عصر کرد

آخرين مطالب

حاشیه نگاری خبرنگار ایرنا از هفتمین نمایشگاه کتاب کردستان فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - هفتیمن نمایشگاه کتاب کردستان با حاشیه هایی همچون اهدای هفت هزار بن خرید کتاب با 20 درصد تخفیف، رونمایی از هشت جلد کتاب، اجرای موسیقی محلی، آشتی کردستانی ها با یار مهربان و برگزاری آیین روز مادر پایان یافت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، هفتمین دوره نمایشگاه بزرگ کتاب استان کردستان پس از وقفه‌ای سه ساله 13 تا 18 اسفند ماه جاری با حضور ناشران برجسته و فعال کشوری و اقلیم کردستان عراق در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی سنندج برگزار شد.
این نمایشگاه علاوه بر حضور مسئولان استان کردستان و هزاران نفر از شهروندان سنندجی حاشیه هایی زیبایی هم داشت که از جمله اهدای بن خرید کتاب، نشست های تخصصی، رونمایی از کتاب، اجرای موسیقی محلی ساز و دهل، آشتی کردستانی ها با یار مهربان و برگزاری آیین روز مادر، حضور مردان نقره ای پوش (سیلورمن) و ایستگاه گریم و نقاشی کودک بود.
**رونمایی از هشت جلد کتاب
در طول 6 روز برگزاری نمایشگاه کتاب کردستان، در مجموع هشت جلد کتاب با حضور ناشران و مسئولان فرهنگی استان رونمایی شد که همه آنها توسط نویسندگان بومی کردستان به رشته تحریر در آمده بود.
این کتاب ها شامل گذری با تاریخ اسلام (شرح حال خلفای راشدین) اثر علی احمدزاده، دیوان سالم (شاعر و عارف) با بازنویسی و تدوین اسماعیل کسنزانی؛ تاریخ مشاهیر زنان کُرد اثر رستم علیخانی، دستور تحلیلی زبان فارسی اثر سید محمدخالد غفاری، جایگاه انگیزش پیشرفت در تمایل ماندن کارکنان اثر حامد امیریان و آنا و مرغ نوک طلا اثر آرزو غلامی، بازتاب عرف و عادات اجتماعی در قابوسنامه اثر زبیر حسین پناهی و ژیلا خالدیان و وانه کانی دیموکراسی اثر علی کمانگر بودند.
برای نخستین بار بود که در طول یک هفته، هشت عنوان کتاب تازه چاپ شده در استان کردستان رونمایی می شد همچنین چند نشست تخصصی نیز با موضوع کتاب با حضور اساتید و علاقمندان این حوزه در حاشیه نمایشگاه برگزار شد.
**پنج غرفه متفاوت در نمایشگاه کتاب کردستان
در بین 230 غرفه عرضه کتاب و حضور ناشران برجسته داخلی و عراقی پنج غرفه در نمایشگاه متفاوت تر از سایر غرفه ها بود.
این پنج غرفه شامل مبتکر روشن های نوین محاسبات ذهنی و تقویت حافظه، ستاد کنگره 5400 شهید استان کردستان، ایستگاه رایگان نقاشی برای کودکان، ایستگاه گریم به نفع بیماران سرطانی و غرفه خبرگزاری ایرنا بود.
این غرفه ها هر چند کتاب های را برای عرضه نداشتند اما رنگینی خاصی به نمایشگاه داده بودند و مراجعه کنندگان با کنجکاوری بیشتر از این غرفه ها بازدید می کردند.
در طول 6 روز برپایی نمایشگاه چندین گزارش خبری و میزگرد خبری در غرفه ایرنای کردستان تهیه و برای انتشار در خبرگزاری جمهوری اسلامی ارسال شده بود.
علاوه بر ایرنا، چندین خبرگزاری و هفته نامه استانی نیز خبرنگاران و عکاسان خود را برای پوشش خبری به نمایشگاه اعزام کرده و اخبار نمایشگاه را پوشش می دادند.
**توزیع هفت هزار قطعه بن خرید کتاب
در 6 روز برپایی نمایشگاه کتاب کردستان هفت هزار قطعه بُن خرید کتاب در باجه های فعال بانک شهر در محل نمایشگاه توزیع شد.
به منظور تشویق و ترغیب مردم به خرید کتاب توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 20 درصد تخفیف در خرید بُن کتاب در نظر گرفته شده بود که برای این تعداد بُن خرید کتاب در حدود 6 میلیارد ریال سوبسید پرداخت شد.
این بُن ها تنها با ارائه کد ملی به شهروندان واگذار می شد و بدین وسیله از ایجاد بازار سیاه و ورود افراد سودجو در این زمینه جلوگیری شد.
میزان سوبسید برای دانشجویانی که به نمایشگاه مراجعه می کردند، 50 درصد بود ضمن اینکه دانشجویانی که در طول برپایی نمایشگاه حساب قرض الحسنه در بانک شهر باز می کردند از امکان دریافت تسهیلات 50 میلیون ریالی این بانک بهره مند شدند.
در روز پایانی نمایشگاه که مصادف با روز مادر هم مصادف بود در قسمتی از نمایشگاه آیین گرامیداشت مقام مادر برگزار شد و در این آیین از بانوان بازنشسته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان قدردانی شد.
اجرای موسیقی محلی کُردی در محوطه بیرونی نمایشگاه جلوه زیبایی به نمایشگاه بخشیده بود.
حضور 2 مرد نقره ای پوش (سیلورمن) کتاب در دست و گردش آنها در داخل نمایشگاه یکی از حاشیه های زیبای این نمایشگاه بود که حرکات موزون این 2 مرد با استقبال مراجعه کنندگان و بویژه کودکان همراه بود.
برخی از مراجعه کنندگان در نمایشگاه عکس های سلفی (خویش انداز) را با مردان نقره ای پوش و دوستان خود می گرفتند و در فضای مجازی تلگرام، اینستاگرام و ... به اشتراک می گذاشتند.
حضور برخی فروشندگان دوره گرد در محوطه بیرونی نمایشگاه از جمله میوه فروشان، کلانه پزان، سفره هفت سین و ماهی قرمز فروشی، فروش مواد محترقه و آجیل و تنقلات نوروزی از دیگر حاشیه های زیبای نمایشگاه کتاب کردستان بود.
برخی فروشندگان نیز به داخل نمایشگاه می آمدند و چای آماده، آدامس، جوراب های نخی و ... را به صاحبان غرفه و مراجعه کنندگان عرضه می کردند.
البته نمایشگاه دارای مشکلاتی هم بود و بسیاری از مراجعه کنندگان با مشکل نبود پارکینگ روبرو بودند و خودروها را در خیابان های اطراف نمایشگاه پارک می کردند و با سختی های زیادی وسایل خریداری شده را به محل پارک خودرو می بردند.
یکی دیگر از مشکلات نمایشگاه نبود مکان برای استراحت مراجعه کنندگان بود و میانسالان و کودکان، مکانی برای استراخت نداشتند، البته سالن انتظار بانک شهر در محوطه بیرونی نمایشگاه بیشتر برای این منظور استفاده شد.
یکی دیگر از مشکلات نمایشگاه تقسیم بندی نامناسب غرفه ها بویژه غرفه های تخصصی برخی رشته ها بود که بسیار کم و تنها در چند رشته محدوده می شد.
هفتمین نمایشگاه کتاب کردستان با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزیر فرهنگ و جوانان کردستان عراق،نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان روز یکشنبه 13 اسفند با برپایی 230 غرفه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی سنندج گشایش یافت.
از بین 628 ناشر متقاضی، 338 ناشر برای حضور در هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب کردستان انتخاب شده بودند.
علاوه بر ناشران داخلی، 14 ناشر برجسته اقلیم کردستان عراق 2 هزار و 718 عنوان کتاب شامل 42 هزار نسخه را در این نمایشگاه عرضه کردند.
3020/ 7349/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/17714/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

فال انبیا فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

یک سفر خبری خوشمزه!

امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند