عصر کرد

آخرين مطالب

خودنمایی شال مه رز بر قامت مردان کردستانی فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - شال مه رز هنر دست اهالی شهر آمرده با حمایت های دولت، اعطای تسهیلات بانکی در حوزه ایجاد مشاغل خانگی و روستایی و تشکیل تعاونی شالبافان در شهر آرمرده، بار دیگر بر قامت مردان کردستانی خودنمایی می کند.
  از گذشته های بسیار دور بدلیل پرورش بز مرخوز در آرمرده و استفاده از موی این جیوان اهلی برای بافت شال مه رز در میان زنان و مردان این منطقه از شهرستان بانه در استان کردستان رواج داشت.
به گفته بسیاری از هنرمندان این صنعت، بافت شال تاریخی به قدمت این منطقه دارد و با وجود گذشت سال ها و پیدایش تکنولوژی های جدید، بافت آن در منطقه آرمرده همچنان به صورت سنتی رواج دارد.
شالبافی در آرمرده زمینه را برای اشتغال و درآمدزایی بیش از 200 خانوار این شهر کوچک به صورت مستقیم ایجاد کرده و زنان و مردان این دیار هر یک به نوبه خود بخشی از بافت این هنر دست را بر عهده دارند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تهیه هر دست شال 2 هفته زمان نیاز دارد، می گوید: 70 درصد زنان و مردان شهر آرمرده در حرفه شالبافی مشغول کار هستند و شالبافی شغل اصلی بسیاری از اهالی این دیار است.
سعدالله رحیمی خواه گفت: با برگزاری جلسات و پیگیرهای مکرر، اتحادیه شالبافان آرمرده که تعطیل شده بود دوباره با همکاری افراد توانمند فعال شد و اکنون این تعاونی 60 عضو دارد.
وی با اشاره به نقش و جایگاه تعاونی ها در شکوفایی این هنر دستی اظهار کرد: تعاونی ها در زمینه ساماندهی شالبافان، ایجاد اشتغال، پرداخت وام، راه اندازی بازارچه، برگزاری نمایشگاه و تهیه مواد اولیه فعالیت می کنند.
رحیمی خواه افزود: پرورش بز مرخوز در منطقه اگر چه کم شده و تقریبا می توان گفت خطر انقراض نسل ادامه حیات این نوع بز را تهدید می کند ولی باید برای افزایش نسل بز مرخوز و بهره مندی از پشم حیوان برای بافت شال، دامداری هایی ایجاد شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر پشم بز مرخوز از کشور عراق با قیمت بسیار زیاد خریداری و برای بافت شال استفاده می شود در صورتی که اگر پرورش بز مرخوز رونق بگیرد مواد اولیه با قیمت مناسب بدست بافندگان می رسد.
وی هنر شالبافی را فرصتی مناسب برای برند سازی در شهرستان بانه دانست و گفت: امیدواریم با ظرفیت های که هنر بومی شالبافی دارد شال مه رز به عنوان برند شهرستان بانه معرفی شود.
رحیمی خواه اضافه کرد: در صورتی که شال مه رز به عنوان برند شهرستان معرفی شود قیمت شال جهانی می شود می توانیم نسبت به تهیه انواع لباس از پشم بز مرخوز استفاده کنیم و به همین منظور تور آموزشی ویژه طراحان دوخت در آینده نزدیک در آرمرده برگزار می شود.
به گفته وی، با همکاری اداره استاندارد شال مه رز استاندارد سازی می شود و به لحاظ کیفیت درجه بندی و با علامت استاندارد، وارد بازار می شود.
وی به مهمترین مشکلات شالبافان آرمرده اشاره کرد و افزود: عمده ترین مشکل این صنف نبود اجماع کاری است که باعث شده هر بافنده به تنهایی کار کند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بانه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون شرکت تعاونی شالبافان آرمرده 60 عضو دارد و برای عضویت در این شرکت تعاونی هیچگونه منع قانونی وجود ندارد.
حمید ساعدپناه افزود: در مهر امسال اطلاعات شرکت تعاونی به روز رسانی شد و هیات مدیره و مدیر عامل جدید این شرکت انتخاب شده و برخی از اعضای شورای شهر آرمرده نیز در ترکیب هیات مدیره قرار گرفتند.
وی یادآور شد: اداره تعاون برندهای معروف هر منطقه را شناسایی و برای تشکیل تعاونی رشته های صنایع دستی همکاری می کند و شال آرمرده برند معروف این منطقه است و تعاونی شالبافان فعالیت خود را به صورت تخصصی دنبال می کند.
ساعدپناه برند سازی و تجاری سازی شال آرمرده بعنوان برند معروف منطقه را یکی از اقدامات مهم در راستای توسعه و حل مشکلات این رشته صنایع دستی دانست و ادامه داد: اجرایی شدن این کارها از طریق تشکیل تعاونی امکان پذیر است.
وی گفت: در دبیرخانه کارگروه اشتغال در حوزه روستایی به عنوان طرح تسهیلات فراگیر روستایی اعتبارات ویژه به شهرستان بانه اختصاص یافته و برای مناطق محروم و مرزی روستایی تسهیلات با کار مزد چهار درصد و بدون محدودیت پرداخت می شود.
وی اظهار کرد: این تسهیلات در قالب خود اشتغالی و مشاغل کارفرمایی ارائه می شود که برای تسهیلات خود اشتغالی حداکثر 200 میلیون ریال و برای مشاغل کارفرمایی با اشتغالزایی 20 نفر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال و در صورتی که بیش از 20 نفر اشتغالزایی ایجاد کند تا بیش از 15 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می شود.
ساعد پناه گفت: پایین بودن هزینه های راه اندازی و نیاز به فضای کم مشاغل خانگی یکی از مزیت های خوب ایجاد این مشاغل است ضمن اینکه در بحث اشتغال روستایی خوشه های کسب و کار و طرح های اولویت دار در حوزه های کشاورزی، صنایع دستی، میراث فرهنگی و خدماتی مشخص شده است.
مدیر عامل شرکت تعاونی شالبافان آرمرده نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دفتر شرکت تعاونی شالبافان در ساختمان شهرداری آرمرده مستقر شده و پوشش بیمه ایی 60 نفر از اعضای تعاونی در دست اقدام است.
فاروق علی آرمرده نبود منابع مالی را از مهمترین مشکلات این تعاونی اعلام کرد و افزود: تاکنون برای ثبت این تعاونی بیش از 10 میلیون ریال هزینه شده که اعضا پرداخت کرده اند ولی برای پرداخت هزینه های شرکت بدلیل نبود منابع مالی با مشکل مواجه هستیم.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت تعاونی قبلی به تعهدات خود عمل نکرد شالبافان نسبت به این مجموعه خوشبین نیستند در صورتی که تعاونی جدید در کار خود موفق شود اعضای شرکت به بیش از 300 نفر افزایش می یابد.
آرمرده یادآور شد: بیش از 500 نفر به مستقیم در شهر آرمرده مشفول حرفه شالبافی هستند البته برخی در یک مرحله از تولید این شال مهارت دارند و برخی تمام مراحل شالبافی را تنهایی انجام می دهند ضمن اینکه ریسندگی پشم توسط زنان انجام می شود.
 هر گوشه از دیار کردستان به هنری آراسته شده است و در شهر آرمرده پرورش بز مرخوز فرصتی را برای اهالی محلی فراهم کرده تا برای بافت شال مه رز که در نوع خود بی نظیر است با دستان توانمند هنرمندان بومی برنامه ریزی صورت گیرد.
شال مه رز نوعی پوشش مردانه است که از پشم بز مرخوز طی مراحلی با دستان توانمند زنان و مردان شهر آرمرده تهیه می شود و از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردار است.
پشم بز مرخوز در رنگ های مختلف آبی، بور، مشکی، کرمی، خرمایی تیره و خرمایی روشن و چند رنگ دیگر است که در 8 مرحله برای بافت شال ماده می شود البته بسیاری از مراحل ساخت شال توسط زنان و با ظرافت خاص انجام می شود.
چیدن پشم، شه کردن، ریسندگی، رایل کردن، بافتن، کویل کردن، تا کردن و دوختن از مراحل مهم شالبافی است.
شال گرانبهاترین پوشش مردان کُرد است و هر دست شال حدود یک 10 میلیون ریال در بازار به فروش می رسد.
پشم بز مرخوز هر سال یک بار در اسفند ماه چیده می شود و هر بز حدود یک کیلو و 500 گرم پشم تولید می کند که تنها یک دست شال از آن می توان تولید کرد.
شهر آرمرده یکی از شهرهای اقماری شهرستان بانه است که بیش از 2 هزار و 500 نفر جمعیت دارد و در 15 کیلومتری شهر بانه واقع شده است.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/16119/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر

شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم

اعتراض شدید دقیقی به قضاوت وحید کاظمی

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»

صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر + فیلم

نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی مشخص شدند

افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم

عملیات برف‌روبی در محور پاوه به مریوان

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی