عصر کرد

آخرين مطالب

/یادداشت/

نیزار، هویت دریاچه زریبار است آن را به آتش نکشیم علمي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - این روزها شاهد آتش‌سوزی‌های مداوم در دریاچه زیبای زریبار هستیم به‌راستی چه انگیزه‌ای باعث این‌همه بی‌مهری نسبت به این گهر پاک کردستان شده است؟ این اقدام با هیچ حساب‌وکتاب و منطق علمی جور نمی‌شود. به گزارش ایسنا منطقه کردستان، نیزار جزء لاینفک هر اکوسیستم آبی است اکوسیستم‌های طبیعی با نیزار هویت پیدا می‌کنند وگرنه دریاچه‌های دست‌ساخت پشت سد فراوان‌اند.
اگر نیزار دریاچه زریبار نبود، زریبار دریاچه‌ای بود با آب تیره و متعفن که کسی رغبت به حضور در آن را نداشت. آزمایش‌های فیزیکی شیمیایی انجام‌شده بر روی آب زریبار توسط آزمایشگاه محیط‌ زیست استان نشان می‌دهد که میزان سلامت آب زریبار از نظر نزدیک به استاندارد بودن فاکتورهای فیزیکی شیمیایی آن قبل از نیزار با بعد از نیزار (داخل کاسه آبی دریاچه) به‌مراتب باهم متفاوت بوده و آب داخل کاسه زریبار بسیار سالم‌تر است که نشان می‌دهد نیزار در دریاچه به‌عنوان یک سیستم فعال تصفیه کنند آب عمل می‌کند.
شاید کسانی هستند که بگویند این نیزارها پوسیده‌شده و به داخل دریاچه رسوب می‌کنند و عمق آن را کاهش و درنتیجه عمر آن را کاهش می‌دهد.
مطالعات انجام‌شده در مورد زریبار با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد نیزار طی 50 سال اخیر به سمت کاسه داخل سد هیچ پیشرویی نداشته و اگر تغییرات جزئی هم حاصل‌شده جدا شدن قطعاتی از نی شناور از یک سمت دریاچه به سمت دیگر آن براثر وزش باد و تلاطم آب دریاچه بوده که معمولاً با وزش برعکس باد به سمت اولیه خود برگشته‌اند. اگر افزایش نیزاری بوده به سمت خارج و حاشیه‌های دریاچه بوده که ناشی از احداث دایک خاکی و مرطوب شدن اراضی بیشتری از حاشیه زریبار بوده؛ که صدالبته ورود فاضلاب و فضولات دامی و کودهای شیمیایی در رشد بیشتر این پوشش نقش اول را دارد.
در ادامه این یادداشت علمی، علاوه بر نقش نیزار در سلامت آب به موارد دیگر نقش نیزار در دریاچه زریبار به شرح ذیل اشاره می‌شود :
نیزار رتبه اول در بحث زیبایی‌شناختی هر منبع آبی طبیعی را دارد که ارزش آن با عدد و رقم قابل‌محاسبه نیست .
نیزار به‌عنوان سدی محکم از ورود رسوبات و دیگر آلاینده‌ها به دریاچه عمل می‌کند. معمولاً در عملیات آبخیزداری میلیاردها تومان هزینه می‌شود تا از ورود رسوبات به منابع آبی جلوگیری شود؛ که در زریبار مفت و مجانی نیزار این عمل را انجام می‌دهد .
نیزار مآمن و ماهایی برای زیست و زادآوری زیستمندان وابسته به زریبار است آتش زدن آن، سیستم آن‌ها را به هم خواهد ریخت زیرا نی‌های قدیمی چوبی شده جایگاهی محکم و مانعی خوب برای ساخت آشیانه و جلوگیری از نفوذ پرندگان شکاری و دیگر گوشت خوران به آشیانه پرندگان خشکی زی، آبزی و کنار آبزی خواهد بود.
آتش زدن نیزار این جایگاه را از بین می‌برد و اثرات منفی بر جمعیت و تنوع گونه‌ای زریبار خواهد داشت .
همراه با نیزار زریبار گونه‌های گیاهی رطوبت پسندی زیست می‌کنند که بعضاً از گونه‌های نادر کشور و دنیا هستند و در سال‌های اخیر توسط مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان شناسایی و به دنیا معرف گردیده‌اند و چه بسا ده‌ها گونه گیاهی ناشناخته دیگر در میان این نیزارها زیست می‌کند که هنوز شناسایی نگردیده‌اند.
با هر آتش‌سوزی این گونه‌ها چون خیلی به شرایط محیطی حساس هستند دیگر هیچ‌گاه رشد دوباره‌ای نخواهند داشت و برای همیشه قبل از شناخته شدن و اثرات دارویی ...برای ما نسل آن‌ها منقرض می‌شود .
نیزار حتی فلزات سنگین را هم از منابع آبی حذف می‌کند که کمتر گونه گیاهی این خصوصیت را دارا می‌باشد. فلزات سنگین به راحتی در نسوج ماهیان نفوذ و ذخیره می‌شود و ما انسان‌ها با خوردن این ماهیان به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی تجمع فلزات سنگین در بدن را خواهیم داشت که باعث ده‌ها بیماری و ناهنجاری‌های مادرزادی خواهد شد .
نیزار به‌عنوان یک بافر حفاظت کننده عمل می‌کند که اگر نبود اکنون تا لب آب دریاچه پر بود از اراضی کشاورزی، باغات و خانه باغ و ...
علی‌اکبر عامری فر- کارشناس محیط‌زیست کردستان
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/11348/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

آغاز اردو از هجدهم

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور

تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه

روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرمانشاه در مرحله مدارس و ساختمان‌های آموزشی

دستورکار قرار گرفتن برگزاری پنج برنامه در حوزه گردشگری خوراک

بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج

نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه

برنامه‌ریزی برای گازرسانی به 50 روستای کرمانشاه

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست