عصر کرد

آخرين مطالب

کردستان نماد وحدت ملي و نويدبخش وحدت اسلامي است مقالات

  بزرگنمايي:

پيش از انقلاب تلاش‌هاي زيادي براي ايجاد تفرقه در ميان سني و شيعه انجام شد که متاسفانه برخي افراد نادان نيز به آن دامن زدند، با پيروزي انقلاب اسلامي، امام خميني(ره) با درک صحيحي که از شرايط جهان و وضعيت مسلمانان داشتند، وحدت را سرلوحه امور قرار دادند.

مردم مسلمان کردستان اعم از شيعه و سني، اين يادگار ارزشمند امام راحل را ارج نهادند و در حفظ آن تمام همت خود را به کار گرفتند و تاکنون در اين زمينه از هرگونه تلاشي دريغ نکرده و نخواهند کرد.

سخنان مقام معظم رهبري در جمع مردم کردستان در خصوص وحدت راهگشاست چرا که ايشان نيز مانند خلف صالحش، استمرار وحدت شيعه و سني را خواستار شدند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ارديبهشت ماه سال 88 در سفر تاريخي خود به استان کردستان و در جمع مردم شهر سنندج در ميدان آزادي اين شهر اظهار داشتند: "شما نگاه کنيد ببينيد آن کساني که مي‌خواهند وحدت ملت ايران را به هم بزنند، چه کساني هستند؟ بدانيد که اينها عوامل دشمن‌اند؛ يا خودشان از متن دشمن دارند حرف مي‌زنند، يا سرانگشت دشمن‌اند؛ برو برگرد ندارد. آن کسي که نداي تفرقه‌ بين شيعه و سني را سر مي‌دهد و به بهانه‌ مذهب، مي‌خواهد وحدت ملي را به هم بزند، چه شيعه باشد و چه سني، مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند".

معظم‌له در ادامه افزودند: "گاهي بعضي‌ها مزدور دشمن‌اند و خودشان نمي‌دانند. خيلي از اين مردم بيچاره بي‌خبر سلفي و وهّابي که به وسيله‌ دلارهاي نفتي تغذيه مي‌شوند تا بروند در اينجا و آنجا عمل‌هاي تروريستي انجام بدهند - در عراق يکجور، در افغانستان يکجور، در پاکستان يکجور و در نقاط ديگر يکجور - نمي‌دانند که مزدور دشمن‌اند".

رهبر معظم انقلاب همچنين در جمع مردم سنندج تصريح کردند: "آن مرد شيعي هم که مي‌رود به مقدسات اهل سنت اهانت مي‌کند و دشنام مي‌دهد، او هم مزدور دشمن است، ولو نداند که چه مي‌کند. من عرض مي‌کنم: عوامل اصلي دشمنان‌اند. بعضي از اين سرانگشتان - هم در بين اهل سنت، هم در بين شيعه ـ غافل‌اند، نمي‌دانند و نمي‌فهمند چه کار مي‌کنند؛ نمي‌دانند براي دشمن دارند کار مي‌کنند".

شکي وجود ندارد که اين تلاش براي ايجاد وحدت در ايران فقط يک کار سياسي نيست بلکه برخاسته از منويات قرآن و فرمايشات پيامبراکرم (ص) و بزرگان دين است.

اگر برخي‌ها تلاش‌هاي زيادي براي خدشه‌دار کردن وحدت و ايجاد اختلاف بين شيعه و سني مي‌کنند، شکي وجود ندارد که بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري؛ اين قبيل افراد قطعا تحت تاثير کساني هستند که از وحدت مسلمانان زيان مي‌بينند.

مردم استان کردستان سال‌هاي سال است که در کنار هم زندگي مسالمت‌آميزي دارند و خوشبختانه کمترين مشکلي از بابت مسائل قوميتي و يا مذهبي وجود ندارد و همين به نماد وحدت ملي و نويدبخش وحدت اسلامي در جهان مبدل شده است.

برخي جرياناتي که در رسانه‌ها خود را منتسب به شيعه يا منتسب به اهل تسنن مي‌کنند ولي با شيوه‌هاي غيراخلاقي و مبتني بر بي‌‌بصيرتي به تخريب يکديگر مي‌پردازند، بر کسي پوشيده نيست رسانه‌هايي که خود را منسوب به اهل تسنن مي‌دانند و به دشمني با عقايد شيعه برخاسته‌اند، با پول عربستان سعودي عليه تشيع کار و صحبت مي‌کنند. بعضي شبکه‌ها هم هستند که خود را به تشيع منتسب مي‌کنند و عليه اهل تسنن صحبت مي‌کنند و اينها هم از دشمنان جمهوري اسلامي نشات گرفته‌اند.

باور ما همان حرف بنيانگذار جمهوري اسلامي است که فرمودند: هر شيعه‌اي که عليه سني حرف بزند و هر سني‌اي که عليه شيعه حرف بزند، هيچ کدام دلسوز اسلام نيستند! و اين باور همه مردم مسلمان استان کردستان هم هست و با شرايط امروز اين موضوع کاملا قابل درک است.

تنوع نظر و ديدگاه‌‌‌، مخل وحدت اسلامي نيست

وحدت اسلامي هر چه که باشد ظاهراً از سوي مدافعين و خواستاران آن به معني يکدست کردن و يکپارچه نمودن آراء و نظرات و ديدگاه‌‌هاي فقهي و کلامي و سياسي نيست. يعني از ديد کساني که مجدانه و صادقانه‌ مي‌کوشند ميان صفوف مسلمانان وحدت ايجاد کنند، وحدت به معناي يکرنگ شدن و به جامه‌ي هم درآمدن نيست. لازمه‌ وحدت اسلامي اين نيست که مثلا شيعه‌‌‌اي از انگاره‌‌ها و ضوابط مذهب خود دست بردارد و يا يک اهل سنت مذهب خود را تغيير دهد تا همه به يک سيرت و سان درآيند.

اگر بخواهيم براي رسيدن به وحدت اسلامي منتظر يکدست‌شدن عقايد و باورهاي مذهبي بنشينيم بايد گفت که از اين پنجره سري بيرون نخواهد آمد و از اين خانه دري گشوده نخواهد شد. تقريباً اکنون همه به اين نتيجه رسيده‌اند که صرف داشتن اختلاف و يا تنوع نظر و ديدگاه‌‌‌، مخل وحدت اسلامي نيست.

به گفته امام جمعه اهل سنت قروه، اسلام سرشار از نقاط اشتراک و فارغ از افتراق است اختلافات جزيي موجود در مذاهب آن هم موجب پويايي اسلام شده چرا که اگر تعدد نظرات نبود اسلام عقيم مي‌ماند.

ماموستا يدالله محمدي از دين مبين اسلام به منزله باغي نام برد که از هر نوع گل و ميوه‌اي در آن يافت مي‌شود و اظهار کرد: هرکدام از علماي تشيع و تسنن به استناد علم خود از گل‌هاي اين باغ برداشت مي‌کنند که اين برداشت‌ها باغ اسلام را مصفاتر مي‌کند.

وي با بيان اينکه امام راحل با شناخت زيبايي‌هاي اين باغ، آن را منشاء برکات فراوان براي جهان اسلام قرار داد، افزود: امام راحل با تدبير خود، روزهاي اختصاصي ميلاد نبي مکرم اسلام را از دو روز به يک هفته افزايش داد که اقدامي ارزشمند در زمينه وحدت اسلامي و نيز بزرگداشت پيامبر اکرم(ص) و بر آب کردن نقشه تفرقه دشمنان بود.

محمدي با بيان اينکه حضرت محمد (ص) اولين مخلوق خداوند و در واقع نور جهان بودند و جوهر عالم هستي را تشکيل مي‌دادند، افزود: زماني که هدف مشترک باشد تفاوت‌ها کنار گذاشته مي‌شود و همدلي و وحدت ايجاد مي‌شود.

وي وحدت و يکپارچگي در ميان اهل سنت و اهل تشيع در کشور را مثال‌زدني و بي‌نظير خواند و گفت: اين اتحاد بايد همچنان استوار باشد و همين اتحاد مانع از تعرض دشمنان به خاک اين کشور مي‌شود.

به گفته امام جمعه اهل سنت قروه، با افزايش ميزان دانش معرفتي نسبت به پيامبر اسلام(ص)، محبت و دلبستگي قلبي ما نيز به آن اسوه ديني بيشتر خواهد شد و در اين صورت به مرحله‌اي خواهيم رسيد که عشق واقعي و مودت نسبت به شخصيت عظيم پيامبر اسلام را درک خواهيم کرد.

وي افزود: هفته وحدت فرصتي مناسب براي تمامي مسلمانان در جاي جاي جهان است که ارتباط و همدلي خود را تقويت کنند و موجب تضعيف روحيه دشمنان اسلام شوند.

به نظر‌ مي‌رسد مراد و مقصود از وحدت اسلامي رفع خصومت و نزاع و درگيري و ايجاد فضاي سالم براي مناسبات و روابط انساني و اسلامي‌‌‌ و بالابردن ظرفيت تحمل و مدارا و رواداري و دگرپذيري و همزيستي مسالمت‌آميز ميان تمام فرق و مذاهب اسلامي باشد.

وحدت اسلامي يعني احترام نهادن به يکديگر و حفظ حرمت و حقوق هم و عدم تعرض مادي و معنوي به نسبت يکديگر. وحدت اسلامي بر اين مبنا استوار است که علي‌رغم وجود تفاوت‌‌ها و اذعان و اعتراف به تفاوت و تنوع‌‌‌، همديگر را قدر نهيم و از کينه‌ورزي و کينه‌توزي و آتش‌افروزي و ستيزه‌جويي و تضييع حقوق هم‌‌‌ بپرهيزيم‌‌‌.

تا زماني وحدت لازم است که دشمن خارجي وجود دارد

آنچه به طور معمول و رايج گفته‌ مي‌شود اين است که وحدت اسلامي مانع و سدي است بازدارنده که امت اسلامي را در برابر دشمنان خارجي مصونيت‌ مي‌بخشد و به بدنه‌ آن قوت و استحکام‌ مي‌دهد‌‌‌، در اين راستا از مثال‌هايي نيز کمک گرفته‌اند از اين قبيل که‌ مي‌توان چوب‌‌هاي نازکي را که جداجدا هستند به راحتي شکست اما چون در کنار هم قرار بگيرند شکستن آنها دشوار خواهد بود. به ديگر سخن، در اين نگرش بقاء وحدت اسلامي متوقف بر بقاء دشمنان خارجي اسلام است و چنانچه در شرايطي‌‌‌، خطري مسلمين را تهديد نکند طبعاً ضرورت وحدت اسلامي زيرسوال خواهد رفت.

تا زماني وحدت لازم است که دشمن خارجي وجود دارد. مي‌خواهيم با حفظ وحدت کاري کنيم که دشمن نتواند از پلکان تفرقه‌ ما به سيادت برسد‌‌‌، مگر نه اين است که گفته‌اند: فرِّق تسُد.

حفظ وحدت، منشأ قرآني دارد

امام جمعه اهل تشيع بيجار با بيان اينکه مسلمانان پس از مسيحيت دومين جمعيت جهان را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: وحدت مسلمانان در اين موقعيت که هجمه‌ها و توطئه‌ها عليه اين دين الهي بيش از پيش شده است بايد هرچه بيشتر تقويت شود.

حجت‌الاسلام علي مرادي با اشاره به اينکه بيشترين منابع طبيعي در اختيار جمعيت مسلمان جهان قرار دارد، خاطرنشان کرد: فتنه‌انگيزي دشمنان در جوامع اسلامي، مسلمانان را به علت غفلت و عدم توجه به دسيسه‌هاي دشمنان دچار چالش و اختلاف کرده است.

وي بر حفظ وحدت با توجه به آيات قرآني تاکيد کرد و گفت: توطئه مستمر دشمنان و تلاش آنان براي شکستن وحدت مسلمانان بايد بيش از پيش مورد توجه قرار بگيرد.

مرادي غفلت از اصل وحدت را زمينه موفقيت دشمنان دانست و تصريح کرد: شناخت صحيح شگردهاي دشمن، رصد هوشمندانه فتنه‌ها، روشنگري قاطعانه علما، کنترل و نظارت محيط و شناسايي عوامل نفوذي دشمن براي مقابله با نقشه‌هاي شوم استکبار ضروري است.

به نظر‌ مي‌رسد ما به بيش از يک مصلحت سياسي و گذرا به امر وحدت نيازمنديم. اساسا مطابق با آموزه‌‌هاي قرآن و سنت نبوي حفظ وحدت امت اسلامي يک تکليف و وظيفه است که اهمال و کوتاهي در آن‌‌‌، سرنوشت مسلمان را با مخاطره‌ جدي روبرو‌ مي‌سازد.

به گزارش فارس؛ ريشه‌ بسياري از منازعات و تنش‌‌هاي ميان مذاهب و فرق اسلامي فراموش کردن اولويت‌‌ها است. حساسيت نشان دادن به مسائل کوچک و کم اهميت و مغفول نهادن مسائل اساسي‌‌‌، صرف کردن تمام توان خود در راستاي مقابله با انحرافات کوچک و رهاکردن انحرافات اساسي در بوته‌ فراموشي، از آثار و تبعات زيانبار عدم التزام نظري و عملي به فقه است.

موفقيت جمهوري اسلامي در امر وحدت ملموس است

ماموستا مصطفي شيرزادي امام جمعه مريوان گفت: باور ما همان حرف بنيانگذار جمهوري اسلامي است که فرمودند: هر شيعه‌اي که عليه سني حرف بزند و هر سني‌اي که عليه شيعه حرف بزند، مزدور دشمن هستند، اين باور من هم هست و با شرايط امروز اين موضوع کاملا قابل درک است.

وي درباره نقش جمهوري اسلامي در ايجاد وحدت بين فرق مختلف اسلام، گفت: ما در جمهوري اسلامي ايران بيش از 35 سال است که در کنار هم هستيم و به خوبي با انسجام و وحدت زندگي مي‌کنيم.

ماموستا شيرزادي اظهار کرد: اگر ما دلسوز اسلام باشيم و رهبري حکيمانه رهبر معظم انقلاب را محور قرار دهيم، علماي فريقين عاقلانه و با توجه به اوضاع جهان اسلام با قضايا برخورد کنند، مي‌توانيم همه ملت ايران را که واقعا هم شريف هستند بر مسيري حرکت دهيم که مسير وحدت و تفاهم و تعالي باشد و تا در اين مسير حرکت کنيم، مشکلي نخواهيم داشت.

امام جمعه مريوان گفت: تا امروز جمهوري اسلامي قطعا در اين مسير حرکت کرده و اينطور بوده است و همين راه را بايد ادامه دهد. همين که ما امروز در بين کشورهاي اسلامي و کشورهاي خاورميانه و آسيا تنها کشوري هستيم که بعد از 8 سال جنگ تحميلي و ظلم صدام، وحدت و تفاهم داريم و مشکل ناامني و تفرقه نداريم، دليل مبرهني است که ما خوب کار کرده‌ايم و جمهوري اسلامي موفق بوده است.

امام جمعه موقت سنندج هم با بيان اينکه بايد بر اشتراکات بين تشيع و تسنن تاکيد کنيم، اذعان کرد: مسئله اختلافات فکري و فقهي را بايد مانند يک مدرسه و مکتب بدانيم که بحث‌هاي مختلف و فکرهاي متنوع در آن براي پيشرفت و تعالي لازم است.

به گفته ماموستا امين راستي، مسلمانان مي‌توانند از اين تنوع فقهي و فکري براي پيشرفت و تعالي خودشان استفاده کنند، نه اينکه وسيله جنگ و تفرقه و کم‌محبتي به همديگر قرار دهند.

وي افزود: ما بايد با خدا باشيم و در کنار قرآن باشيم و با هم همدلي داشته باشيم و چون به گفته قرآن ما امت واحده و امت وسط هستيم بايد با اعتدال حرکت کنيم. اگر اين مسير را داشته باشيم قطعا رفاه و عزت و اقتدار و بقاي ما بيشتر خواهد بود.

امروز مسلمانان بيش از هر چيز به وحدت نياز دارند و در عين حال تکفيري‌ها هم تلاش مي‌کنند اين وحدت را از بين ببرند و در اين مسير از حمايت‌هاي دشمنان اسلام هم بهره‌مند هستند.

وحدت و انسجام ميان شيعه و سني بهترين روش براي مقابله با توطئه‌هاي شيطاني تکفير، ترور و پديده شوم تجاوز به حقوق انسان‌ها است که همه اعم از تشيع و تسنن بايد در اين راستا حرکت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/1715/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است