عصر کرد

آخرين مطالب

مردم کردستان بر نگرش کم بودن سرانه مطالعه خط باطل کشیدند فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: استقبال پرشور مردم از نمایشگاه کتاب خط باطلی بود بر این تصور که سرانه مطالعه در این استان پایین است.
جلال قلعه شاخانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان استقبال مردم از این نمایشگاه بسیار بیشتر از میزان انتظار و پیش بینی ها بوده است.
وی افزود: با توجه به اینکه چنین نمایشگاه هایی در استان های کشور برگزار می شود، آمارها نشان می دهد میزان استقبال مردم و فروش کتاب در این نمایشگاه خیلی بالاتر از دیگر نمایشگاه ها است.
قلعه شاخانی در خصوص تفاوت 6 دوره قبلی نمایشگاه با این دوره تاکید کرد: آماره ها نشان از تفاوت بسیار زیاد این دوره از نظر میزان فروش و استقبال مردم دارد.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف حضور ناشران اقلیم در این نمایشگاه تقویت پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری مشترک میان کُردهای ایران و اقیلم کردستان عراق بود، یادآور شد: مهمترین هدف، پیدا کردن بازار فروش کتاب ناشران استانی در خارج از کشور بوده است.
وی به شرکت اقلیم برای اولین بار در این نمایشگاه به صورت رسمی اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان فروش غرفه های کتاب ناشران اقلیم، حضور آنها در استقبال مردم از نمایشگاه تاثیر زیادی داشته است.
قلعه شاخانی عوامل تاثیر گذار در استقبال از نمایشگاه کتاب را گسترده بودن موضوعات و زبان ها دانست و یادآور شد: یکی از شاخص های مهم در میزان استقبال مردم از این نمایشگاه تنوع کتاب های کرُدی بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به رایزنی های انجام شده از سوی این اداره با اقلیم کردستان عراق برای برگزاری نمایشگاه مشترک کتاب در بهار سال 97 در اقلیم اشاره کرد و افزود: امیدواریم این تقویت ارتباطات باعث ایجاد بازار خوب برای کتاب های کُردی، ناشران و نویسندگان استان کردستان باشد.
وی در خصوص برنامه های آینده این اداره کل در حوزه کتاب گفت: این برنامه ها شامل ایجاد هیات حمایت از ناشران و نویسندگان در تولید، چاپ و نشر کتاب، برگزاری جایزه کتاب سال، ایجاد شبکه توزیع و نشر که در این راستا از تلاش برای ارتباط با اقلیم کردستان عراق می توان نام برد، تاسیس مجتمع یا شهرک کتاب است.
قلعه شاخانی نگاه ویژه استاندار کردستان به حوزه فرهنگ را فرصتی بزرگ برای توسعه فرهنگی استان دانست و اضافه کرد: با توجه به وعده معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساخت محل نمایشگاه دائمی در این استان، امیدواریم با کمک مدیریت ارشد استان و حمایت استاندار در آینده نزدیک شاهد این اتفاق بزرگ در کردستان باشیم.
وی با بیان اینکه کتاب زیربنای توسعه فرهنگی است، اظهار کرد: توسعه در دیگر حوزه ها مستلزم توسعه فرهنگی در هر کشوری است.
قلعه شاخانی موج آفرینی، ایجاد شور و شوق در حوزه فرهنگ، دسترسی آسان به تعداد زیادی کتاب در یک نقطه مشخص و تخفیف در خرید کتاب را از نقاط قوت نمایشگاه کتاب برای افزایش آمار مطالعه در جامعه دانست و افزود: استقبال مردم باعث ایجاد شور و نشاط در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شده است.
وی در خصوص حضور دانش آموزان مدارس در این نمایشگاه یادآور شد: با هماهنگی آموزش و پرورش با هدف آشنایی دانش آموزان با کتاب از تمام مدراس شهر سنندج برای بازدید از نمایشگاه دعوت کردیم.
به گزارش ایرنا، از سال 1371 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به میزان استقبالی که از نمایشگاه کتاب تهران می شود تصمیم گرفت برای سهیم بودن تمام استان های کشور در این کار فرهنگی و ایجاد عدالت فرهنگی این نمایشگاه ها را در تمام کشور برگزار کند.
اولین نمایشگاه استانی کردستان در راستای این تصمیم در سال 1379 شروع به کار کرد که با هشت سال تاخیر نسبت به تاریخ اعلام شده نمایشگاه در این استان شروع به فعالیت کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه از سال 79 تاکنون هفت دوره از این نمایشگاه در استان برگزار شده است، گفت: محدودیت های اعتباری، مشکلات و مسائل فضای نامناسب نمایشگاه، کم بودن میزان استقبال مردم در 6 دوره قبلی و کمبود اعتبارات فرهنک وارشاد از عوامل تاخیر در برگزاری این نمایشگاه به صورت هر سال بوده است.
به گفته وی، همزمان با برگزاری این نمایشگاه برنامه ریزی برای برگزاری هشتمین نمایشگاه در مهرماه سال 97 انجام شده است.
در طول 6 روز برگزاری این نمایشگاه، در مجموع هشت کتاب رونمایی شد که تمام آنها توسط نویسندگان بومی کردستان به رشته تحریر در آمده است.
هفتمین نمایشگاه کتاب کردستان روز یکشنبه با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزیر فرهنگ و جوانان کردستان عراق، نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی سنندج گشایش یافت.
628 ناشر برای حضور در این نمایشگاه متقاضی شده بودند که 338 ناشر برای حضور در هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب کردستان انتخاب شدند.
علاوه بر ناشران داخلی، 14 ناشر برجسته منطقه شمال عراق (اقلیم کردستان) 2 هزار و 718 عنوان کتاب شامل 42 هزار نسخه را در این نمایشگاه عرضه کردند.
همزمان با آیین افتتاحیه هفتمین نمایشگاه استانی کتاب کردستان از نویسندگان پیشکسوت کُرد همچون عبدالحمید حیرت سجادی، عطا نهایی، هاشم سلیمی، محمد علی کوشا، دکتر محمود ابراهیمی، قادر فتاح قاضی، آزاد برزنجی و بهرام ولدبیگی با اهدای هدایایی تجلیل و تقدیر شد.
بازدید کننده نمایشگاه می تواند از طریق آدرس www.icfi.ir/fa/book و با جستجوی اسم نویسنده، کتاب یا دسته بندی موضوعی، ناشر و محل عرضه آن در نمایشگاه را پیدا کند.
دسته بندی های موضوعی شامل عمومی، دانشگاهی، کشاورزی، هنر، حقوقی، پزشکی، کمک آموزشی و زبان است که علاقه مندان می توانند در میان این بخش ها بدنبال کتاب های مدنظر خود بگردند.
هفتمین دوره نمایشگاه بزرگ کتاب استان کردستان پس از وقفه‌ای سه ساله 13 تا 18 اسفند ماه جاری با حضور ناشران برجسته و فعال کشوری و منطقه شمال عراق در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی سنندج برگزار شد.
7349/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/17697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد