عصر کرد

آخرين مطالب

میزگرد ایرنا/تدارک کردستان برای اسکان مسافران نوروزی فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - تدابیر برای اسکان مسافران نوروزی در کردستان از سوی دستگاه های متولی از چندی پیش اندیشیده شده و علاوه بر مهیا کردن کمپ های گردشگری در پارک ها، اماکن اقامتی با حدود چهار هزار تخت نیز آماده پذیرایی از مسافران است.
به گزارش ایرنا، استان کردستان بدلیل قرار گیری در منطقه ای کوهستانی، طبیعت بکر، داشتن بازارهای مرزی و آثار باستانی، آیین ها و آداب تاریخی و فرهنگی خاص از جمله مناطق گردشگر پذیر کشور است و بر این اساس دستگاه های عضو خدمات اجرایی سفر از یک ماه گذشته فعالیت خود را برای فراهم آوری مقدمات پذیرایی از مسافران نوروزی در این استان آغاز کرده اند.
از جمله این اقدامات فراهم کردن زمینه حضور گردشگران و اسکان آنان در شهرهای مختلف است و کمپ های گردشگری در پارک های شهرها توسط شهرداری ها با هدف ایجاد اماکنی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده و علاوه بر آن چهار هزار تخت در هتل ها، مهمانپذیرها و مسافرخانه ها برای پذیرش مسافران آماده شده است.
پذیرایی از بیش از 360 هزار مسافر در ایام تعطیلات نوروز سال 96، انگیزه را برای برنامه ریزی، هماهنگی و انسجام دستگاه های اجرایی و خدماتی استان برای استقبال از مهمانان نوروز 97 بیشتر کرده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کردستان به منظور اطلاع عموم از میزان آمادگی و برنامه ریزی استان برای اسکان و خدمات رسانی به گردشگران و مشافران نوروزی میزگردی با حضور کارشناسانی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش و پرورش کردستان و همچنین شهرداری سنندج برگزار کرد تا مردم در جریان اقدامات و کارهای انجام شده این دستگاه ها برای فراهم کردن شرای برای اسکان مناسب مسافران در کردستان قرار گیرند.
مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان می گوید: در ایام تعطیلات نوروزی 30 هتل، 24 مهمانپذیر، 120 خانه مسافر و خانه اقامتی روستایی برای مهمانان نوروزی در این استان تجهیز و آماده سازی شده است.
تیمور خالدی افزود: این اماکن دارای حدود چهار هزار تخت اقامتی هستند که در شهرستان ها از سوی هتلداران، صاحبان مسافرخانه ها و مهمانپذیرها و همچنین مراکز اقامتی اسکان آموزش و پرورش آماده پذیرش مسافران شده اند.
به گفته وی، ستاد خدمات سفر برای اطلاع از کیفیت این تخت های اقامتی برنامه بازدیدی را همزمان با سایر فعالیت های دبیرخانه از یک ماه پیش آغاز کرده تا بخش خصوصی نسبت به ارتقای کیفی خدمات خود اقدام کند.
وی تاکید کرد: همچنین برخی کمپ های گردشگری و اقامتی نیز در شهرهای استان در نظر گرفته شده که ارائه خدمت از لحاظ کمی و کیفی آن از سوی کمیته های شهرستانی که فرمانداران رئیس آن هستند، نظارت و بازرسی می شود.
رئیس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش و پرورش کردستان نیز با اشاره به اقدامات و تمهیدات انجام شده برای نوروز 97 در استان گفت: برای پذیرش و اسکان مهمانان فرهنگی در تعطیلات نوروزی، 16 مرکز پذیرش با 172 مدرسه و یک هزار و 298 کلاس درس پیش بینی شده است.
عیسی رحیمی اظهار کرد: مراکز پذیرش و اسکان آموزش و پرورش در ایام تعطیلات نوروزی به سه گروه ویژه، الف و ب تقسیم می شود که امسال 108 مورد از کلاس ها در گروه ویژه، 604 کلاس گروه الف و 512 کلاس نیز در گروه ب قرار گرفته اند.
وی افزود: علاوه بر این تعداد مدرسه و کلاس درس، خانه های معلم نیز که در تعدادی از شهرستان های استان وجود دارد با حدود 480 تخت برای اسکان مسافران آماده سازی شده است.
رحیمی یادآور شد: آمارها نشان می دهد هر سال در ایام تعطیلات نوروزی حدود 60 تا 70 درصد از مسافران و مهمانان در مراکز آموزش و پرورش استان پذیرش و اسکان می یابند.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج نیز با بیان اینکه اقدامات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی در سطح شهر انجام شده است، گفت: امکانات لازم در 2 پارک ملت و نسیم جهت برپایی چادر مهمانان مهیا شده و مسافران در این 2پارک اسکان داده می شوند.
عبدالسلام سپهر افزود: این 2 پارک از جوانب مختلف بررسی شده و مسافران نوروزی فقط در این پارک ها مجاز به نصب چادر هستند و اسکان داده می‌شوند.
وی اظهار کرد: علاوه بر آماده سازی این پارک ها برای اسکان و نصب چادر، سایر پارک ها نیز در زمینه های مختلف سرویس بهداشتی و غیره نظافت و پاکسازی شده اند.
** استقبال از نوروز 97 در کردستان از بهمن ماه آغاز شد
مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به آماده سازی استان برای استقبال از مهمانان نوروزی گفت: در این خصوص ستاد خدمات سفر فعالیت های خود را از اوایل بهمن با برگزاری جلسات ستاد آغاز کرده است.
خالدی اضافه کرد: علاوه بر آن دبیرخانه ستاد بر حسب ماهیت وظایف خود برای راهنمایی مسافران و گردشگران در این ایام چاپ نقشه های راهنمایی، بروشور و کاتالوگ معرفی اماکن گردشگری استان را برای توزیع بین مسافران در ورودی شهرها برنامه ریزی کرده است.
وی افزود: همچنین در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران و بازدید کنندگان در این مدت نیز تمامی آثار باستانی و طبیعی و گردشگری استان بازبینی شده و مراحل نگهداری و برخی اقدامات دیگر آنها صورت گرفته است.
رئیس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش و پرورش کردستان می گوید: اولویت ما در پذیرش و اسکانان مسافران نوروزی با فرهنگیان است اما اگر مهمانپذیرها و هتل ها جوابگوی مسافران نباشد آموزش و پرورش همانند گذشته آمادگی پذیرش سایر مهمانان را نیز دارد.
رحیمی گفت: امسال تعداد کلاس ها برای اسکان مسافران 26 درصد کاهش یافته بطوریکه این آمار از یک هزار و 750 کلاس درس در سال 96 در نوروز 97 به یک هزار و 298 کلاس درس برای پذیرش و اسکان مهمانان و مسافران نوروزی اماده سازی شده است.
وی اضافه کرد: رزرو اینترنتی مراکز اسکان از چهارم اسفند آغاز شده و متقاضیان تا 25 اسفند فرصت داشتند از طریق نشانی اینترنتی http://eskan.medu.ir نسبت به ثبت نام و رزرو محل اسکان خود اقدام کنند.
رحیمی یادآور شد: 17 مرکز نیز به منظور پذیرش مهمانان در سطح استان پیش بینی شده و پذیرش حضوری و اسکان از 27 اسفند در سطح شهرستان ها و مناطق تابعه آموزش و پرورش آغاز می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج نیز در خصوص برنامه های مدیریت شهری برای استقبال از بهار گفت: به منظور ایجاد فضای شاداب و زیبا، پارک ها و میادین سطح شهر با 22 هزار جعبه گل و 10 هزار گلدان در حال آراسته شدن است.
سپهر افزود: از تعداد 22 هزار جعبه گل خریداری شده، پنج هزار و 500 جعبه در پارک های منطقه یک، 6 هزار و 500 جعبه در منطقه دو، 2 هزار جعبه شهرداری بهاران و هشت هزار جعبه نیز صرف گلکاری پارک ها و میادین شهرداری منطقه سه می شود.
وی تاکید کرد: همچنین سه هزار و 500 اصله نهال نیز از گونه های غالب بلوارها در سطح پارک ها و رفیوژهای سطح شهر کاشته می شود و علاوه بر آن گونه های آسیب ئیده نیز واکاری خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای عملیات گلگاری پارک ها و میادین سطح شهر در آستانه سال نو بتوانیم شهری زیبا و شاداب را برای شهروندان و مهمانان نوروزی مهیا کنیم.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج یکی دیگر از برنامه های شهرداری در آستانه سال نو را بهسازی و لگه گیری معابر شهری اعلام کرد و گفت: از 2 هفته پیش بوسیله دستگاه کاتر و ورتکن آسفالت های تخریب شده در خیابان های اصلی کاملا برداشته شده است.
سپهر با بیان اینکه محل هایی که آسفالت آن تخریب شده کاملا به شکل هندسی برداشته شده است، افزود: ورودی های سطح شهر در بحث لگه گیری و بهسازی در الویت قرار دارند.
به گفته وی، واحد عمران مناطق سه گانه شهرداری و ناحیه بهاران بصورت ویژه عملیات لگه گیری معابر اصلی را اجرا می کنند.
برپایی نمایشگاه های صنایع دستی و جشنواره های موسیقی و آیین های سنتی
مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: در آستانه سال نو برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در شهرستان های سنندج، مریوان، قروه بانه و سقز با حضور هنرمندان برای عرضه محصولات صنایع دستی استان همزمان با آغاز تعطیلات نوروز آغاز می شود.
خالدی افزود: در این نمایشگاه انواع صنایع دستی، نمدمالی، مینای خانه بندی (وه ندی سازی)، جل دوزی، نازک کاری، ساز سازی، ارغوان بافی، خراطی چوب، قالی و گلیم، کلاش، پستک بافی و سراجی سنتی به نمایش گذاشته می شود.
به گفته وی، در آستانه سال نو علاوه بر آیین های نوروزی، در بسیاری از شهرستان های استان جشنواره های موسیقی محلی برگزار می شود و تمامی موزه ها و اماکن گردشگری و تاریخی استان برای بازدید علاقمندان دایر خواهد بود.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج نیز از برپایی مراسم شب نوروز خبر داد و گفت: این مراسم با هدف احیای آداب و رسوم کهن مردمان کُرد و همچنین جذب گردشگر روز سه شنبه 29 اسفند از ساعت 15 در ورزشگاه گولان برگزار می شود.
وی افزود: این مراسم شامل اجرای موسیقی، مراسم سوارکاری (سوارانه) با اجرای 10 سوار کار، اجرای هلپرکی (رقص کُردی) با حضور 10 گروه و نور افشانی و روشن کردن آتش است.
سپهر از شهروندان دعوت کرد با حضور و استقبال از مراسم شب نوروز علاوه بر احیای آداب و فرهنگ این دیار آغاز سال نور را در کنار هم جشن بگیرند.
وی یکی دیگر از برنامه های شهرداری برای نوروز 97 را استقبال از نخستین مسافران نوروزی ورودی به شهر اعلام کرد و گفت: دقایقی بعد از تحویل سال نو از نخستین مسافران نوروزی در سازمان پایانه مسافربری شهرداری سنندج استقبال می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج با بیان اینکه این مراسم چند سالی است توسط شهرداری و میراث فرهنگی انجام می شود، افزود: در مراسم استقبال از مسافران نوروزی از نخستین مسافرانی که وارد سازمان پایانه مسافربری شوند با اهدای سوغات کردستان استقبال می کنیم.
سپهر اظهار کرد: نوروز 96 علاوه بر مراسم استقبال مراسم بدرقه مسافران نیز انجام شد که به احتمال زیاد این مراسم در نوروز 97 نیز اجرایی شود.
**اجرای طرح نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری ویژه ایام تعطیلات نوروزی
مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اظهار کرد: برای نظارت بیشتر بر فعالیت اماکن اقامتی استان، اکیپ های نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری ویژه ایام تعطیلات عید نوروز از 15 اسفند فعالیت خود را شروع کرده اند.
وی یادآور شد: این اکیپ ها در مرکز استان و در شهرستان های مختلف استان تشکیل شده و اماکن اقامتی و گردشگری را مورد بازرسی قرار می دهند.به گفته وی علاوه بر این اکیپ های نظارتی، کارشناسان این اداره کل در مرکز استان و شهرستان های مختلف اکیپ های مشترکی را با سایر ارگان ها از جمله بهداشت و درمان و تعزیرات حکومتی برگزار می کند.
خالدی افزود: تاکنون جلسات متعددی با ارگان های مختلف در خصوص هماهنگی های لازم برای تشکیل این اکیپ های نظارتی برگزار شده است.به گفته خالدی این اکیپ ها علاوه بر اماکن اقامتی و گردشگری خصوصی و دولتی بر فعالیت مراکز اسکان فرهنگیان، کمپ های اقامتی و خانه های مسافر نیز نظارت می کنند.
رئیس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش و پرورش کردستان نیز در ادامه گفت: در تعطیلات نوروز 97، حدود 444 نفر عوامل اجرایی در مراکز پذیرش و اسکان به مهمانان فرهنگی و مسافران نوروزی خدمات ارائه می دهند.
رحیمی افزود: این عوامل علاوه بر خدمات رسانی های مختلف از جمله راهنمایی مسافران و گردشگران و در راستای خدمات سرانی مطلوب تر بر ستادهای اسکان و پذیرش مسافران نیز نظارت خواهند کرد.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج هم اظهار کرد: اکیپ های نظارتی شهرداری سنندج نیز تا پایان تعطیلات بر اسکان مسافران در پارک ها و معابر شهری سطح شهر نظارت کامل دارند.
به گفته وی، اکیپ های شهرداری در حوزه های مختلف برای رفع هرگونه مشکل احتمالی برای مسافران و گردشگران در سطح شهر در آماده باش هستند.
به گزارش ایرنا، استان کردستان دارای 30 هتل با 838 اتاق و 2 هزار و 199 تخت است که سنندج با هفت هتل به ظرفیت 722 تخت، مریوان هفت هتل به ظرفیت 663 تخت و بانه با پنج هتل به ظرفیت 483 تخت در رده های اول تا سوم از نظر تعداد اماکن اقامتی هستند.
شهرستان های سقز نیز دارای پنج هتل با 213 تخت، قروه با سه هتل به ظرفیت 63 تخت، سروآباد با 2 هتل به ظرفیت 150 تخت و دهگلان با یک هتل به ظرفیت 25 تخت است.
ظرفیت مهمانپذیر و مسافرخانه های استان 24 باب با ظرفیت 769 است که در این بخش نیز سنندج با 6 باب و 207 تخت، بانه و مریوان هر کدام با پنج باب و 146 تخت از نظر تعداد در رده های اول تا سوم هستند، سقز دارای چهار باب با 106 تخت، بیجار 2 باب و 73 تخت و کامیاران و دیواندره نیز هر کدام یک باب و 36 تخت است.
همچنین این استان دارای یک باب هتل آپارتمان با 56 تخت و یک اقامتگاه بومگردی در روستای دولاب سنندج است و باقی ظرفیت تخت های اقامتی استان نیز شامل مهمانسراهای اداره ها و آموزش و پرورش است.
امسال مردم استان کردستان مانند سال های گذشته خود را برای برگزاری آیین های نوروز آماده می کنند و در کنار برگزاری این آیین ها، پذیرای مهمانانی از مناطق مختلف کشور هستند.
حضور مهمانان نوروزی در استان می تواند فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ غنی مردم، شناسایی پتانسیل ها و ظرفیت ها و حتی جذب سرمایه گذاران باشد و لازم است در این ایام دستگاه های مختلف اجرایی با هماهنگی و همکاری ضمن برقراری امنیت، خدمات رسانی مطلوب و کاهش مشکلات در راستای چنین اهدافی عمل کنند.
در نوروز 96 تا 13 فروردین تعداد مسافران مقیم به 359 هزار و 963 نفر و تعداد بازدید کنندگان از جاذبه های گردشگری استان کردستان نیز به یک میلیون و 201 هزار و 666 مورد رسیده است.
برگزاری آیین های نوروزی از جمله کوسته (میرنوروزی)، هلاوه ملاوه و آیین های نوروزی پای مسافران و گردشگران را بیشتر از ایام سال به این استان می کشاند.
استان کردستان دارای بیش از 2 هزار و 182 اثر تاریخی شناسایی شدهدارد که تاکنون 872 مورد از این تعداد آثار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
آثار ملی به ثبت رسیده شامل شامل 757 اثر تاریخی (ابنیه، تپه و محوطه)، 16 اثر بافت و مجموعه روستایی، 20 اثر طبیعی (مناطق طبیعی، درخت و مجموعه درخت)، 56 اثر معنوی (آیین، رسم ها محلی، روش های ساخت صنایع دستی، مردم شناسی و مردم نگاری) و 23 مورد اثر منقول (کتاب و قرآن) است.
3034 / 7348 /9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/17932/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

پیشنهاد تمدید به ستاره رئال مادرید در ال‌کلاسیکو

جشن بی‌لباس‌ها در لباس خیبر!

جریمه 100 میلیونی برای سرمربی آلومینیوم

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

شهرهای میزبان جام جهانی 2024 فوتسال معرفی شدند

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

آب‌های کردستان، به کام دیگران

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

از کنار زدن مسی تا 21 جایزه با رئال در 9 ماه!

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

اینزاگی: این داستان قهرمانان زیادی داشت

گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا 2028

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

لجبازی میلان با اینتر؛ جشن قهرمانی ممنوع!

معافیت 2 قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی

قهرمانی در جام جهانی ستاره جنجالی را نابود کرد

انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری 173 کرسی نقد و نظریه پردازی

کنتور برق 85 درصد روستاهای کردستان تکخوانی شد

برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج در قالب 19 عنوان برگزار می‌شود

اجرای 19 عنوان برنامه در گرامیداشت روز «سنندج»

خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد

امتناع تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها!

چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای 100 درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال 1403

صحنه، پربارش‌ترین شهر کرمانشاه طی چند روز اخیر

اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور

سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت

تأسیس شهرک ضایعاتی‌ها در شهرستان کرمانشاه

آغاز طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در کرمانشاه

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سلامت 21 هزار نوآموز کردستانی سنجش شد

آدمی حسرت سرگردونه

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود