عصر کرد

آخرين مطالب

استقبال مردم از طرح کتابخانه گردی در کردستان؛

بهانه ای برای آشتی با کتاب/همه اقشار مهمان کتابخانه شدند اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج – اجرای طرح کتابخانه گردی فرصتی فراهم کرد تا بار دیگر اقشار مختلف مردم در استان کردستان به ویژه شهر سنندج ضمن حضور در کتابخانه های عمومی با یار همیشه مهربان آشتی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر ، به ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی کشور، امروز 17 اسفند ماه و به صورت همزمان در سراسر کشور طرح کتابخانه گری اجرا شد تا مردم یک روز را مهمان کتابخانه های عمومی باشند.
مثل دیگر نشست ها و برنامه ها این بار نیز همان دعوت نامه همیشگی به دفتر خبرگزاری مهر در کردستان رسید و ما هم طبق معمول با نیم ساعتی تاخیر به محل برگزاری طرح کتابخانه گردی در کتابخانه مرکزی شهر سنندج رسیدیم.
کتابخانه مرکزی شهر سنندج که در یکی از خیابان های شلوغ این شهر واقع شده همواره محل تردد و رفت و آمد افراد زیادی است ولی خیلی کم اتفاق می افتد که بخشی از این شلوغی و ازدحام راهی کتابخانه شوند.
امروز داستان متفاوت بود که البته این تفاوت در حضور مردم را می شد از همان ورودی کتابخانه مشاهده کرد جایی که من خبرنگار نیز متعجب شدم وقتی که با بیش از 40 کودک و نوجوانی مواجه شدم که قصد ورود به کتابخانه شهید مطهری یا همان کتابخانه مرکزی شهر را داشتند.
ورودی و فضای کتابخانه مرکزی سنندج کاملا تغییر کرده بود و گویا قرار بود واقعا اتفاقی بیافتد، این را می شد حتی از نوع پوشش کتابداران و کارکنان شاغل در کتابخانه های عمومی کردستان مشاهده کرد.
از همان بد ورود با شیرینی از ما پذیرایی شد، آذین بندی زیبایی هم راه پله های کتابخانه مرکزی سنندج را فراگرفته بود، وقتی که وارد سالن اصلی با همان مخازن کتابخانه رسیدم تعجبم بیشتر شد.

خیل عظیمی از مردم آمده بودند یعنی عده ای همان لحظات اولیه شروع کار، ساعت هشت صبح راهی کتابخانه مرکزی شهر سنندج شده بودند تا در اجرای طرح کتابخانه گردی شریک شوند.
همه چیز با روزهای قبلی فضای داخلی کتابخانه مرکزی سنندج تفاوت می کرد، سیستم های برای ثبت نام رایگان افراد در داخل محوسالن وجود داشت، قفسه ها مرتب شده بودند و رنگ و روی کتاب های داخل قفسه ها بومی تازگی می داد.
کتابداران شاغل در اداره کل کتابخانه های عمومی همه لباس مرتب با لوگوی نهاد بر سینه داشتند و با شیرینی و شکلات از افرادی که وارد می شدند پذیرایی می کردند.
اسماعیل احمدی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان در میان خیل جمعیت می گشت و به همه خوش آمد می گفت با عده ای بیشتر گرم گرفته بود جمعی از هنرمندان و نویسندگان کردستانی.
ساعت هر چه می گذشت بر خیل جمعیت افزوده می شد، وقتی که در میان جمعیت چرخی می زدی به راحتی می شد فهمید که از همه اقشار آمده اند، از پیر و جوان، کوچک و بزرگ و زن و مرد.
ساعت هنوز به نزدیک 11 نرسیده بود که همراه با مسئولان شماری از چهره های برجسته ورزشی، فرهنگی و هنری کردستانی فضای حاضر در سالن را عوض کردند.

ماموستا ملا اقبال بهمنی از علمای اهل سنت و رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج از جمله اولین چهره های بود که با همراهی شماری دیگر از روحانیون وارد سالن کتابخانه مرکزی شهر سنندج شد.
با ورود دکتر بیژن ذوالفقارنسب مربی برجسته فوتبال کشورمان بازار سلفی گرفتن با وی حسابی گرم شد، کامبیز کریمی نویسنده و مترجم کردستانی نیز در حال مصاحبه با خبرنگاران در خصوص آخرین کارهای خود و تاثیر اجرایی کردن طرح کتابخانه گردی بود.
همایون جنتی از فعالان سیاسی و مدنی کردستان، عابد خورشیدی از پیشکسوتان فوتبال سنندج، جلال اصغری از مدیران شهرداری سنندج، دکتر اسعد اردلان از نویسندگان و فعالان حوزه حقوق، سیمیم چایچی نویسنده و شاعر از دیگر چهره های بودند که همراه با دیگر اقشار خود را به کتابخانه مرکزی سنندج رسانده و در این طرح سهیم شدند.
در میان چهره های شاخص ورزشی و هنری حاضر در سالن، جمعی از مدیران نیز حضور داشتند که از آن جمله می توان به مدیرکل دفتر امور شهری و شهرداری استانداری کردستان، مدیرکل حوزه استانداری کردستان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان هم اشاره کرد.
حضور کودکان در کتابخانه مرکزی سنندج نیز در نوع خود جالب توجه بود، به گونه ای که آنها با ورود خود شادابی و نشاط در سالن را چند برابر می کردند و خیلی سریعتر از آنچه پدر و مادر برایشان تصمیم بگیرند سراغ کتاب های بخش کودک و نوجوان را می گرفتند.
بازار پذیرایی از مهمانان روز کتابخانه گردی در سنندج حسابی داغ بود و همزمان با ورود مهمانان خیلی سریع کارت عضویتی برایشان صادر می شد تا آنها نیز به جمعیت کتابخوان اضافه شوند.
البته بخش اصلی پذیرایی از مهمانان روز کتابخانه گردی در استان کردستان اهدا کتاب بود که برای مهمانان و بر اساس نوع فعالیت و همچنین وضعیت سن و سال آنها کتاب های به رسم هدیه تقدیم می شد.

برای چند لحظه ای با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان هم کلام شدم تا از وی در خصوص اجرای طرح کتابخانه گردی سوال کنم که اسماعیل احمدی در لابلای حال و احوال با مهمانان دست و پا شکسته جواب سوالاتم را داد.
اسماعیل احمدی گفت: همه باید تلاش کنیم که مردم با کتاب آشتی کنند و این مهم تنها با برگزاری جلسات و نشست ممکن نیست و در گام نخست باید زمینه برای دسترسی آسان مردم به کتاب را فراهم کرد.
وی ادامه داد: اجرای طرح کتابخانه گردی به صورت همزمان با سراسر کشور در استان کردستان نیز انجام می شود و از امروز صبح 10 کتابخانه در 10 مرکز شهرستان این طرح را اجرای می کنند و البته تمامی کتابخانه های عمومی و مشارکتی در مناطق شهری و روستای استان امروز به صورت ویژه در خدمت مراجعان هستند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان افزود: به راستی من و همکارانم نیز فکر نمی کردیم که با این حجم از استقبال مواجه شویم و البته این مهم نشان می دهد که مردم ما کتاب را دوست دارند و باید زمینه برای دسترسی آنها به کتاب را به شکل بهتری فراهم کرد.
ساعت به نیمه های ظهر رسید از شلوغی در سالن کاسته شد ولی بر اساس اعلام مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان طرح کتابخانه گردی تا ساعت 19 امروز پنج شنبه ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/17644/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیش بینی بارش پراکنده باران در مناطق شرقی کرمانشاه

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی استکبار جهانی را در هم فرو ریخت

معرفی نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی در مریوان

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرمانشاه رتبه سوم در طرح عید تا عید را کسب کرد

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

ارزیابی حدود 21 هزار نوآموز در پایگاه‌های سنجش سلامت

24 مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال

ارائه خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی

انجام بیش از 110 هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی

سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد

دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است

دفاع از شرف و پرچم مقدس است/ایران پاسخ غرورآمیزی به اسراییل داد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور