عصر کرد

آخرين مطالب

خطر زلزله در استان کردستان و لزوم افزایش تاب آوری در برابر آن مقالات

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - یک دکترای مهندسی زلزله گفت: با توجه به مباحث فوق و خطر قابل توجه زلزله در استان، افزایش ایمنی و تاب آوری شهرهای استان در برابر زلزله به منظور حفظ منابع انسانی و سرمایه اقتصادی استان بسیار ضروری است. غالباً پس از وقوع زلزله های شدید، موضوع خطر زلزله و تاب آوری ساختمان ها و ابنیه فنی در برابر زلزله برای مدتی محدود به گفتمان رسمی و غیررسمی حاکم در فضای جامعه تبدیل می شود.
چنین شرایطی اگرچه از دیدگاه کلی مثبت به نظر می رسد، اما مادامی که این گفتمان منجر به تغییر اساسی نگرش ها در سطوح مختلف جامعه نشود، سطح ایمنی جامعه ارتقا نخواهد یافت.
از نظر علمی، میزان ریسک ه ر جامعه در مواجه با هر رخدادی، به سه عامل خطر، سرمایه و آسیب پذیری وابسته است.
در خصوص زلزله، میزان خطر به مسائل پیچیده زمین شناختی هر منطقه ای ارتباط دارد که قابل کنترل نیست. میزان سرمایه نیز به بستر اقتصادی منطقه وابسته است. اما آسیب پذیری موضوعی است که کاملاً قابل کنترل بوده و با یک برنامه جامع و کل نگر می توان به کاهش جدی آن اهتمام ورزید.
سالار منیعی، دکترای مهندسی زلزله و استادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، در این راستا  اظهار کرد: کاهش آسیب پذیری، از طریق روش های مختلفی مانند تقویت نقش نهادهای حاکمیتی در اجرای قانون و الزام آحاد جامعه به تبعیت از قانون، آموزش و آگاهی بخشی به آحاد جامعه در سطوح مختلف متناسب با سطح فرهنگ و سواد اقشار، تقویت باور عمومی به خدمات حرفه ای مهندسی، حذف دلالان و افراد فاقد صلاحیت از چرخه ساخت و ساز، تقویت حس مسئولیت پذیری و اخلاق، ارتقا کیفی سطح خدمات مهندسی و نحوه ساخت ابینه فنی و ... امکان پذیر است.
وی افزود: توجه به لزوم کاهش آسیب پذیری در کشورهای توسعه یافته نظیر ژاپن، منجر به توسعه یک مدل کارآمد تاب آوری و ایمنی در آن کشورها شده است؛ مدلی که اجرای آن، موجب کاهش خسارات جانی و مالی، طی رخدادهای طبیعی شده است.
این دکترای مهندسی زلزله با اشاره به اینکه استان کردستان به سبب وجود گسل های فعال به ویژه در بخش غربی، از جمله استان های لرزه خیز کشور است بیان کرد: گسل های فعال استان بخشی از پهنه لرزه خیز وسیع زاگرس هستند که طی قرن های گذشته فعالیت های لرزه ای از خود نشان داده اند.
وی عنوان کرد: زلزله رخ داده در سرپل ذهاب نیز به علت شکست وسیع یک گسل فعال و قدیمی منطقه رخ داده که در پهنه زاگرس قرار گرفته است.
منیعی تصریح کرد: در این ناحیه قبلاً نیز زلزله های بزرگی رخ داده است؛ از جمله، در سال 958 میلادی (حدود 1060 سال قبل)، زلزله ای با بزرگای 6.4 ریشتر شهر سرپل ذهاب را ویران کرده است.
وی افزود: گرچه زلزله 21 آبان ماه 1396 در استان مجاور کردستان رخ داده است، اما با توجه قرارگیری سامانه های گسلی استان کردستان و کرمانشاه در یک پهنه مشترک (پهنه زاگرس)، وقوع زلزله هایی مشابه زلزله سرپل ذهاب در بخش غربی استان به ویژه در شهرهای کامیاران، سروآباد، مریوان و بانه کاملاً محتمل است.
این دکترای مهندسی زلزله اعلام کرد: فعالیت های لرزه ای در محدوده گسل های استان به صورت پراکنده رخ داده و امکان تعیین دقیق محل شکست گسل (محل وقوع زلزله) در آینده و شدت آن براساس دانش فعلی بشر امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل، پیش بینی ها در این خصوص در چارچوب علم آمار و احتمالات صورت گرفته و ممکن است پیش بینی ها در عمل توام با خطا باشند.
وی ادامه داد: شهرهای نزدیک به محل شکست گسل (کانون) به عنوان نواحی «حوزه نزدیک» شناخته می شوند که در این نواحی حرکت زمین حین وقوع زلزله، بسیار شدید و از نوع انفجاری است.
وی یکی از علل خرابی های شدید در شهر سرپل ذهاب را قرار گیری این شهر در «حوزه نزدیک زلزله» ذکر کرد و گفت: این شرایط ممکن است برای شهرهای یاد شده در استان کردستان رخ دهد.
به گفته منیعی عوامل دیگری نیز در میزان بروز خرابی ها در ساختمان ها و ابنیه فنی تاثیرگذار است؛ از جمله عمق کانونی زلزله، نحوه شکست گسل، جنس خاک زیر محل پی، استحکام بنا و .... بر این اساس، انتظار می رود ساختمان های قرار گرفته بر روی لایه های خاک نرم و اشباع (خاک های آبرفتی نرم) نوسان های شدیدتری را در مقایسه با ساختمان های قرار گرفته روی زمین های سخت تر (مانند خاک های سخت یا سنگی) تجربه کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر، علم مهندسی سازه و زلزله به اندازه ای پیشرفت داشته است که می توان ساختمان های مقاوم در برابر زلزله را با مصالح بتن آرمه یا فلزی طراحی و اجرا کرد افزود: در صورت طراحی و اجرای صحیح، هر دو نوع سازه عملکرد قابل قبولی داشته و نمی توان یکی را بر دیگری ترجیح داد.
این دکترای مهندسی زلزله، عنوان کرد: در آیین نامه های طرح ساختمان ها در برابر زلزله (نظیر استاندارد 2800 ایران)، ساختمان ها در زلزله های شدید و خیلی شدید ممکن است دچار خرابی های گسترده ای شوند. با این وصف، چنانچه طرح و اجرای سازه ساختمان و نیز اجزای آن (شامل دیوارهای پیرامونی و تیغه های داخلی) به درستی انجام گرفته باشد، تلفات جانی رخ نخواهد داد. در مقابل، ساختمان ها به گونه ای طراحی می شوند که در زلزله های خفیف و متوسط صرفاً دچار آسیب های جزیی تعمیرپذیر شوند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به مباحث فوق و خطر قابل توجه زلزله در استان، افزایش ایمنی و تاب آوری شهرهای استان در برابر زلزله به منظور حفظ منابع انسانی و سرمایه اقتصادی استان بسیار ضروری است.
منیعی یادآور شد: گفتمان ایمنی و تاب آوری باید به گفتمان حاکم و دائمی تبدیل شود؛ موضوعی که نیازمند تدوین یک برنامه جامع راهبردی با مشارکت دادن تمامی آحاد جامعه توسط نهادهای ذیربط است.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/10982/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه

نصب سه هزار و 200 دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب

گردنه تته بعد از 5 ماه بازگشایی شد + عکس

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نوبت اول آزمون سراسری 1403 در سنندج

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است