عصر کرد

آخرين مطالب

خام فروشی سنگ مرمر سریش‌آباد، رونق بازار چینی ‎ها فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - هفته نامه آریز (ئاریز) در شماره 33 خود در مطلبی با عنوان خام فروشی سنگ مرمر سریش‌آباد، رونق بازار چینی‎ها به قلم روح‎الله زرین به ضرورت فرآوری محصولات معادن سریش آباد قروه پرداخته است.
در این گزارش آمده است: وجود منابع غنی انواع سنگ آهن، آهک، مرمر، گرانیت، پوکه و طلا ظرفیت کردستان را از سایر استان‌های کشور متمایز ساخته است.
چند سالی است که ظرفیت معادن سنگ مرمر شهر سریش‎آباد به حد مطلوبی رسیده و 19 کارگاه مصنوعات سنگی در زمینه فرآوری این منبع غنی فعالیت دارند.
امسال‎ نیز توسط شهرداری، شرکت توسعه بنیاد معادن کوثر و سرمایه‎گذار بخش خصوصی این واحدها افتتاح شد اما چند ماهی است با وجود تولید بیش از 18 نوع محصول تعطیل شده است.
** ایجاد شغل و تولید
مدیر کارگاه مصنوعات سنگی شهر سریش‎آباد می‌گوید: این منطقه دارای معادن غنی سنگ مرمر است از این رو شهرداری سریش‌آباد از 2 سال پیش با همکاری شرکت توسعه معادن کوثر اقدام به راه‎اندازی یک مجتمع کارگاهی 19 واحدی فرآوری سنگ کرد.
محمدتقی عبدی ادامه می ‌دهد: شهرداری سریش‌آباد با در نظر گرفتن یک قطعه زمین چهار هزار متری و سرمایه ‎گذاری شرکت توسعه معادن کوثر بنای این مجتمع کارگاهی را در سال گذشته به اتمام رساند.
بدلیل اینکه امتیاز بهره‎برداری از چند معدن سنگ مرمر این منطقه بر عهده شرکت توسعه معادن کوثر است، ایجاد مجتمع کارگاهی مصنوعات سنگی زمینه بهره‎برداری از آن را به چند برابر رساند.
عبدی اظهار کرد: سنگ معدن این منطقه دارای مرغوبیت، زیبایی، استحکام و در نتیجه بازارپسندی قابل توجهی است‌.
همچنین این ظرفیت ها موجب شده که مصنوعات سنگی از قبیل ظروف آشپزخانه، انواع گلدان، مجسمه، کتیبه، نرده (سراحی) با الهام گرفتن از طبیعت در این مجتمع تولید شود.
وی می‎گوید: در اوایل راه اندازی این مجتمع کارگاهی تولید مصنوعات سنگی بدلیل برخی مشکلات تعطیل شد ولی با همکاری شورای شهر، شهرداری، فرمانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دوباره راه‌اندازی شد و با همکاری یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی در مدت زمان 9 ماه و صرف هزینه 600 میلیون تومان این مجتمع تجهیز شد.
عبدی گفت: بدلیل وجود منابع غنی و سفارشات متعدد در این کارگاه 30 نفر نیروی کار فعالیت داشتند همچنین به طور میانگین ماهانه بیش از 40 میلیون تومان سودآوری خالص به همراه دارد.
**ظرفیت مجتمع کارگاهی
فرد میانسالی که به ‌عنوان سرکارگر این مجتمع مصنوعات سنگی فعالیت دارد، می‌ گوید: در این مجتمع مصنوعات سنگی 19 واحد کارگاهی وجود دارد که در صورت تامین مواد اولیه و تجهیزات می توان آن را به 25 واحد افزایش داد.
اکبر عربیان ادامه می ‌دهد: بطور میانگین هر کارگر ماهانه بیش از یک و نیم میلیون تومان درآمد ثابت از این مجتمع کارگاهی دریافت می‌کند‌ همچنین علاوه بر شغل ثابت، رونق اقتصادی منطقه و توسعه صنایع سنگی را نیز به همراه داشته است.
وی افزود: عمده سنگ خامی که در این کارگاه‎ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد جزو سنگ لاشه نامرغوب با عیار 300 کیلوگرم است که ارزش خاصی ندارد و با استفاده از تجهیزات سنگ تراشی و هنر دست استادکاران از آنها محصولات با کیفیتی ساخته می شود که ظرفیت صادرات و ورود به بازارهای خارج از کشور را دارد.
عربیان تاکید کرد: بدلیل برخی مشکلات شرکت توسعه معادن کوثر از ارائه مواد خام به این مجتمع صنایع سنگی خودداری کرده است و این رویه موجب تعطیلی کارگاه‎ها شده و تنها یک نفر استاد کار در واحد صنعتی فعالیت دارد.
**دور ریز کم مصنوعات سنگی
یکی از استادکاران این مجتمع تولید مصنوعات سنگی می‌ گوید: بیشتر محصولاتی که در این کارگاه‎ها تولید می ‌شود به صورت دستی و با بهره گیری از ماشین آلات نیمه صنعتی تولید می شود که این رویه موجب کاهش تولید و افزایش قیمت برخی محصولات شده است.
جواد اشکان می‎ گوید: در صورت خرید تجهیزات صنعتی و ماشین آلات به روز دنیا می توان علاوه بر افزایش تولید روزانه، قیمت محصولات را تا یک پنجم کاهش داد.
این فرآیند علاوه بر صادرات، زمینه ورود به بازارهای شهرهای کم درآمد استان را فراهم خواهد ساخت چرا که یک محصول 50 هزار تومانی به راحتی با قیمت 10 هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.
اشکان ادامه می دهد: خرید تجهیزات فرآوری مصنوعات سنگی(CNC) نیازمند اعتبار 50 میلیون تومانی است که از طریق جذب سرمایه‎گذار بخش خصوصی می توان به آن دست پیدا کرد.
هوشنگ کاوه یکی از معدن ‎داران شهر سریش‌آباد که حاضر است در این زمینه تا 2 میلیارد تومان سرمایه‎گذاری کند و با تامین مواد اولیه که سنگ مرمر است می ‎توان توان تولیدی این مجتمع کارگاهی را افزایش داد.
این استادکار حوزه صنایع سنگی می گوید: بدلیل محصولات متنوعی که می توان از سنگ مرمر این منطقه تولید کرد میزان دور ریز آن بسیار کم است و علاوه‌ بر صنایع تزئینی در زمینه مصنوعات زینتی نیز کاربرد دارد و محصولاتی مانند گردنبندهای زیبا می توان تولید و آنرا روانه بازار کشورهای متقاضی مانند هند نمود.
**خام فروشی مشکل اصلی صنایع سنگی
شهردار سریش‌آباد هم گفت: بدلیل اینکه بسیاری از مشتریان مصنوعات سنگی این شهر چینی بودند طی یک سفر به این کشور بسیاری از تجهیزات مجتمع کارگاهی مصنوعات سنگی به ارزش 300 میلیون تومان از 2 شهر یونگ فو و جون ساز خریداری شد‌.
هادی کرمی ادامه ‌داد: ظرفیت مواد خام این مجتمع بیش از 900 تن در ماه است در حالیکه فعالیت واحدهای کارگاهی آن تنها با یک سوم این میزان صورت می گیرد‌ و دلیل عمده آن کم توجهی شرکت توسعه معدن کوثر به تولید مصنوعات سنگی در این شهر است‌.
وی می‎افزاید: به دلیل روابط ضعیف تجاری کشورهای عربی مانند دبی امکان داد و ستد به صورت مستقیم با این کشورها وجود ندارد.
مصنوعات سنگی به خریداران کشور ترکیه عرضه می شود و عرب‎ها آنرا از این طریق به صورت غیر مستقیم خریداری می کنند‌.
کرمی یادآور شد: بخاطر کمبود امکانات، تولید برخی مصنوعات صنعتی لوکس در این شهر وجود ندارد و سهم عمده ای از مواد خام این مجتمع کارگاهی به صورت استوانه ای روانه بازار کشور چین می شود.
همچنین قیمت هر تن این استوانه‎ها نزدیک به سه میلیون تومان است، در حالیکه در کارگاه‎های این کشور با فرآوری به محصولاتی مانند لوستر تبدیل می شود و ارزش آن برای هر تن در بازار کشورهای اروپایی به چهار هزار دلار (بیش از 15 میلیون تومان) افزایش پیدا می ‌کند.
کرمی اظهار کرد: علاوه بر کشور چین، بخشی از تولید مصنوعات سنگی این شهر در بازار شهرهای تهران به فروش می‎رسد که در زمینه بازار خرید هیچ مشکلی وجود ندارد.
شهردار سریش‌آباد ادامه می ‌دهد: علاوه بر اختصاص زمین، خرید تجهیزات، بکارگیری استادکاران ماهر، انتقال حامل‎های انرژی برای این مجتمع کارگاهی مصنوعات سنگی 200 میلیون تومان هزینه در برداشت که توسط شرکت توسعه معادن کوثر تامین شد.
وی افزود: ضرورت دارد با وجود این سرمایه‎گذاری کلان شاهد تولید دوباره مصنوعات سنگی در این مجتمع باشیم چرا که تعطیلی هر روز آن زیان های اقتصادی فراوانی به همراه دارد.
**حمایت از صنایع کوچک
یک کارشناس اقتصادی می ‌گوید: در شهر سریش‌آباد معادن زیادی وجود دارد که عملیات استخراج آن نیازمند سرمایه گذاری کلان است از این رو سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از طریق واگذاری و مشارکت به بخش خصوصی این راه را همراه ساخته است.
رضا حسینی ادامه می ‌دهد: در طول هر هفته ده ها تریلر چند 10 تنی انواع سنگ مرمر این شهر را برای فروش و فرآوری وارد بازار سایر شهرهای کشور می کنند در حالیکه تنها مجتمع کارگاهی مصنوعات سنگی نیازمند مواد اولیه یا همان سنگ خام مرمر است.
وی ‎افزود: از ظرفیت های طبیعی منطقه در حوزه معادن می توان در زمینه احداث کارگاه‎های فرآوری انواع مصنوعات سنگی بهره برد که علاوه بر رونق اقتصادی، اشتغالزایی، توسعه صنایع سنگی و دهها ظرفیت دیگر را به همراه خواهد داشت.
حسینی اظهار کرد: بدلیل خام فروشی سنگ مرمر این شهر به کشورهایی مانند چین شاهد تولید محصولات گران قیمتی هستیم که در بازارهای مختلف کشورهای دنیا با نام چین عرضه می شود.
به گفته وی، در طولانی مدت ادامه این فرآیند می‎تواند آسیب بزرگی به حوزه معادن و صنایع وابسته به آن در کشور وارد کند.
این کارشناس اقتصادی می‌ گوید: با جذب سرمایه گذار، احداث کارگاه‎های تولید مصنوعات سنگی، ایجاد بازار خرید بین الملی، حمایت از تولید کنندگان، جلوگیری از خام فروشی و تامین مواد خام برای صنایع کوچک، می‌ توان صنعت اقتصادی منطقه در حوزه معادن و تولید مصنوعات سنگی را رو رونق بخشید‌ که این مهم نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی است.
منبع: هفته نامه آریز(آئریز)

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/12903/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

شعار «مرگ بر اسراییل» پس از نماز جمعه پاوه طنین انداز شد

سامانه‌ ناپایدار جوی روز یکشنبه وارد کرمانشاه می‌شود

برگزاری آزمون استخدامی تامین اجتماعی در کردستان

پاسخ تنبیهی سپاه مایه عزت نظام اسلامی

معرفی کشتی گیران طلایی در پنج وزن مسابقات بین المللی مریوان

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

وجود 194 معدن فعال در کردستان

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیش بینی بارش پراکنده باران در مناطق شرقی کرمانشاه

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی استکبار جهانی را در هم فرو ریخت

معرفی نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی در مریوان

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرمانشاه رتبه سوم در طرح عید تا عید را کسب کرد

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر