 متر متغیر است.
این منطقه دارای چشمه‌های فراوان است که در این میان می‌توان به چشمه شاه پسند، چشمه‌های شمالی کوه بدر، چشمه کبود و چشمه پناهگاه پریشان اشاره کرد.
منطقه حفاظت شده بدر و پریشان با پوشش گیاهی مناسب، زیستگاه گونه‌های جانوری مهمی همچون کل، بز، روباه، گرگ، شغال، گراز و خرگوش است که به منظور حفظ این گونه‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی و زیبای آن، از سال 1375 به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.
** دریاچه سراب کوثر
دریاچه سراب کوثر در فاصله یک کیلومتری جنوب شهر قروه قرار دارد. آب این دریاچه از چشمه‌های متعددی که در بستر دریاچه وجود دارند تأمین می‌شود.
این دریاچه از گذشته‌های دور تأمین‌کننده آب آشامیدنی و کشاورزی اهالی شهر بوده و امروزه یکی از گردشگاه‌های مهم این شهر محسوب می‌شود و علاقمندان رشته قایقرانی و سایر ورزش‌های آبی در این سراب مشغول به فعالیت های ورزشی می شوند.
در میان دریاچه یک جزیره کوچک سر از آب بیرون آورده که به نحو زیبایی نورپردازی شده و با عبور از پل آهنی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، دریاچه سراب کوثر با نام تک آغاج که واژه‌ای ترکی و به معنای تک درخت است نیز خوانده می‌شود.
** پل فرهاد آباد
پل فرهاد آباد در 45 کیلومتری شمال غربی شهرستان قروه در روستایی به همین نام در مسیر جاده قدیمی بیجار بر روی رودخانه بایتمر احداث شده است.
این پل دارای 8 دهانه و به طول 80 متر است که نوع قوس‌های بکار رفته در آن اغلب جناغی و مصالح استفاده شده، آجر است.
تاریخ ساخت پل به طور دقیق مشخص نیست ولی با توجه به شیوه معماری پل، به نظر می‌رسد متعلق به دوران صفویه باشد.
پل فرهاد آباد در زمان حکومت خسروخان اول مقارن با حکومت زندیه تعمیر و بازسازی شده است و فرهاد میرزای معتمدالدوله (عموی ناصرالدین شاه) در زمانی که حاکم کردستان بود آن را مرمت کرده است که به همین جهت این پل به نام فرهاد آباد نامیده می‌شود.
** حمام قصلان
حمام قصلان از حمام‌های قدیمی شهر قروه است که در روستای قصلان در 6 کیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد، تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت خسروخان اول، والی وقت کردستان تعلق دارد.
این حمام دارای قسمت‌های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خلوتی خصوصی و عمومی، خزینه و تون بوده و تزئینات منحصربفرد آهک ‌بُری آن با طرح‌های گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی در نوع خود قابل توجه است.
بر اساس کتیبه‌ای که بر سردر ورودی حمام نصب شده و اکنون در موزه سنندج نگهداری می‌شود این بنا در سال 1255 هجری قمری در روزگار آصف، حاکم وقت سنندج تعمیر و مرمت شده است.
این بنا تا اوایل انقلاب اسلامی مورد استفاده بود اما با احداث حمام جدید در روستا بتدریج از رونق آن کاسته شد.
در سال 1380 بار دیگر عملیات مرمت و تعمیرات توسط واحد حفظ و احیای مدیریت وقت میراث فرهنگی استان آغاز و از آن تاریخ تاکنون در چندین مرحله عملیات مرمت صورت گرفته است.
** غار و صخره های تاریخی فرهاد تاش (وینسار)
در حدود 35 کیلومتری شرق شهر قروه، در فاصله سه روستای داشبلاغ، آقبلاغ و وینسار بر روی کوهی مرتفع، بقایای یک معدن بزرگ سنگ قرار دارد که از نظر نوع، اندازه و تراش سنگ دارای ویژگی های خاص و از اهمیت بسیار برخوردار است.
باور مردم محلی بر آن است که این سنگ ها به داستان شیرین و فرهاد ارتباط دارد. نوع حجاری و سفال های موجود در منطقه، احتمالا مربوط به دوره ساسانی است.
این منطقه در ایام بهار به عنوان تفرجگاه مورد استفاده مردم است و در ضلع شرقی کوه فرهادتاش، دهانه غاری وجود دارد که اورل استین مستشرق اروپایی هنگام بررسی منطقه غرب کشور، از این غار نام برده و ظاهرا نتوانسته است وارد آن شود.
همچنین در حوالی منطقه فرهادتاش نمونه های فسیل دریایی زیادی وجود دارد که مورد توجه باستان شناسان است.
به گزارش ایرنا، براساس سرشماری سال 95، جمعیت شهرستان قروه 140 هزار و 192 نفر است که جمعیت ساکن در شهر، 94 هزار و 404 نفر و جمعیت ساکن در روستا نیز، 45 هزار و 788 نفر است.
استان کردستان دارای 30 هتل با 838 اتاق و 2 هزار و 199 تخت است که سنندج با هفت هتل به ظرفیت 722 تخت، مریوان هفت هتل به ظرفیت 663 تخت و بانه با پنج هتل به ظرفیت 483 تخت در رده های اول تا سوم از نظر تعداد اماکن اقامتی هستند.
شهرستان های سقز نیز دارای پنج هتل با 213 تخت، قروه با سه هتل به ظرفیت 63 تخت، سروآباد با 2 هتل به ظرفیت 150 تخت و دهگلان با یک هتل به ظرفیت 25 تخت است.
ظرفیت مهمانپذیر و مسافرخانه های استان 24 باب با ظرفیت 769 است که در این بخش نیز سنندج با 6 باب و 207 تخت، بانه و مریوان هر کدام با پنج باب و 146 تخت از نظر تعداد در رده های اول تا سوم هستند، سقز دارای چهار باب با 106 تخت، بیجار 2 باب و 73 تخت و کامیاران و دیواندره نیز هر کدام یک باب و 36 تخت است.
همچنین این استان دارای یک باب هتل آپارتمان با 56 تخت و یک اقامتگاه بومگردی در روستای دولاب سنندج است و باقی ظرفیت تخت های اقامتی استان نیز شامل مهمانسراهای اداره ها و آموزش و پرورش است.
امسال 172 مدرسه با یک هزار و 298 کلاس درس و اتاق برای اسکان مهمانان فرهنگی در کردستان پیش بینی شده است و 444 نفر به عنوان عوامل اجرایی در این مراکز خدمات ارائه می دهند.
اتاق های آماده شده برای مهمانان فرهنگی در سه گروه تعیین شده که در گروه ویژه، 182 اتاق با امکانات تخت خواب، تلویزیون، یخچال، فرش و وسایل خواب در داخل اتاق فراهم شده است.
همچنین گروه الف نیز با 604 اتاق دارای امکاناتی چون تلویزیون، یخچال، فرش و وسایل خواب در داخل اتاق است و رنج ب با 512 اتاق دارای امکانات فرش و وسایل خواب داخل اتاق و یخچال و تلویزیون مشترک است.
7355/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/18073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ پری خوشحال

تیم ملی والیبال از امروز با سرمربی

سرمربی الهلال ناکامی برابر العین را توجیه کرد

حضور نماینده دوچرخه‌سواری ایران در کمپ اتحادیه جهانی سوییس

انتقاد عربستانی‌ها از غرور سرمربی الهلال

کونسیسائو تا 2029 در پورتو

آزمون گزینه اصلی دروسی برای جانشینی لوکاکو

آخرین وضعیت ایران برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

هشدارهای شمسایی در نشست فنی قبل از بازی با قرقیزستان

اعلام ماموریت حمید مطهری در غیاب یحیی

6 سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر

دستگیری کلاهبردار میلیاردی در کرمانشاه

اجری موفق طرح نور در کرمانشاه

تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد + فیلم

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

389 میلی‌متر بارش در کردستان ثبت شد

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

تشکر ستاره اینتر از عمو تیری

ستاره بایرن مونیخ: جایی نمی‌روم

سرنوشت قایدی در فصل آتی

العهد در فینال ای اف سی کاپ

علی نعمتی: جواب استقلالی‌ها را در زمین می‌دهیم

ستاره سیتی دیوانه انتقال به بارسلونا

روایت کشتی‌گیر ایرانی از مبارزه‌اش با برنده دیوید تیلور

آغاز رقابت 8 تیم برای رسیدن به جام جهانی

هدایت تراکتور کادوی تولد 50 سالگی!

گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است

آغاز اجرای پروژه تعریض محور دهگلان_ بلبان آباد

رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن

احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو

اجرای طرح رایگان پوشش بیمه‌ای کودکان زیر هفت سال سن در کرمانشاه

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به‌نام ‌«آرمان بنفشی‌»

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

اکبرپور: استقلال بازی سختی برابر تراکتور دارد

بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!

ورمزیار: انتقال مالکیت باید مشکلات استقلال را ریشه‌ای حل کند

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود 5 میلیون دلار رسید

پرداخت بیش از 12 هزار و 730 میلیارد ریال به مراکز درمانی

مانور آمادگی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی در کرمانشاه برگزار می‌شود

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!