عصر کرد

آخرين مطالب

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کردستان:

مریوان ظرفیت قابل توجهی برای توسعه مشاغل خانگی دارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کردستان با اشاره به ظرفیت مریوان برای توسعه مشاغل خانگی، گفت: برنامه ریزی جهت ساماندهی مشاغل خانگی اعم از ارائه انواع آموزش های مربوطه، ارائه تسهیلات کم بهره و اتصال آنها به بازار می تواند بسیار کارساز باشد. فرهاد حامدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان، اظهار کرد: در جهان 36 شهر خلاق داریم که 5 شهر و یک روستای ایران نیز در این مجموعه قرار دارند که از آن جمله اصفهان شهر جهانی صنایع دستی، تبریز شهر جهانی فرش دستباف، لاله جین شهر جهانی سفال، سیرجان شهر جهانی گلیم و مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش می باشند.
وی با اشاره به اینکه انتخاب شهر جهانی کلاش توسط شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شده، افزود: معرفی مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش به دلیل ظرفیت های ویژه نسبت به سایر شهرستان های استان بود که از آن جمله جمعیت بیش از 10 هزار نفر، وجود دیگر جذابیت های گردشگری، زیرساخت هایی نظیر هتل، راه و .. بوده است.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کردستان امکان صادرات را از دیگر مسائل مهم انتخاب شهر جهانی عنوان کرد و گفت: با توجه به آمارهای رسمی بیش از 3600 نفر تولید کننده کلاش در مریوان داریم اما به طور غیر رسمی بیش از 6 هزار نفر در منازل خود به این کار مشغول هستند.
وی تصریح کرد: مریوان می تواند الگو و پایلوت توسعه سایر شهرهای استان باشد چراکه مردم مریوان فقط به کلاشبافی مشغول نیستند بلکه در دوخت البسه محلی، صنایع دستی چوبی اعم از ارغوان بافی، انواع محصولات چوبی نساجی سنتی و گلیم بافی نیز مشغول هستند.
حامدی اعلام کرد: یکی از الگوهای موفق که در مریوان به صورت خودجوش توسط تولید کنندگان اتفاق افتاد و می تواند الگوی سایر شهرستان های ظرفیت دار باشد، پشتیبان بودن تولید کنندگان است.
وی در این خصوص اظهار کرد: گاها در مریوان یک فروشگاه کلاش بافی بیش از 600 نفر تولید کننده به صورت خانگی را پشتیبانی کرده و روال کار به این گونه است که مواد اولیه و کفه کلاش در اختیار بافندگان رویه کلاش قرار گرفته و در مدت معینی نسبت به بافت و تحویل مجدد آن به فروشگاه و اخذ حق الزحمه مربوطه اقدام می کنند.
حامدی با اشاره به اینکه ظرفیت مریوان به ویژه در روستاهای اطراف برای توسعه مشاغل خانگی بسیار قابل توجه است، بیان کرد: برنامه ریزی جهت ساماندهی مشاغل خانگی اعم از ارائه انواع آموزش های مربوطه، ارائه تسهیلات کم بهره و اتصال آنها به بازار می تواند بسیار کارساز باشد.
وی به ظرفیت سایر شهرهای استان اشاره و عنوان کرد: دهگلان در حوزه گلیم، بیجار در حوزه مصنوعات چرمی، سقز در زمینه رودوزی های سنتی و سنندج در انواع رشته های صنایع دستی اعم از زیورآلات، مصنوعات چوبی، گلیم و چرم و ... و سایر شهرهای استان ظرفیت هایی بالقوه هستند که با برنامه ریزی صحیح می توانند استان کردستان را بیش از پیش به عنوان یکی از قطب های مهم صنایع دستی کشور معرفی کنند.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کردستان بحث تولید را مهمتر از فروش محصول دانست و گفت: علیرغم اینکه می دانیم کارگاه صنایع دستی با هزینه ای کم قابل تجهیز و تهیه مواد اولیه نیز با هزینه ای کم ممکن است و امکان تولید انبوه در فضایی کوچک وجود دارد، تولید محصول مطابق با نیاز بازار و سلیقه مشتری باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: همیشه تولید کنندگان از تولید محصولی با قیمت بالا و امکان ضعیف فروش آن در بازار و با شکست مواجه شدن آن هراس داشته اند اما، واقعیت امر این است که با توجه به اینکه ماهیت تولید صنایع دستی بر اساس محصولات ارگانیک و همچنین رویکرد دنیا هم توجه به مسائل زیست محیطی است، در صورتی که محصول تولیدی از مواد اولیه طبیعی درست شده باشد و بتوانیم پروسه تولید را کاهش دهیم و محصولی طراحی و تولید کنیم که به عنوان یک نیاز مطابق بر سلیقه های روز به لحاظ رنگ، طرح و فرم باشد، هر چقدر ارزش قیمت محصول هم بالا باشد مشتری خاص خود را خواهند داشت.
وی به یکی از صنایع دستی استان(موج) اشاره کرد و گفت: سالهاست که در نساجی سنتی این محصول تولید می شود که متاسفانه در آستانه منسوخ شدن است و با توجه به تغییر ساختارهای امروزی زندگی کاربردی ندارد، بافندگان موج در صورت تعریف نکردن کاربری جدید باید تسلیم شوند و شغلشان را رها کنند چراکه این محصول پاسخگوی نیاز امروز نیست.
حامدی استفاده از این محصول برای تولید کیف و ... با استفاده از مواد اولیه مرغوب را روشی موفق دانست و عنوان کرد: همین روش در تمام محصولات صنایع دستی قابل انجام است برای مثال در تولید زیورآلات سنتی، با تغییر فرم و توجه به سلیقه های روز ضمن حفظ معیارهای سنتی و شاخص های فرهنگی با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و تولید منطبق بر نیاز مردم به مراتب می تواند بازار گسترده تر به دست گیرد و فقط مختص به جغرافیای محدود و خاص مناطق کردنشین نباشند.
وی همچنین به ساخت مصنوعات چرمی در استان اشاره کرد و گفت: علیرغم اینگه کردستان در این زمینه دارای پیشنیه و تاریخچه بسیار خوبی است که در گذشته عموما به ساخت انواع زین اسب و وسایل مربوط به شکار محدود می شد، در دهه اخیر به عنوان رشته ای نوپا در حال رقابت با استان های پیشرو در زمینه تولید انواع محصولات چرمی اعم از کیف و کفش و ... می باشد.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کردستان یادآور شد: با توجه به اینکه در این رشته تامین مواد اولیه در استان انجام نمی شود، در صورتیکه نهادها و واحدهای بخش خصوصی بتوانند در زمینه تامین مواد اولیه این رشته هنری فعالیت خوبی داشته باشند با توجه به نیروی جوان فعال در این رشته و پشتیبانی فکری تولید به لحاظ طراحی و دیزاین بدون شک کردستان می تواند یکی از استان های مطرح کشور باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/17442/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

پیشرفت پروژه‌های آبی کردستان به تعامل تمامی واحدها بستگی دارد

نماهنگی دیدنی از شهر سنندج + فیلم

دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود

رقابت 285 دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان

بازگشایی گردنه تته بعد از پنج ماه

آغاز عملیات اجرایی واحد‌های مسکن ملی خبرنگاران

کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

گازرسانی به 1268 واحد تولیدی و صنعتی در کردستان

اتصال 1268 واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان

بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه

تزریق 3/5 میلیون مترمکعب آب به تالاب هشیلان

کشف 1300 کیلوگرم مرغ زنده قاچاق در ثلاث باباجانی

دعوت 5 بوکسور کرمانشاهی به اردوی تیم ملی نونهالان

حضور دو مربی کرمانشاهی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر 7 سال در کرمانشاه

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا