عصر کرد

آخرين مطالب

کارت انحراف فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - هفته نامه سیروان روز شنبه 21 بهمن شماره 972 سال نوزدهم خود در سرمقاله مطلبی تحت عنوان کارت انحراف به قلم توفیق رفیعی دارد که در آن اهدای کارت هدیه از سوی دستگاه ها و نهادها به خبرنگاران را مورد نقد قرار داده است.
در این مطلب آمده است: چند سالی است باب ناصوابی در نظم و نسق اداری جای جای کشور گشوده شده که می‌رود اصل‌ و فرع عالم رسانه را بیش‌ از پیش بیالاید.
این در حالی است که رسانه‌های ما از هر نوع در ایفای مسئولیت خود هر روز از دیروز ناتوان تر شده و از چشم شهروندان افتاده‌اند چنانکه جامعه چندان اعتنایی به آنها نمی‌کند، مساله‌ای که متأسفم بگویم این بی توجهی بدیهی شده است.
با این ‌حال خبرنگاران بیش از آنکه به تحلیل و پیگیری و تعقیب پدیده‌های خبری و نقش نظارتی خود بپردازند، می‌کوشند به نشست‌های خبری و یا به اصلاح خبرهای پوششی بروند؛ خبرهای که اگر آبی برای جامعه و شهروندان ندارد، حداقل برای آنها یک کارت هدیه دارد.
در هیچ کجای جامعه بشری به ‌جز این جغرافیای عجیب ‌و غریب، جایی را سراغ ندارم که مدیران جرات کنند به خبرنگاران پاداش دهند (که اگر چنین کنند هزینه گزافی برای آن می‌پردازند) به معنی دیگر، دادن هدیه به خبرنگار نمی‌تواند برای او و بنگاه رسانه ای اش معنای خوبی داشته باشد.
کریه ‌تر آنکه این هدیه نه از جیب جناب مدیر که از بیت ‌المالی است که یقین دارم شهروندان رضایت ندارند حقوق آنان این ‌گونه صرف شود.
این سخن به آن معنی نیست که کارت‌های هدیه‌ مدیران قابل ‌توجه است و یا بیت‌المال در همین ‌جا و با این چند میلیون حیف ‌و میل می‌شود و هزاران میلیاردی اختلاس نمی‌شود نه، اتفاقا مشکلات اصلی در جایی دیگر است.
اما وجه دیگر این اقدام، تخفیف شخصیت خبرنگارانی است که معمولا در سال تعدادی انگشت‌ شمار کارت هدیه 50 و یا 100 هزار تومانی و یا کارت‌های با اعداد کم ‌و بیش از اینها دریافت می‌کند که نه عدد قابل ‌توجهی است و نه آنها می‌توانند از زیر دین چنین هدیه‌ای ولو اندک خارج شوند.
از نظر حرفه‌ای و شغلی نیز، اساسا چنین رفتاری برای یک روزنامه ‌نگار یک رفتار ضد ارزشی و پایمال کننده حیثیت شغلی او است و نباید خبرنگاران به این رفتار تن دهند.
در واقع در هر کجای جهان نماینده یک رسانه دست به چنین اقدامی بزند مرگ حرفه‌ای خود را رقم ‌زده است از سوی دیگر، درجایی که من می‌دانم یک کارت چند هزار تومانی از قبل آماده به من هدیه می‌کند هیچ‌گاه از خود پرسش کرده‌ ایم که این هدیه بابت چه خدمات فوق‌ العاده‌ای است که من خبرنگار به آن مدیر یا دستگاه و یا جامعه هدف آن اداره ارائه کرده‌ایم.
این خطای بزرگ مدیران و خبرنگاران که اکنون متاسفانه به یک رویه دائمی و حق مانند برای خبرنگاران تبدیل ‌شده بیش از آنکه نشانه کمک صوابی باشد، حداقل به نظر نگارنده نمایه، بازگو و تصویرگر نوعی تطمیع است و مقام مسئول دستگاه بجای گزارش و ارائه اطلاعات درست به خبرنگاران و انتظار رو شدن وجهه نظارتی خبرنگاران بعنوان نماینده افکار عمومی در تعامل خبرنگار و مرجع خبر، اصولا پدیده خبری به یک مساله فرمالیته و فرمایشی تبدیل می‌شود و خبرنگار بیش از آنکه به دریافت اطلاعات مورد انتظار مخاطب و کشف حقیقت بیندیشد به میزان چرب و نرمی کارت هدیه ‌ای می‌اندیشد که قرار است جایگاه خبر را حتی در صفحات نشریه و یا در موقعیت پخش در رادیو و تلویزیون و یا سامانه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها نمایان کند.
بدتر آنکه این اقدام نکوهیده عرفی شده چنان جذاب شده است که شرم و حیا را از چهره بسیاری خبرنگار نماها بر انداخته و موجب زایش تعداد پرشماری خبرنگار نام شده که بیشتر زینت المجالس هستند و می‌دانند در کدام جلسه کارت می‌دهند و در آن جلسه‌ها لم می‌دهند تا بلکه کارتی به چنگ آورند.
دیده‌ام و بوده است برای یک جلسه از یک رسانه چند نفر و گاهی افرادی خانوادگی خبرنگار شده و در اینگونه جلسات حضور یافته‌اند.
یا هستند آگهی بگیرانی که در چنین جلساتی خبرنگار می‌شوند، یا افرادی که به لطایف‌الحیل خود را نماینده یک نشریه معرفی می‌کنند که آن نشریه اصلا در آن منطقه توزیع هم نمی‌شود ولی آنها یک پای ثابت چنین جلساتی‌اند.
این‌ گونه است که در نشست اخیر یک دستگاه در استان محل زندگی ما که هم‌اندیشی هم نام‌گرفته بود 81 نفر از جمله نگارنده تحت عنوان خبرنگاران رسانه‌های گروهی کارت هدیه یک میلیون ریالی گرفتند.
سؤال اینجاست مگر در یک استان کشور چند بنگاه رسانه‌ای و یا نمایندگی رسانه‌های گروهی وجود دارد که 81 خبرنگار را به یک جلسه بفرستند.
سخن این کلام آن است که بیش از این، حیثیت خاک خوردگان حوزه رسانه و استخوان شکستگان این حرفه را با دادن یک هدیه ناچیز بی‌بها نکنیم، اصول و سنت پذیرفته شده در روابط خبرنگار و مقامات را با یک هدیه بر دریچه باد فنا ننهیم و خبرنگاران را انسان‌های نیازمند یک کارت هدیه 50 هزار تومانی نشان ندهیم.
با دادن یک کارت هدیه، آبروی یک حرفه را درگذر ویرانی قرار ندهیم و از حقوق و بیت المال مردم که امانت در اختیار مدیران است برای آنچه قرار است، هزینه کنیم و اجازه دهیم خبرنگاران به صفت جایگاه و پایگاه اجتماعی شان آزاده باشند و آزاده بمانند و قلم و رسانه در این دیار اعتنای اجتماعی بیابد.
در یک کلام، برای حفظ آبرو خبرنگار و کار رسانه‌ای به این عرف ناصواب پایان دهیم که خیر بسیار در خاتمه دادن این شیوه ناپسند است و سنت حسنه آن است که اطلاعات مورد نیاز شهروندان را در اختیار خبرنگاران قرار دهیم و به تقویت اطلاعات آنها برای نظارت بر روند عمومی جامعه کمک کنیم.
اگر چه، همین امروز هم برای پایان دادن به این عرف نکوهیده که سخن آن رفت، بسیار دیر است.
منبع: هفته نامه سیروان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/15968/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر