عصر کرد

آخرين مطالب

توسعه کردستان مستلزم عملياتي شدن وعده‌هاي انتخاباتي مقالات

  بزرگنمايي:

زماني که آقاي حسن روحاني به عنوان کانديداي رياست جمهوري وارد کارزار انتخاباتي شد، وعده‌هاي بسياري را در عرصه ملي و در زمينه بهبود وضعيت سياسي، اقتصادي، فرهنگي و عمراني داد، همه را اميدوار کرد که با "تدبير" و "اميد" که شعار اصلي انتخاباتيش بود به وعده‌هايش عمل خواهد کرد.

اگر بخواهيم در عرصه استاني گريزي بر وعده‌هاي ايشان بزنيم، در حقيقت چند درصد شاهد تحقق وعده‌هاي داده شده آقاي روحاني در کردستان بوده‌ايم.

اولين استارت عدم تحقق وعده روحاني به مردم کردستان زماني بود که در عين ناباوري مردم کردستان شاهد انتصاب مقام عالي اجرايي استان از دياري ديگر بودند و در آن زمان بود که وزير کشور نيز در مراسم معارفه استاندار جديد آب پاکي بر دست همه ريخت و با بيان اينکه "هر چه گشتم نبود، نگرد که نيست"، فردي لايق را در استان کردستان نيافتم که بتوانم کليد استانداري را تحويلش دهم و گويا ايشان حجت را تمام شده ديده بود، مردم از اين نوع گفتمان و ميدان ندادن به نخبگان و جوانانشان در عرصه اجرايي دلگير شدند.

بايد در عرصه مديريتي به جوانان ميدان داده شود تا صاحب تجربه و "لايق" کليدداري مناصب مديريتي کلان شوند.

خوشبختانه مردم استان کردستان در طول اين سي و شش سال از عمر انقلاب اسلامي و چه در زمان جنگ ناخواسته عراق همواره "غيرت" و" وفاداري" خويش را به اثبات رسانده و هميشه مرزداران خوبي براي نظام و آرمان‌هايي آن بوده‌اند که استقبال تاريخي در ارديبهشت معطر سال 88 از رهبر معظم انقلاب خود بهترين گواه بر اين ادعاست که مردم ما در اين برهه حساس از تاريخ هميشه يا و ياور رهبري انقلاب و آرمان‌هاي انقلاب بوده‌اند.

با اين روند تغييرات و اينکه دولت يازدهم با اولين انتصابش در کردستان و سخنان وزير کشور در آن مراسم "که فردي شايسته‌اي را نيافتم"، کام کردستاني‌ها تلخ شد اما مردم شريف و فهيم اين ديار هميشه خدمتگزاران صادق و دلسوز را بدون توجه به جغرافيايي سکونتي آنان به ديده منت مي‌پذيرند.

مردم بيشتر از هر چيزي خواهان توسعه استان هستند، اين توسعه را مديران توانمند و دلسوز به وجود خواهند آورد، اما هنوز ذائقه تلخ ندادن سکان و کليد استانداري کردستان به نخبگان و شايستگان اين ديار در اذهان مانده بود که دومين و شايد تلخ‌ترين اتفاق ناميمون در عرصه اقتصادي کردستان نيز به وقوع پيوست و آن‌هم در آذرماه 92 اولين بودجه دولت يازدهم راهي مجلس شد که کاملا با وعده دادن بودجه جهشي به استان کردستان توسط آقاي روحاني، در تضاد آشکار بود و اين امر بسياري از کارشناسان اقتصادي و نمايندگان مردم در مجلس را شوکه کرد.

بودجه‌اي که نسبت به بودجه دولت دهم در سال 92 در بخش عمراني به کردستان کاهش چشمگيري داشت، بر همين اساس نمايندگان مجلس در اعتراض به چنين بودجه اختصاص داده شده، در بخش عمراني براي کردستان در آذر 92 به صورت جمعي اقدام به استعفا کردند، شش نماينده مردم کردستان در آن زمان همگي متفق‌القول بودند که نه تنها آقاي روحاني به وعده‌هايش درباره کردستان جامه عمل نپوشانيده است بلکه شاهد بي‌مهري‌هايي در اين ارتباط هستيم.

بر کسي پوشيده نيست که در حال حاضر استان کردستان از نظر شاخصه‌هاي اقتصادي در رتبه‌هاي پايين قرار دارد که چنين رتبه‌اي زيبنده اين استان نيست.

يکي از وعده‌هاي آقاي روحاني در سفر تبليغاتي به کردستان، فعال کردن بازارچه‌هاي مرزي بود که اين آرزوي سال‌هاي دور و دراز مردمان اين استان است، يکي از راهکار‌هاي مقابله با توسعه نيافتگي کردستان راه‌اندازي بازارچه مرزي و مناطق آزاد در شهرهاي بانه و مريوان که ظرفيت لازم را در اين زمينه دارا هستند، خواهد بود همچنان که مناطق آزاد کيش، چابهار، قشم، بندرانزلي، ارس و کارون، نقش قابل‌توجهي را در توسعه پايدار آن مناطق ايفا کرده، قطعا با توجه به وعده دولتمردان يازدهم رونمايي از چنين طرحي مي‌تواند موجب شکوفاتر شدن چرخه‌هايي اقتصادي استان و يکي از راه‌هاي مقابله با توسعه نيافتگي اين منطقه باشد.

در واقع توسعه کردستان مستلزم عملياتي شدن وعده‌هايي انتخاباتي و تدبير مديران ارشد استان در زمينه جذب سرمايه‌گذار است.

از وعده‌هايي فراموش شده ديگر آقاي روحاني به مردم کردستان، "تشکيل کارگروه جبران عقب‌ماندگي" کردستان که مورد انتقاد سالار مرادي نماينده مردم کردستان در مجلس نيز در صحن علني مجلس قرار گرفت.

در حالي که در استان کردستان نزديک به يک هزار و 500 پروژه نيمه‌تمام وجود داشته که اتمام اين پروژه‌ها به گفته مسئولان، 7 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد، با مدت زمان هفت سال به فرض کلنگ اينکه اگر در اين مدت کلنگ ديگري بر زمين زده نشود و مسئول ديگري با "ژست عالي و جيب خالي" کلنگي را از سرشوق و با اشتياق وصف ناپذير بر زمين نکوبد و چنان وانمود کند که عکس گرفتن و هياهوي خبري و ژستش مال ما و درد جانکاه سال‌ها خوابيدن پروژه‌ها هم مال شما؛ اما آيا با اين همه پروژه نيمه‌تمام در استان کردستان تشکيل چنين کارگروهي ضروري به نظر نمي‌رسد؟.

کارگروهي که زماني وعده‌اش را دادند و اما در بوته فراموشي همچو بسياري ديگر از وعده‌ها سپرده شد. مسئله مهم ديگري که صداي نمايندگان مجلس را تا حدودي درآورده است،"نبود جلسه مشترک نمايندگان مردم کردستان با رئيس جمهور و يا معاونين وي در طول اين پانزده ماه دولت يازدهم است.

بدون شک تشکيل چنين جلساتي تا حدودي مي‌توانست گره‌اي از هزاران گره و مشکلات مردم را باز نمايد، البته شايد براي چنين ايده‌اي خيلي زود دير شد. اگر پيشنهاد برگزاري چنين جلساتي قبل از برگزاري انتخابات صورت مي‌گرفت، قطعا سهل‌تر و آسان‌تر مورد قبول و برگزار مي‌شد، اما فعلا در اين برهه بروکراسي اداري آن سخت و پيچيده خواهد بود.

همه به ياد داريم که در زمان انتخابات جزء استان‌هاي اول در برگه‌هايي رأي به ايشان بوديم، اما امروز گويا جزء آخرين استان‌ها در سفر هيئت دولت قرار گرفته‌ايم.

و نکته آخر اينکه کردستان بنا به آمار اعلام شده جزء استان‌هايي اول تا چهارم از نظر تعداد بيکاران است و اين آمار هم تکان‌دهنده و هم در خور و شأن مردم کردستان نيست، بنا به اظهار کارشناسان اقتصادي خط فقر در اين استان زير دو ميليون تومان است در حالي که بسيار جواناني هستند که با درآمد 200 و 300 هزار توماني دارند زندگي را سپري مي‌کنند و متاسفانه جزء آمار شاغلين هم محاسبه شده‌اند.

اميدواريم که با "تدبير" و "درايت" خاص دولتمردان يازدهم و تحقق وعده‌هاي داده شده، شاهد توسعه روزافزون استان کردستان باشيم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/1466/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

فال انبیا فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

یک سفر خبری خوشمزه!

امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند