عصر کرد

آخرين مطالب

آتش در نیستان زریبار / تفکرات نادرست آتشی بر جان نیزارها شده علمي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - هر سال در فصول پاییز و زمستان، نیزارهای حاشیه دریاچه زریبار دچار حریق می شود و علاوه بر آسیب به محیط زیست، جان برخی از پرندگان بومی و مهاجر را نیز می گیرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آخرین بار شنبه شب گذشته 30 هکتار از نیزارهای این منطقه طبیعی استان کردستان توسط افرادی به صورت عمدی به آتش کشیده شد.
مدیرکل محیط زیست کردستان خبر از بسیج شدن کارکنان و محیط بانان اداره محیط زیست مریوان برای شناسایی متخلفانی می دهد که به جان نیزارها و پناهگاه پرندگان این تالاب افتاده و آتش در این منطقه می اندازند.
عبدالوحید ریاضی فر گفت: به رئیس محیط زیست مریوان اعلام کرده ایم در صورت نیاز به نیرو، آمادگی اعزام محیط بانان از سنندج به مریوان را داریم.
وی اظهار کرد: هم اکنون کارکنان محیط زیست مریوان از هفت صبح تا هفت شب در اطراف این دریاچه حضور دارند تا در صورت مشاهده آتش سوزی در نیزارهای زریبار اقدامات لازم از جمله بازداشت متخلف و اطفای حریق را انجام دهند.
ریاضی فر افزود: در آخرین آتش سوزی که 2 روز پیش رخ داد خودرو فرد متخلف شناسایی و در نتیجه فرد متخلف هم شناخته و پرونده ایی در این ارتباط تشکیل و به دستگاه قضایی برای پیگیری ارسال شد.
** تاکنون کسی برای آتش زدن نیزارها دستگیر نشده است
یکی از فعالان محیط زیست مریوان هم به خبرنگار ایرنا گفت: هفته ای نیست که آتش سوزی در نیزارهای اطراف دریاچه رخ ندهد که همه آنها عمدی و توسط عامل انسانی است.
محمد دانش افزود: براساس گفته های برخی که در محل حضور داشته اند ماهیگیرها برای راحت تر شدن رفت و آمد خود در دریاچه اقدام به آتش زدن نیزارها می کنند.
وی با بیان اینکه 33 نفر به شکل قانونی در حال صید ماهی در این دریاچه هستند، ادامه داد: مشخص نیست که فقط ماهیگیران متخلف (بدون مجوز ماهی گیری) این کار را می کنند یا برخی که با مجوز در حال ماهیگیری هستند هم دست به آتش زدن نیزارها می زنند.
وی یادآور شد: طبق اطلاعاتی که داریم تاکنون کسی بدلیل آتش زدن نیزارها دستگیر نشده است که این متخلفان را به تکرار چنین کاری ترغیب می کند.
دانش گفت: در این فصل پرندگان مهاجر در میان نیزارها پناه می گیرند که با آتش گرفتن این نیزارها بسیاری از این پرندگان نیز قربانی می شوند.
**فعال شدن پاسگاه برده رشه تفاوتی ایجاد نکرده است
یکی دیگر از فعالان محیط زیست در مریوان هم با اشاره به اینکه رئیس محیط زیست مریوان خبر از راه اندازی پاسگاه محیط بانی برده ره شه داده بود، گفت: می گویند این پاسگاه فعال شده اما امروز ما تفاوتی با روزهای دیگر که این پاسگاه فعال نبود، در مراقبت از محیط نمی بینیم.
عرفان حسینی با بیان اینکه در 2 هفته اخیر شاهد پنج مورد آتش سوزی بوده ایم، افزود: پنج یا 6 سالی است که میزان آتش سوزی در نیزارهای دریاچه زریبار افزایش یافته و در سه تا چهار سال اخیر شدت آن بیشتر شده است.
این عضو انجمن سبز چیا اذعان کرد که این گروه با وجود فعالیت های زیاد در حوزه فرهنگ سازی هنوز در زمینه آتش سوزی نیزارها وارد عمل نشده و دست به آموزش های چهره به چهره در میان مردم محلی نزده است.
**آتش سوزی های متعدد موجودیت دریاچه زریبار را با خطر مواجه می کند
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان هم با اشاره به وجود 767 هکتار نیزار در حاشیه زریبار گفت: وجود نیزارها در حاشیه و پیرامون زریبار به عنوان بخش جدایی ناپذیر دریاچه ضمن بخشیدن جلوه های خاص بصری، از حیث روابط اکولوژیکی، حفظ سلامتی و تصفیه آب دریاچه و برقرای توازن در معادلات اکولوژیکی این دریاچه اهمیت دارد.
صباح پناهی افزود: این نیزارها در واقع پناهگاه بسیار خوبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی این تالاب هستند و گسترش آنها واکنش طبیعی دریاچه به سموم کشاورزی و فاضلاب ها روستاهای اطراف این دریاچه است.
وی اظهار کرد: چرخه های آب عامل بازدارنده ای در جلوگیری از پیری زودرس و در نتیجه اختناق یا مرگ زریبار به شمار می رود که موارد متعدد آتش سوزی، سلامت، موجودیت و ادامه حیات دریاچه را با خطر بسیار جدی مواجه ساخته داست.
به گزارش ایرنا، پناهگاه حیات وحش زریبار و تالاب بین المللی آن که بیست و سومین عضو تالاب کنوانسیون رامسر است دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمکعب بوده و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.
طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر بوده و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغییر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
**فرهنگ سازی حلقه مفقوده حفاظت از نیزارها
با وجود اینکه محیط بانان محیط زیست مریوان هر سال ساعت ها سرگرم خاموش کردن این آتش سوزی می شوند اما دلسوزان محیط زیست این سئوال را هم از آنها می پرسند که چرا در این چند ساله ای که آتش سوزی ها بیشتر هم شده، یک متخلف به دادگاه ارجاع داده نشده است تا عبرتی برای دیگران و دلیلی برای کاهش آتش سوزی ها شود.
همه بخش ها و فعالان بر این امر اذعان می کنند که دلیل بیشتر آتش سوزی ها دیدگاه های ناصحیح در مورد نیزارها است که برخی گمان می کنند با آتش زدن این نیزارها دریاچه را حفظ می کنند و برخی نیز از عواقب این آتش زدن ها آگاهی ندارند.
هر چند برخورد با متخلفان در کاهش آتش سوزی ها موثر است اما به نظر می رسد راه تاثیرگذارتر فرهنگ سازی، اطلاع رسانی در رابطه با اهمیت نیزارها و آموزش جوامع محلی است که با آگاه شدن خود به سمت چنین اعمالی نروند.
شیوه ای که آنطور که از شواهد مشخص است اداره محیط زیست و انجمن های مردمی زیست محیطی در آن کم کاری کرده اند.
واگرایی هایی نیز در میان اداره محیط زیست مریوان و انجمن های زیست محیطی دیده می شود که اگر این فاصله ها وجود نداشت این دو بازوی حفاظت از محیط زیست می توانستند با همکاری یکدیگر در زمینه فرهنگسازی و در نتیجه کاهش آسیب ها به محیط زیست موثرتر عمل کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/15997/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»

صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر + فیلم

نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی مشخص شدند

افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم

عملیات برف‌روبی در محور پاوه به مریوان

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی

تصمیم بزرگ کاپیتان؛ ناچو فرناندز، خواهان جدایی از مادرید

آشتی‌کنان در بارسا؛ فقط گل و شیرینی کم بود

خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال

خلاصه بازی استقلال 3 - شمس آذر قزوین 2

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

توزیع 200 تن آرد تشویقی بین 495 واحد خبازی

تحقق بیش از 80 درصد از برنامه‌های اشتغال تبصره 18 مددجویان

تردد روزانه بیش از هزار زائر از مرز خسروی

اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه

نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها

طنین انداز شدن نوای دف در روستای پالنگان

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی