عصر کرد

آخرين مطالب

مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان:

مشاغل خانگی راهکار بسیار موثری در جهت اشتغال بانوان است اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان گفت: مشاغل خانگی می‌تواند بسیار خوب به ایجاد شغل و درآمد برای بانوان کمک کند.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، لیلا آژیر با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنای کردستان، به سوالاتی پیرامون نقش کلیدی مشاغل خانگی در افزایش اشتغال در استان پاسخ داد.
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان با اشاره به اینکه نقش بانوان در توسعه اقتصادی یک بحث کلان کشوری است، عنوان کرد: ما نمونه های موفقی را در دنیا داریم همچون کشور کره که برای اینکه سهم تولید ناخالص داخلی را بالا ببرند بر روی اشتغال بانوان سرمایه گذاری کردند و در نهایت به رشد و شکوفایی اقتصادی منجر شد.
آژیر افزود: آنها در سال 2003 زنان سازمان رفع تبعیض علیه زنان و دختران را راه اندازی کردند که با بررسی تمامی عرصه‌ها و فعالیت در این زمینه ها، پس از گذشت 10 سال و در سال 2013 متوجه شدند که این مسئله منجر به رشد و شکوفایی اقتصادی شده بود.
وی عنوان کرد: اگر ما بخواهیم به هدف نقش بانوان در اقتصاد دست یابیم باید فراکسیون زنان مجلس، نمایندگان مجلس و همچنین معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در این راه گام های موثری را بردارند؛ یا وزارت زنان و خانواده یا سازمان زنان و خانواده تشکیل شود و در هر استانی باید دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ها مستقل شود و جداگانه کار کند که اگر این اتفاق بیفتد تحول بسیار خوبی در زیرساخت های حوزه زنان و خانواده ایجاد می‌شود.
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان ادامه داد: اقدام دیگری که می‌تواند موثر باشد این است که دفاتر امور بانوان و خانواده در استانداری‌ها ارتقاء پیدا کند و بودجه خاصی برای خودش داشته باشد.
وی بیان کرد: خوشبختانه قرار است از سال 97 سهم نیم درصدی از اعتبارات استان‌ها به دفاتر امور زنان و خانواده استانداری تعلق بگیرد که امیدواریم این مسئله به تحقق بپیوندد زیرا به تحول اساسی در این حوزه منجر خواهد شد.
دانشگاه‌ها براساس نیاز بازار کار جامعه طراحی نشده‌اند
آژیر در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: در بحث اشتغال ما یک مشکل بزرگ داریم و آن این است که دانشگاه‌های ما براساس نیاز بازار کار جامعه طراحی نشده‌اند و تراکم زیادی را در برخی از رشته‌های دانشگاهی داریم که منجر به معضل بیکاری در این رشته ها شده است.
وی با بیان اینکه سیستم آموزش و پرورش و سیستم آموزش عالی کشور ما یک سیستم متمرکز است، گفت: اگر تمرکززدایی در سیستم آموزشی کشور صورت گیرد و هر استان متولی آموزش و پرورش خودش باشد، آموزش‌ها براساس بافت، بوم، اقلیم و بسیاری از ویژگی‌های مردم شناختی و اقتصادی هر استان طراحی می شود در فارغ التحصیلان دانشگاهی دچار تراکم نخواهیم شد.
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان ادامه داد: جوانان ما از مرحله تحصیلات کارشناسی بیکار هستند که پس از آن تا سطح کارشناسی ارشد، دکترا و دکترای حرفه‌ای هم پیش می روند اما باز هم بیکار هستند که این یک رویکرد اشتباه است.
وی عنوان کرد: در کشورهای صنعتی اولویت با تربیت تکنسین است و آنها توجه خود را به سطح کاردانی متمرکز کرده اند و براساس میزان نیاز بازار صنعت و تجارت خود و در رشته های موردنیاز دانشجو تربیت می کنند؛ اما در ایران میزان ظرفیت پذیرش دانشجو ثابت است و با تراکم فارغ التحصیلان در رشته‌های خاصی مواجه می شویم.
آژیر تصریح کرد: نگاه غلط فارغ التحصیلان دانشگاهی هم یکی دیگر از مشکلات است چون آنها منتظر هستند که دولت برای آنها کار ایجاد کند در صورتی که این مسئله اکنون در کشورهای پیشرفته هم وجود ندارد.
رویکرد دولت تدبیر و امید تمرکز بر کارآفرینی است
وی افزود: در زمانی سیاست دولت به این سمت رفت که هر فردی برای خودش شغل ایجاد کند و بحث خوداشتغالی مطرح شد، اما رویکرد دولت تدبیر و امید تمرکز بر کارآفرینی است تا هر فرد هم برای خودش و هم برای دیگران کار ایجاد کند.
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان اضافه کرد: متاسفانه بحث مشاغل خانگی در بازار اقتصادی کشور ما هنوز جایگاهی ندارد و شاید برای مردم جای تعجب داشته باشد که کشورهای صنعتی همچون آلمان، یا ایتالیا و استرالیا بحث مشاغل خانگی را بشدت دنبال می کنند.
وی افزود: کشور چین تجربه بسیار مثبتی بر روی بحث مشاغل خانگی داشته است و با مشاغل خُرد حجم زیادی اشتغالزایی ایجاد کرده است.
آژیر با تاکید بر اینکه نگاه امروز ما به مقوله شغل و بازار و تجارت باید تغییر کند؛ لازمه این تغییر را ورود دستگاه های فرهنگی دانست و گفت: اگر خواهان افزایش آمار اشتغال و کاهش آمار بیکاری هستیم باید دستگاه‌های فرهنگی متولی این امر شوند که یکی از این دستگاه ها صداو سیماست و باید افراد موفق را در این زمینه معرفی و مشاغل خانگی را برای مردم تعریف کند.
وی ادامه داد: بحث مشاغل خانگی فقط به یک رشته خاص همچون قالی بافی مختص نیست و چندین رشته در سامانه مشاغل خانگی تعریف شده است که هر فرد می تواند در این زمینه‌ها فعالیت کند.
دین اسلام هیچگاه دیدگاه منفی نسبت به اشتغال بانوان نداشته است
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان در ادامه سخنان خود اعلام کرد: هر چند ما یک کشور اسلامی هستیم اما در دین اسلام هیچگاه دیدگاه منفی نسبت به اشتغال بانوان وجود نداشته است و بحث جنسیت در مقوله تجارت و معامله ملاک نبوده و مطرح نشده است.
وی با اشاره به اینکه در کنار این مسئله صیانت از خانواده امری بسیار مهم است و تربیت فرزند و وظایف مادری و همسرداری هم در دین اسلام برای زن مهم تعریف شده است، گفت: هر زنی می تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد منوط به اینکه به کیان خانواده خود آسیب نزند.
آژیر ادامه داد: یکی از راهکارهای ما برای بحث برون رفت از این مسئله، بحث مشاغل خانگی است که می‌تواند بسیار خوب به ایجاد شغل و درآمد برای بانوان کمک کند؛ در دنیا مشاغل خانگی اصلا جنسیتی نیست و بسیاری از آقایان در کشورهای صنعتی در خانه مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه یکی از چالش‌ها ترس از شکست در بحث ورود به بازار کار است، تصریح کرد: اگر افراد با مشاغل خانگی شروع کنند قطعا هزینه شکست بسیار پایین می آید، هزینه‌های ایاب و ذهاب وجود ندارد، حتی مشاغل خانگی در کاهش آلودگی و کاهش ترافیک هم موثر است، استرس های شغلی را نداشته و فرد تمرکز و و آرامش بیشتری دارد و خود مدیریتی، خودکنترلی و خوداتکایی او را بالا می‌برد.
اقدامات صورت گرفته در بخش اشتغال بانوان
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در بخش اشتغال بانوان اشاره و اعلام کرد: در بحث اشتغال بانوان کارهای خوبی را انجام داده‌ایم و بجز طرح مشاغل خانگی که به صورت پایلوت در هشت استان کشور از جمله استان کردستان اجرا می شود، در اداره ترویج جهاد کشاورزی هم صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی تشکیل شده است.
وی با اشاره به تشکیل حدود 50 صندوق در روستاهای شهرستان‌های مختلف استان، گفت: اعضای این صندوق‌ها بانوان هستند که به طور متوسط حدود 20 تا 25 زن عضو هر صندوق هستند و واقعا نمونه های موفقی داشته و شغل ایجاد کرده است.
آژیر ادامه داد: تشکیل گروه های خودیار هم یکی دیگر از طرح هاست که متولی آن سازمان بهزیستی و موسسه تاک بوده است؛ در قالب این طرح هم گروه های 30 نفره از طریق بانک کشاورزی تسهیلات گرفته و وارد بازار کار شده اند.
وی گفت: همچنین طی انعقاد تفاهم نامه ای ما بین معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و صندوق کارآفرینی، قرار بر این است که زنان فارغ التحصیل دانشگاهی از این صندوق تسهیلات دریافت کنند.
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان بیان کرد: از اواخر بهمن ماه هم طرح دیگری با همکاری بانک مهر ایران به ما ابلاغ شده است که از همکاری بسیار خوب آنها تشکر می کنیم؛ در کمتر از یک هفته به 500 زن سرپرست خانوار استان وام قرض الحسنه سه میلیون تومانی با هدف ایجاد شغل اعطا شد.
وی افزود: در بحث مشاغل خانگی شغل‌هایی با سرمایه کمتر از پنج میلیون تومان مطرح هستند که خوشبختانه توانستیم یا کمک بانک مهر ایران، طی یک هفته بالغ بر 1.5 میلیارد تومان را جذب کنیم و دوباره رایزنی کرده‌ایم تا اعتبار بیشتری را به ما بدهند.
آژیر تصریح کرد: در کنار اینها انجمن زنان کارآفرین استان را ثبت کرده ایم و بانک اطلاعاتی زنان کارآفرین استان را هم تشکیل دادیم.
وی گفت: برای خانم ‎ هایی که در عرصه تولید هستند با شرکت شهرک‌های صنعتی تفاهم نامه ای را منعقد کردیم تا فضایی را در اختیار بانوان تولیدکننده ما در شهرک های صنعتی قرار دهند.
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان، برگزاری تور صنعتی برای زنان استان، همایش‌های کارآفرینی و نشست‌های تخصصی در حوزه کارآفرینی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای اشتغال بانوان عنوان کرد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت بحث بازارچه‌های دایمی برای فروش محصولات اشتغال خانگی اشاره و تاکید کرد: از چهار سال پیش به دنبال تشکیل بازارچه‌های دایم و بازارچه های موقت هفتگی و فصلی هستیم، هر چند به صورت موقت در برخی از شهرستان‌ها هم برگزار شده است.
بازارچه دایمی فروش محصولات بانوان را نداریم
آژیر اضافه کرد: متاسفانه در استان بازارچه دایمی فروش محصولات بانوان را نداریم که پیشنهاداتی هم در این زمینه مطرح شده است از جمله این پیشنهادات این بوده که سازمان میراث فرهنگی، فضاهای قدیمی خود را بازسازی کرده و آنها را بازارچه سنتی تبدیل کند که در استان‌های دیگر نمونه موفق آن را داریم.
وی با تاکید بر اینکه باید شوراها و شهرداران هم اهمیت این مسئله را درک کنند و پای کار بیایند، در ادامه گفت: فرش استان کردستان متاسفانه مغفول مانده و خوب معرفی نشده است، در صورتی که نقشه فرش بیجار بسیار معروف بوده و جهانی است؛ استان کردستان این ظرفیت را دارد که موزه فرش و نمایشگاه دایمی فرش را داشته باشد .
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان مطرح کرد: در گذشته فرهنگ قالی کردن در خانواده‌های کردستانی بسیار مرسوم بود و بسیاری از بانوان کردستانی از این راه ارتزاق می‌کردند اما امروز چرا از این فرهنگ زیبا فاصله گرفته ایم؟
وی ذکر کرد: ما در بحث فرش مشکل نیروی انسانی را نداریم چون فرش بافی با فرهنگ و آیین کُردها گره خورده است اما در این بخش مشکل برنامه ریزی داریم.
کمبود فضاهای مناسب شهری برای فعالیت بانوان
آژیر در ادامه سخنان خود به کمبود فضای شهری برای فعالیت بانوان نیز گریزی زد و اظهار کرد: بانوان هم در شهرها سهم دارند و شهروند محسوب می شوند، اما متاسفانه فضای پارک ها و دیگر فضاهای تفریحی برای حضور آنها مناسب سازی نشده است.
وی ادامه داد: اگر بانوان ما نشاط و شور اجتماعی را کسب نکنند افسرده خواهند شد که این افسردگی بر روی جامعه تاثیرات منفی داشته و زمینه آسیب‌های اجتماعی را فراهم می کند.
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری کردستان خواستار همکاری بیشتر شوراها و شهرداران در بحث اختصاص فضاهای مناسب شهری برای فعالیت بانوان شد و گفت: در فضای شهرها فقط بحث عمرانی مهم نیست بلکه شوراها و شهرداراها در مباحث فرهنگی باید بیشتر ورود پیدا کنند.
وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر همه چیز به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود و بازار کسب و کارهای الکترونیکی در فضای مجازی در شهرهای دیگری همچون تهران جواب داده است که ما نیز باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/16276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

7 سال قبل در چنین روزی؛ شادی گل خاص مسی در ال‌کلاسیکو

عواقب واگذاری؛ تغییرات مدیریتی در سرخابی ها؟

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت

آرتتا: پوچتینو جای پدرم است، از او درس زندگی می‌گیرم

نکات مهم اوسمار درباره جدایی مهاجم گلزن

دوپینگ 6 ورزشکار پاورلیفتینگ ایران در سال 2023

بیرانوند از صعود به فینال مسابقات تراپ قطر باز ماند

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

گفت و گوی جنجالی داوران ال‌کلاسیکو با VAR منتشر شد +ویدئو

اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم

مرگ 109 نفر در تصادفات درون‌شهری کرمانشاه

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

وضعیت محیط‌زیست کردستان از زبان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسبت 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست

افشاگری درباره رفتار‌های جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری

نمایش «آلاء» به تونس می‌رود

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد

هزینه 13 میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن