عصر کرد

آخرين مطالب

انتخاب اصلح فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - هفته نامه روژان در شماره 175 شنبه 14 بهمن خود در مطلبی به قلم امید باتو با عنوان انتخاب اصلح به تمجید از انتخاب مدیران بومی برای استان کردستان پرداخته است.
در این مطلب آمده است: انتخاب اصلح گزاره‌ای است که بیشتر در زمان انتخابات و توسط افراد مختلف با ذهنیت سیاسی بکار می ‌رود.
انتخاب اصلح خود بر پایه ملاک‌ها و معیارهای مختلف و متفاوتی صورت می‌گیرد که در این نوشتار کوتاه مجال پرداختن به آن نیست اما به عبارت بسیار ساده، انتخاب اصلح یعنی برگزیدن بهترین و یا مناسب‌ ترین افرادی جهت تصدی مناصبی همچون ریاست جمهوری، نمایندگان پارلمان ‌های ملی و محلی و... که از فیلترهای نظارتی عبور کرده‌اند.
انتخاب اصلح در مفاهیم محیط زیست به نام گزینش طبیعی یا انتخاب طبیعی نامیده شده و منظور از آن فرایندی است که در طی نسل‌های پیاپی، سبب شیوع آن دسته از صفات ارثی می ‌شود که احتمال زنده ماندن و موفقیت زاد و ولد یک ارگانیسم را در یک جمعیت افزایش می‌دهند.
این تعریف، زمان سپردن تصدی مناصب مدیریتی در ساختار و تشکیلات دولتی هم می‌ تواند مفهوم عینی داشته باشد با این توضیح که در زمان انتخاب مدیران در سطوح مختلف نیز بایستی از بین گزینه‌ های موجود، فرد یا افرادی که بهترین و جامع ‌ترین شرایط را برای سکانداری و مدیریت اداره، نهاد و ارگانی دارند انتخاب و معرفی کرد چرا که در غیر این‌ صورت نمی‌ توان آتیه مناسبی برای آن نهاد و ارگان پیش‌ بینی کرده و سیر قهقرایی آن حتمی و انکار ناپذیر خواهد بود.
پس از رای اعتماد مردم به حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از مشخص ‌ترین مطالبات مردم کردستان مشارکت در سپهر سیاسی و همچنین استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل ‌های موجود در سطح استان علی ‌الخصوص افراد کُرد اهل سنت در رده‌های مختلف مدیریتی بود و این خواسته از طریق تریبون‌های مختلف به کرات تکرار شده است.
خوشبختانه پس از شروع بکار جناب آقای مرادنیا در مقام استانداری کردستان اگر چه روند تغییرات مدیریتی در سطح استان (که بسیار لازم و ضروری است) تاکنون به کندی پیش رفته اما انتخاب و انتصاب صورت گرفته تعدادی از مدیران، نوید بخش استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان کردستان بود و امید می‌ رود با تربیت نسلی از مدیران جوان در استان زمینه بکارگیری و بهره‌ گیری آنان در سطح ملی فراهم گردد.
از میان تغییرات مدیریتی صورت گرفته در سطح استان تاکنون، مواردی که به باور اینجانب از مصادیق و در دایره تعریف انتخاب اصلح قرار می ‌گیرد م ی‌توان انتصاب آقایان خالد جعفری (جهاد کشاورزی)، جلال قلعه ‌شاخانی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هیوا لهونیان (مدیریت توزیع برق)، رمضان یوسفی (سازمان همیاری شهرداری‌ها)، محمد الله مرادی (اموال تملیکی) و آقای کورش زارعی (حفاظت محیط زیست کردستان) را نام برد.
از میان تغییرات صورت گرفته اما شاید آنچه که بسیار مهم و حیاتی بود و بیشتر از سایر حوزه‌ها جای تأمل و بررسی دارد انتصاب مدیر بومی در حوزه فرهنگ و ارشاد و حوزه محیط زیست است که با عنایت به عدم تخصص نگارنده در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن صرف نظر و نکاتی من‌ باب انتصاب مدیرکل بومی در حفاظت محیط زیست بیان می‌ شود.
1- یکی از سطوح تنوع زیستی (Biodiversiti) در معاهده موسوم به CBD 2005) پاریس)، حفظ تنوع فرهنگی است. حفظ تنوع فرهنگی با ابتنای بر شناخت کامل و درک عمیق از ویژگی‌ها، خصوصیات و تمایزات فرهنگی و ارزش‌ها و ضد ارزش‌های هر منطقه به ‌صورت کاملا جدا محقق خواهد شد و مدیر غیربومی که هیچگونه آشنایی و سنخیتی با فرهنگ بومی نداشته باشد یقینا ناتوان از حفاظت از آن خواهد بود.
2- محیط زیست بستر اصلی توسعه پایدار بود و استان توسعه نیافته و محروم کردستان بیشتر از هر زمانی نیازمند توسعه است.
عدم درک واقعی و کامل از وضعیت استان همچون نیازمندی‌ها، توانایی‌ ها و ظرفیت‌ ها و شناخت کامل منطقه و جغرافیای کردستان می ‌تواند زمینه ‌ساز تخریب و نابودی محیط زیست باشد.
مدیران غیر بومی در محیط زیست عملا ثابت نموده‌اند که هیچگونه تعهدی نسبت به توسعه استان کردستان ندارند و صرفا در راستای تداوم دوران مدیریتی خویش عمل می ‌کنند.
3- یکی از اصول مهم و حیاتی در بحث حفاظت زیستگاه‌ها و مناطق، مشارکت جوامع بومی محلی در بحث حفاظت است.
این موضوع صرفا یک اصل تئوریک نیست بلکه در عمل اثبات شده و در حال حاضر هم در سطح جهانی برای حفاظت از زیستگاه‌ها و مناطق از این مدل پیروی می‌شود.
به باور نگارنده حفاظت از محیط زیست بدون حضور افراد بومی در رأس تشکیلات آن، هیچگاه محقق نخواهد شد.
با عنایت به این موارد، نگارنده انتصاب آقای کورش زارعی به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان را در راستای توسعه متوازن و پایدار کردستان به فال نیک گرفته و بابت انتخاب فردی جوان، بومی و عضو مجموعه محیط زیست کردستان از آقای مرادنیا و تیم مدیریتی ایشان و همچنین اعتماد تیم مدیریتی سازمان حفاظت محیط زیست تقدیر و سپاسگزاری می کند.
هر چند که عملکرد سوء مدیریت سه ساله اخیر از محیط زیست کردستان ویرانه ‌ایی برای آقای زارعی برجای گذاشته است و حجم این ویرانی‌ها تا جایی ‌است که یکی از نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی ناچار به دادن تذکر به ریاست محترم جمهوری شد اما امید می ‌رود آقای زارعی در کسوت مدیریت محیط زیست با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و به فعلیت در آوردن پتانسیل‌های بالقوه در سطح استان، شاخص‌های کمی و کیفی محیط زیست کردستان را بهبود بخشیده و محیط زیست کردستان بخشی از فرایند توسعه پایدار استانباشد و این مهم در سایه اعتماد کامل و حمایت همه‌ جانبه از ایشان و دادن فرصت های لازم به وی محقق خواهد شد.
منبع: هفته نامه روژان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/14687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است