عصر کرد

آخرين مطالب

آموزش زبان کُردی در کردستان پیشتازی دولت در اجرای منشور حقوق شهروندی فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - ماده 101 منشور حقوق شهروندی بر برخورداری آحاد جامعه از یادگیری و تدریس زبان مادری تاکید دارد که آغاز تدریس رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان یکسال قبل از ابلاغ منشور حقوق شهورندی حکایت از پیشتازی دولت در تحقق مواد این منشور دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اهمیت زبان مادری به حدی است که سازمان ملل نیز با ارج نهادن به آن و اختصاص یک روز از تقویم با عنوان روز جهانی زبان مادری، از کشورهای مختلف درخواست کرده است که نحوه‌ی آموزش خود را طوری طراحی کنند که به زبان مادری لطمه وارد نشود.
استفاده از زبان مادری در آموزش می‌تواند در مبارزه با بی‌سوادی بسیار تاثیرگذار باشد و هدف و شعار"آموزش برای همه" را در راستای برخورداری از آموزش ابتدایی برای همه‌ کودکان و بزرگسالان محقق سازد.
به باور یونسکو، آموزش به زبانی که کودکان آن را به خوبی درک می‌کنند، حق کودکان است تا بتوانند از آموزش با کیفیت برخوردار شوند و از آن لذت ببرند و همچنین از سوی دیگر، آموزش به زبان مادری می‌تواند منجر به کاهش تبعیض شده و به همه‌جانبه و جامع بودن آموزش کمک کند.
در چند سال اخیر در جمهوری اسلامی ایران نیز این مهم مورد توجه جدی قرار گرفت و با روی کار آمدن دولت یازدهم، طرح آموزش کتب درسی به زبان محلی مناطق مختلف، از جمله آموزش به زبان کُردی قوت گرفت.
در ماده 101 منشور حقوق شهروندی نیز بر برخورداری شهروندان از حق یادگیری و استفاده و تدریس زبان و گویش محلی خود تاکیده شده است.
این مهم که یکی از آرزوهای چندین ساله مناطق مختلف کشور بود در دولت یازدهم در مناطق کُردنشین رنگ واقعیت به خود گرفت و رشته زبان و ادبیات کُردی در دفترچه انتخاب رشته های کنکور سراسری قرار گرفت.
با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،رشته زبان و ادبیات کُردی مهرماه سال94 با پذیرش 40 دانشجوی روزانه در مقطع کارشناسی و در قالب 136 واحد درسی در دانشگاه کردستان کلید خورد.
مدیر گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان در این رابطه می گوید: این رشته دانشگاهی در قالب 136 واحد و در مقطع کارشناسی ایجاد شده و درس ها نیز به چهار گروه عمومی، پایه ای، اصلی و تخصصی تقسیم شده است و گذارندن 20 واحد عمومی همانند سایر رشته های دانشگاهی برای دانشجویان این رشته نیز الزامی است
بختیار سجادی با بیان اینکه در حال حاضر 120 دانشجو در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات کُردی دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل هستند گفت: علاوه بر دانشجویان این رشته، 2 واحد درس عمومی اختیاری زبان و ادبیات کُردی در میان واحدهای درسی تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه گنجانده شده است.
وی یادآور شد: در چند سال اخیر کلاس های آموزش زبان کُردی در آموزشگاه و موسسات مختلف دایر شده است اما فعالیت آنان با ما متفاوت است و تدریس زبان کُردی بصورت رسمی و در دانشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است.
به گفته وی، در آموزشگاه ها و موسسات بیشتر دروس پایه ای تدریس می شود و این دروس تنها 10 درصد رشته زبان و ادبیات کُردی است و در دانشگاه ترم اول تدریس می شود.
سجادی با بیان اینکه رشته زبان و ادبیات کُردی آینده روشن تری نسبت به سایر رشته های دانشگاهی دارد، گفت: اکنون مشکلی که در کشور وجود دارد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است اما این مشکل در رشته زبان و ادبیات کُردی وجود ندارد.
وی اظهار کرد: افرادی که در رشته زبان و ادبیات کُردی فارغ التحصیل می شود بسیاری از ادارات همانند میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری و همچنین صداو سیما و خبرگزاری ها به آنان نیاز پیدا می کنند.
پژوهشگر حوزه فرهنگی در کردستان نیز به اهمیت یادگیری زبان مادری اشاره می کند و می گوید: همانگونه که برای فراگیری زبانهای خارجی و بین المللی وقت و هزینه‌ زیادی صرف می‌کنیم لازم است با یادگیری و آموزش زبان مادری خود در حفظ و ترویج آن نیز کوشا باشیم.
فرهاد پرموز معتقد است: آموزش و تکلم با کودکان به زبانی غیر از زبان مادری، ضربه‌ای جبران ناپذیر به آنها می‌زند و به تدریج باعث فراموشی و نابودی زبان مادریشان که بایستی هویت خود را با آن بسازند، خواهد شد.
وی یادآور شد: روز جهانی زبان مادری برای نشان دادن و حفاظت از تنوع زبانی و تشویق و ترغیب مردم برای توسعه و گسترش زبان مادری است و این امر منجر به گسترش فرهنگ صلح و تنوع فرهنگی می‌شود.
این پژوهشگر کردستانی با بیان اینکه در کهکشان زبان‌ها، هر زبان ستاره‌ای درخشان است که باید تلاش کرد این ستاره ها خاموش نشوند گفت: دانشجویان باید بدانند زبان های مختلف مبین فرهنگ های مختلف هستند و باید نگرش تازه‌ای در مورد همکلاسی و هم‌اتاقی‌هایشان که به زبان مادری خود صحبت می‌کنند، داشته باشند.
روز 21 فوریه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است، نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال 1999 به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده‌است و مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت زیاد آن، سال 2008 را سال جهانی زبان‌ها اعلام کرد.
7348/ 3020

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/16176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

گردنه تته پس از 5 ماه بازگشایی شد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم