عصر کرد

آخرين مطالب

ناشران عراقی تمایل زیادی برای حضور در بازار کتاب ایران دارند فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - ناشران کتاب و مسئولان موسسات فرهنگی اقلیم کردستان عراق تمایل زیادی برای حضور در بازار کتاب، تعامل و مشارکت در برنامه های فرهنگی در ایران دارند.
به گزارش ایرنا، هفتمین دوره نمایشگاه کتاب استان کردستان پس از وقفه‌ سه ساله 13 تا 18 اسفند ماه جاری با حضور ناشران برجسته و فعال کشوری و ناشران اقلیم کردستان عراق با برپایی 230 غرفه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی سنندج در حال برگزاری است.
حضور 14 ناشر و موسسه فرهنگی اقلیم کردستان عراق در این نمایشگاه بهانه ای شد تا خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کردستان نشستی با حضور این ناشران در خصوص کمیت و کیفیت نمایشگاه و میزان علاقمندی ایشان برای حضور در بازار کتاب و برنامه های فرهنگی کشورمان برگزار و به واکاوی و تحلیل این موضوع ها بپردازد.
در این نشست که به زبان کُردی برگزار شد، محمد مولودی مسئول انتشارات مدرسه شیخ محی الدین نقشبندی، دانا فایق نماینده انتشارات سه ده م (هم عصر)، سیروان حمه سعید انتشارات جمال عرفان، ریژه ن حسن مجید ئه نستیتوی که له پور کوردی (انستیتوی فرهنگ کُردی) از سلیمانیه و عطا رئوف از انتشارات هه ژار موکریانی از استان اربیل عراق حضور داشتند.
**تمایل ناشران عراقی برای حضور در بازار کتاب ایران
مسئول انتشارات مدرسه شیخ محی الدین نقشبندی گفت: در این نمایشگاه مشخص شد مراجعه کنندگان و علاقمندان کتاب در ایران تمایل زیادی برای خرید کتاب دارند و ما دوست داریم در این برنامه ها حضور بیشتری داشته باشیم.
محمد مولودی افزود: در این نمایشگاه بسیاری از مراجعه کنندگان کتاب های خاصی از جمله خواندن و نوشتن به زبان کُردی را از ما مطالبه می کنند که کمتر از این نوع کتاب همراه خود به نمایشگاه آورده ایم.
وی ابراز امیدواری کرد در سال های آتی که این نمایشگاه تداوم داشته باشد و فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از ناشران اقلیم کردستان دعوت کند، حتما با کتاب های بیشتر و تنوع زیاد حضور پیدا می کنیم.
نماینده انتشارات سه ده م (هم عصر) نیز از استقبال مردم و مسئولان استان کردستان از کتاب و نمایشگاه قدردانی کرد و گفت: در نمایشگاه های بعدی نیز حضور پیدا می کنیم.
دانا فایق اظهار کرد: در این نمایشگاه بیشتر کتاب هایی که نویسنده آنها کُرد بودند مورد استقبال و خواست مردم قرار گرفته و در نمایشگاه های بعدی سعی می کنیم کمتر کتاب های ترجمه شده را برای عرضه به نمایشگاه بیاوریم.
وی با انتقاد از کوچک بودن فضای انتشارات خارجی در این نمایشگاه افزود: ما با سختی های زیادی کتاب های تازه چاپ شده را به نمایشگاه آوردیم اما مکان لازم برای عرضه آنها در اختیار نداریم.
مسئول انتشارات جمال عرفان نیز گفت: به دلیل کمبود مکان ناچار شدیم، دیواره های فلزی میان غرفه ها را برداریم تا با تجمیع سه غرفه مکان بیشتری برای عرضه کتاب های خود در اختیار داشته باشیم.
سیروان حمه سعید افزود: حضور در این نمایشگاه تجربه بسیاری خوبی بود تا در آینده بر اساس شناخت و نظر سنجی که داریم کتاب های مورد نیاز را برای عرضه در نمایشگاه همراه خود بیاوریم.
عطا رئوف مسئول انتشارات هه ژار موکریانی نیز گفت: اگر در چینش نمایشگاهی انتشارات اقلیم را در مسیری جداگانه قرار می دادند، دسترسی های شهروندان و علاقه مندان به این کتاب ها نیز آسان تر بود.
**حضور جوانان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب کردستان چشمگیر است
مسئول انتشارات هه ژار موکریانی گفت: حضور جوانان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب کردستان بسیار چشمگیر بود، این قشر تمایل زیادی برای خرید کتاب دارند.
عطا رئوف اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که قشر جوان مهارت زیادی در خواندن زبان کُردی ندارند و بیشتر تمایل دارند که کتاب های شعر و رمان های ساده کُردی را بخرند.
نماینده انتشارات سه ده م (هم عصر) نیز گفت: بیشتر علاقمندان می خواهند کتاب های فلسفی و ادبی از ما بخرند و برخی کتاب های ترجمه شده، متقاضی ندارند.
دانا فایق افزود: برخی از کتاب های کردی موجود در این نمایشگاه برای نخستین بار است وارد بازار شده و همین امر باعث شد که دانشجویان و دانش آموزان استقبال خوبی از آنها داشته باشند.
**گسترش فضای مجازی بر کتاب خوانی تاثیر داشته است
نماینده انتشارات سه ده م گفت: گسترش فضای مجازی به 2 شیوه بر کتابخوانی تاثیر داشته از یک طرف شهروندان به دلیل مشغول شدن در فضای مجازی، زمان کمتری برای کتابخوانی پیدا می کنند و از طرفی دیگر همین فضا باعث شده که شهروندان بتوانند براحتی نسخه های پی دی اف و فایل صوتی کتاب های مختلف را دریافت کنند.
دانا فایق اظهار کرد: با این وجود باز هم کتاب در جامعه مخاطبان خود را دارد و کسانی هستند که همچنان دوستدار کتاب هستند.
مسئول انتشارات جمال عرفان نیز در سخنانی تاکید کرد: برخی از شهروندان حتی اگر زمان زیادی برای کتاب خواندن نداشته باشند دوست دارند که برخی کتاب ها را در کتابخانه شخصی خود داشته باشند.
سیروان حمه سعید یادآور شد: کسانی بر این باورند که لذت مطالعه تنها در کتاب خواندن است و به همین خاطر کتاب در هر زمانی دوستداران خاص خود را دارد.
ریژه ن حسن مجید ئه نستیتوی که له پور کوردی (انستیتوی فرهنگ کردی) هم گفت: مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر تمایل دارند که کتاب های الکترونیکی و از طریق خرید اینترنتی دریافت کنند.
**چاپ و نشر کتاب کُردی روزگار خوشی ندارد
نماینده انتشارات سه ده م گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی در اقلیم کردستان عراق چاپ و نشر کتاب در اقلیم روزگار خوشی ندارد.
دانا فایق اظهار کرد: در سال های قبل در انتشارات ماهیانه 10 تا 12 کتاب و سالیانه بیش از 150 نسخه کتاب می شد، اما این تعداد اخیرا به سالیانه 30 کتاب کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: در سال های قبل، 6 مجله در این انتشارات چاپ می شد اما اکنون تمامی آنها بدلیل مشکلات اقتصادی انتشار خود را متوقف کردند.
سیروان حمه سعید مسئول انتشارات جمال عرفان ابراز امیدواری کرد در آینده با حمایت مخاطبان و خرید کتاب های بیشتر بازار کتاب رونق دوباره بگیرید.
ریژه ن حسن مجید ئه نستیتوی که له پور کوردی (انستیتوی فرهنگ کردی) هم گفت: شرکت ناشران در نمایشگاه های مختلف زمینه را برای فروش بیشتر کتاب فراهم می کند.
به گزارش ایرنا، حضور ناشران خارجی در نمایشگاه علاوه بر بروکراسی های اداری خاص دارای مشکلات دیگری است و برای ناشران امکان ندارد چندین بار محموله های کتاب را دوباره منتقل کنند و به همین خاطر لازم بود متولیان امر قبل از دعوت ناشران خارجی به نمایشگاه کتاب نیازسنجی از استان انجام می دادند و از انتشارات می خواستند که در زمینه های مورد نیاز کتاب به نمایشگاه بیاورند.
علاوه بر 338 ناشر داخلی، 14 ناشر برجسته اقلیم کردستان عراق 2 هزار و 718 عنوان کتاب شامل 42 هزار نسخه را در این نمایشگاه عرضه می کنند.
هفتمین دوره نمایشگاه بزرگ کتاب استان کردستان پس از وقفه‌ای سه ساله 13 تا 18 اسفند ماه جاری با حضور ناشران برجسته و فعال کشوری و منطقه شمال عراق در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی سنندج در حال برگزاری است.
7349/ 3020/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/17670/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل

شرکت بیش از 26 هزار کردستانی در کنکور سراسری

نوبت اول آزمون سراسری آغاز شد/رقابت 26 هزار داوطلب در کردستان

خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

تو که با عاشقان درد آشنایی

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت | دلیل استعفای او در سال گذشته

ارتقای امنیت با ایجاد برنامه های پلیس

تشریح جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شود

تقویت ارتباط مدیران با مردم

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

آغاز اردو از هجدهم

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور

تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه

روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرمانشاه در مرحله مدارس و ساختمان‌های آموزشی