عصر کرد

آخرين مطالب

ماهی قرمز مهمان همیشگی سفره های هفت سین اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - ماهی های گُلی قرمز چندین روز قبل از فرا رسیدن عید نوروز به عنوان مهمانان همیشگی و جدا نشدنی سفره های هفت سین وارد بازار استان کردستان شده و در گوشه و کنار خیابان ها و مراکز خرید خودنمایی می کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در روزهای پایانی سال خریدهای نوروزی مردم در بیشتر شهرهای استان کردستان همچون سایر شهرهای کشورمان افزایش چشمگیری یافته و بازارها مملو از خریدارانی است که می خواهند نوروزی متفاوت از روزهای دیگر سال داشته باشند.
مغازه های البسه و پوشاک، خواربار فروشی ها و میوه فروشان کردستانی تازه ترین خریدهای خود را برای بازدید خریداران در ویترین ها و محل هایی که در دید مشتری باشد، قرار داده اند و هر یک به نوعی سعی در جلب نظر مشتریان دارند.
در این میان مغازه ها و دکه های فروش ماهی های قرمز (گلی) که از مدتی قبل فعالیت خود را شروع کردند این روزها در اوج فروش و داغی بازار هستند.
در کنار سطل ها و شیشه های بزرگ و آکواریوم های مکعبی که از ماهی های رنگارنگ و در اندازه مختلف پر شده اند، بساط سفره هفت سین نیز به فروش می رسد و شهروندان در کنار پرسیدن قیمت و توقف های کوتاه در کنار این مغازه ها، ماهی سفره های هفت سین خود را می خرند و با خود به منزل می برند.
در کنار فروش ماهی گُلی برخی فروشندگان سبزه های از جوانه در آمده گندم، عدس و نخود و برخی گونه های جانوری را نیز می فروشند.
ماهی قرمز در ایران با نام ماهی 'طلایی، قرمز، شب عید و گلدفیش' شناخته شده و با نام علمی 'آراتوس کاراسیوس' با نژادهای مختلف و رنگ های متنوع در مراکز تکثیر و پرورش کشور تولید می شود.
توجه به اندازه غذای ماهی، کنار گذاشتن آب به مدت 24 ساعت به منظور خروج کلر در هنگام تعویض آب ماهی و استفاده از یک سوم از آب قدیمی از جمله مراقبت های لازم برای نگهداری ماهی قرمز در خانه است.
مدیر برنامه های بهداشت و بهبود تغذیه در مراکز جمعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشتر گفته بود: ماهی های قرمز ممکن است عصبی یا بیمار باشند، مهمترین راه شناخت این ماهی ها چرخش مکرر ماهی داخل تنگ و دیگر ظروف نگهداری است.
رضا عزتیان افزود: در خرید ماهی قرمز باید به یکسری نکات توجه کرد، شکسته شدن یا تاخوردن بال های ماهی، شنای نامتعادل، بیرون زدگی چشم ها، تشکیل گلوله های پنبه ای اطراف دهان، دم یا بال ها و سفیدک زدن جداره پوست از اعلام بیماری ماهی های قرمز است که از خرید آنان باید اجتناب کرد.
وی گفت: ماهی های قرمز را می توان همانند بسیاری از حیوانات اهلی با رعایت مسائل بهداشتی در منزل نگهداری کرد اما مردم باید قبل از خرید بابد به توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال هر گونه بیماری پوستی توجه کنند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان می گوید: هر گونه خرید و فروش گونه های حیات وحش طبق قانون ممنوع و پیگیری قانونی دارد.
کورش زارعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و عید نوروز، عده ای فرصت طلب و سودجو در برخی مناطق اقدام به خرید و فروش غیرمجاز گونه های جانوری مانند مار، سمندر و لاک پشت در کنار ماهی قرمز می کنند.
وی افزود: خرید و فروش گونه های حیات وحش براساس مواد 7 و 10 قانون شکار و صید ممنوع است و انجام این کار علاوه بر جدا کردن این گونه های جانوری از زیستگاه های طبیعی محل زندگی شان و برهم زدن تعادل چرخه حیات طبیعی آنها، در نهایت منجر به انقراض این گونه های ارزشمند می شود.
زارعی از شهروندان خواست از خرید جانواران وحشی خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را به سامانه تلفنی 1540 و یا ادارات محیط زیست اطلاع دهند.
وی گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این اداره کل در این ایام به گشت و نظارت مستمر بر مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده فروشی های استان اقدام خواهند کرد و درصورت مشاهده تخلف، ضمن ضبط جانوران وحشی و رها سازی آنها در طبیعت، با افراد خاطی و سودجو براساس قوانین و مقررات برخورد خواهند کرد.
**تولید سالانه یک میلیون بچه ماهی تزئینی (آکواریومی)
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سالانه بیش از یک میلیون قطعه ماهی تزئینی (آکواریومی) در مزارع پرورشی این استان تولید می شود.
رحمانی میرزایی افزود: با توجه به نیاز آبی کم و امکان تولید در فضای کوچک این شیوه تولید، با استقبال خوب روبرو شده و گسترش زندگی آپارتمان نشینی بازار فروش را برای ماهی های زنیتی مهیا کرده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون پنج مرکز تولید ماهی های زینتی در شهرستان های سنندج، سقز، کامیاران، بیجار و قروه دایر شده و به ازای تولید هر 30 هزار قطعه ماهی زینتی یک شغل ایجاد می شود.
**ماهی قرمز را در در منابع آبی رهاسازی نکنید
برخی شهروندان پس از مدتی از نگهداری ماهی های قرمز نوروزی را در منابع آبی رهاسازی می کنند که این امر می تواند به جای کمک به محیط زیست به آن زیان برساند.
مسئول روابط عمومی اداره کل محیط زیست کردستان گفت: ماهی های قرمز یا کاراس، گونه های غیر بومی منطقه ما هستند و رها سازی آنها در منابع آبی و رودخانه ها باعث تبدیل شدن آنها به گونه غالب در این منابع می شود.
محمد حقمرادی افزود: احتمال دارد این نوع ماهی ها انگل ها و انواع بیماری ها را با خود به همراه داشته باشند که در صورت رهاسازی در منابع آبی باعث آلوده سازی این منابع و حتی مرگ و میر سایر ماهی ها می شوند.
وی از شهروندان خواست در صورت تمایل به رهاسازی ماهی های کاراس، این کار را در استخرها و یا حوضچه هایی که ارتباطی با رودخانه ها و سدها ندارد، انجام دهند.
عید باستانی نوروز و آیین های زیبایی این عید در راه است و آمدن یک ماهی قرمز و سبدی کوچک از سبزه بهاری، شور و نشاطی دوباره به محیط گرم خانواده می بخشد، پس بیاید قبل از تحویل سال و آیین نوروز دل ها خود را برای خانه تکانی های نوروزی آماده کرده و با فراموش کردن غم ها و غصه ها به استقبال سال نو برویم.
3020/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/18007/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی