عصر کرد

آخرين مطالب

/یادداشت/

راز یلدا در گذر از زمستان مقالات

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - شروع زمستان همواره با ترس و دلهره همراه بود، شب یلدا و جمع شدن خانواده و راز و نیاز و عبادت به درگاه خداوند متعال فرصتی بود برای تجدید روحیه و امیدوارشدن به کمک و مساعدت همدیگر در گذر از زمستان سرد، البته میوه‌های رمزآلود انار و هندوانه شاید تمثیلی بود از ابهام زمستان در پیش و رسم فال حافظ را نیز باید به تلاشی برای رفع درک این راز به‌حساب آورد. به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، ی لدا را واژه‌ای بیشتر سریانی می دانند که با تولد، دارای ریشه مشترک است و به همان معنی تولد و زایش است، اما در گاهشمار ایرانی از دیرباز شناخت خوبی از هندسه زمین و خورشید موجود بوده است به طوریکه مناسبت های نوروز و مهرگان را از دوران باستان داشته‌اند.
حکیم عمر خیام در هزار سال قبل با ابداع تقویم جلالی حداکثر دقت را در تعیین ایام سال به کار برده است؛ تقویم ما ایرانی‌ها از نظر انطباق روزهای عطف با ماه های سال از تقویم مسیحی اروپایی دقیق‌تر است.
در طول سال موقعیت‌های زمین و خورشید مبنای مناسبت‌های چهارگانه اعتدالین پاییزی و بهاری و انقلابین زمستانه و تابستانه می‌شود؛ اعتدال بهاره روز اول فروردین (21 مارس) و اعتدال پاییزه هم روز اول مهر یا 31 شهریور یا 22 سپتامبر است، در این دو تاریخ تابش خورشید به نسبت مساوی به نیمکره‌های شمال و جنوب زمین می‌رسد به همین دلیل به عید نوروز عید عدالت هم گفته می‌شود و البته این موقعیت اعتدالی در طول سال دیگر وجود ندارد اما دو موقعیت انقلاب تابستانه و انقلاب زمستانه در روز اول تیر و اول دی‌ماه اتفاق می‌افتد.
در انقلاب تابستانه تابش خورشید در رأس‌السرطان یعنی 23.5 شمالی عمود می‌شود و از 66.5 شمالی تا خود قطب خورشید غروب نمی‌کند و اول تیر بیشترین طول روز را در سال داراست، همچنین بیشترین تابش دریافتی از خورشید در روز اول تیر به نیمکره شمالی می‌رسد.
در انقلاب زمستانه تابش خورشید در 23.5 جنوبی یعنی رأس الجدی عمود می‌شود و شب قطبی در شمال تا 66.5 شمالی گسترده می‌شود.
کمترین میزان تابش خورشید در طول سال در روز آخر آذر و اول دی به نیمکره شمالی زمین می‌رسد، همچنین شب آخر پاییز و شب آغازین زمستان یا شب یلدا رکورد درازا را در طول سال داراست، اما روند گسترش تاریکی در شب یلدا متوقف می‌شود و از روز اول دی طول روز افزایش یافته و شب‌ها به تدریج کوتاه‌تر می‌شود و گفته می‌شود علت نام‌گذاری یلدا همین زایش تدریجی روز و غلبه روشنایی بر تاریکی است.
البته زمستان در نواحی کوهستانی ایران‌زمین در گذشته‌های دور چهره‌ای نامهربانانه و سرد داشته است و با امکانات روزگاران قدیم امکان باز کردن راه‌ها همواره میسر نبود و گذرگاه‌های کاروان رو ممکن بود به دلیل برف و یخبندان چند ماه از فصل زمستان مسدود شوند و این قطع ارتباط امکان کمک‌رسانی و امداد را در حوادثی چون زلزله، سیل، اتمام آذوقه‌های سوختی و خوراکی و حمله اقوام وحشی از بین می‌برد و بسا جمعیت‌هایی که به دلیل این حوادث به‌طور کلی از بین می‌رفتند.
بنابراین شروع زمستان همواره با ترس و دلهره همراه بود، شب یلدا و جمع شدن خانواده و راز و نیاز و عبادت به درگاه خداوند متعال فرصتی بود برای تجدید روحیه و امیدوارشدن به کمک و مساعدت همدیگر در گذر از زمستان سرد و البته میوه‌های رمزآلود انار و هندوانه شاید تمثیلی بود از ابهام زمستان در پیش و رسم فال حافظ را نیز باید به تلاشی برای رفع درک این راز به‌حساب آورد.
در حساب بسیاری از نواحی کشور پس از شب یلدا، 60 روز به دو چله بزرگ و کوچک اختصاص می‌یابد نخست چله بزرگ با 40 روز طول از اول دی لغایت 10 بهمن و پس از آن چله کوچک با 20 روز دوام از دهم بهمن تا آخر بهمن رسم بوده و در 15 بهمن برآورد دیگری به نام های مختلف وجود دارد که در کردستان به پسر صیاد (کور صیا) مشهور است و آن تلاش پسری شکارچی است برای غلبه بر زمستان و انجام صید که یکی دو تلاش اولش به نتیجه نمی‌رسد اما تلاش نهائی‌اش در همان چند روز اول نتیجه داده و عملاً فصل سرما پایان‌یافته تلقی می‌شود.
روز 15 بهمن نقطه عطفی در آهنگ تابش خورشید بر زمین به حساب می‌آید که از 15 بهمن آهنگ تغییرات تابشی به سمت غلبه گرمای ورودی بر خروجی افزایش می‌یابد؛ هر چند تنها در پایان اسفند است که تراز تعادلی گرمای ورودی و خروجی ایجاد می‌شود.
سنت یلدا در دنیای جدید کارکرد سنتی خود را به مثابه برنامه ریزی برای گذر از زمستان سرد و رمزآلود فلات ایران از دست داده است، اما اتفاقاً به فرصتی برای دورهمی های خانوادگی و دور شدن از هیاهوی دنیای شلوغ و پر مشغله جدید تبدیل شده است.
دیگر در دوران جدید هراسی از زمستان وجود ندارد راه‌ها به صورت بلندمدت بسته نشده و ترس تمام شدن آذوقه‌های خانوادگی وجود ندارد، اما هنوز انسان‌ها نیاز به پشتیبانی همدیگر را دارند و یلدا فرصتی است برای گسترش نور مهربانی و بذل محبت انسان‌ها به همدیگر.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/10824/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

تصاویری زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین + فیلم

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

نریمان‌جهان: آمار من را فراموش نکنید

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

فوری: عالیشاه رباط صلیبی پاره کرد؟

فوری: کاپیتان پرسپولیس رباط صلیبی پاره کرد؟

ایرانی‌ترین غیرایرانی

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

موقعیت عالی که عیسی آل کثیر از دست داد

گل اول پرسپولیس به صنعت نفت توسط دانیال اسماعیلی فر

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت که افساید اعلام شد

راستش رو بگو، چند سالته؟مصاحبه دیدنی جود بلینگام با ریو فردیناند

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 0 پرسپولیس

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی

مریوان ، مسابقات بین المللی کشتی جوانان جام شاهد یادواره شهدای غزه

اجرای طرح هادی با بهره گیری از مصالح بومی در شهرستان بانه

رئیس هئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان کردستان انتخاب شد

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان کردستان انتخاب شد

برگزاری 70 رویداد ملی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی طی سال گذشته

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد