عصر کرد

آخرين مطالب

توسط انجمن تجلیل از هنرمندان کردستان صورت گرفت؛

تجلیل از استاد طاهر یارویسی پیشکسوت موسیقی مقامی تنبور ایران فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر در قالب انجمن مردمی تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه سنه فرهنگی) با حضور در منزل استاد طاهر یارویسی، پیشکسوت موسیقی مقامی ایران، نوازنده و سازنده تنبور در کرمانشاه، به پاس سال‌ها خدمت و فعالیتش در این حوزه ها از وی تجلیل و قدردانی کردند. به گزارش ایسنا منطقه کردستان، جمعی از فعالان فرهنگ و هنر، عضو انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان در راستای سلسله برنامه‌های قدردانی و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان هنری، فرهنگی و ادبی با حضور در شهر گهواره منطقه یارسان دالاهو و در منزل استاد طاهر ویسی از استاد پیشکسوت موسیقی مقامی تنبور ایران، نوازنده و سازنده این ساز کهن و مقدس از خدمات چندین دهه ای وی در عرصه هنر، موسیقی و عرفانی تجلیل کردند.
در این مراسم که تعداد زیادی از اساتید و اهالی فرهنگ و هنر و ادب مناطق کردنشین کشور مانند سنندج، پاوه و جوانرود و هنرمندانی از همدان و یزد حضور داشتند در قالب انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه ی سنه‌ی فرهنگی) به منظور تجلیل از سال‌ها تلاش و خدمت استاد «طاهر یار ویسی» در عرصه موسیقی مقامی، موسیقی کردی و عرفانی، نوازندگی و ساختن ساز تنبور در منزل این هنرمند پیشکسوت گرد هم آمده و ضمن تکریم وی، از سال‌ها فعالیت و تلاشش در این عرصه‌ها تجلیل به عمل آوردند.
در این دیدار یحیی صمدی، فعال فرهنگی و از اعضای هیئت مدیره انجمن تجلیل از مفاخر کردستان (موسسه تروسکه ی سنه‌ی فرهنگی) طی سخنانی به روند شکل‌گیری و اهداف این انجمن پرداخت و اظهار کرد: بیش از 15 سال از فعالیت این انجمن مردمی می‌گذرد که فقط توسط ادیبان، هنرمندان و فعالان فرهنگی کشور به‌ویژه استان کردستان اداره می‌شود و وابستگی به هیچ حزب و گروه و جریانی نداشته و ندارد چون اعتقاد داریم فرهنگ زیربنای توسعه است و باید همگی برای تحقق این مهم و ارزش بکوشیم و تلاش این انجمن نیز در این راستا می‌باشد.
صمدی افزود: در گذشته آن‌گونه که شایسته و بایسته است به هنرمندان و اهالی فرهنگ توجه درخور و بها لازم داده نشده است که ما ضمن دیدار با این هنرمندان، قدردان سال‌ها فعالیت و خدمت آن‌ها در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری هستیم و سعی می‌کنیم بخشی از مشکلات آن‌ها را با همراهی مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط برطرف کنیم.
وی خواستار تداوم این‌گونه برنامه‌ها شد و ابراز امیدواری کرد در آینده نیز برگزاری چنین مراسم‌هایی در استان‌هایی مانند کردستان و کرمانشاه برای احترام و قدردانی از هنرمندان استان و رفع موانع و مشکلاتی که دارند گسترش یابد و پیشنهاد داد توسط ادارات مرتبط مانند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری کرمانشاه برای پاسداشت و بهره‌گیری از گنجینه‌ای مانند استاد طاهر یارویسی همایش ارزشمند و ویژه‌ای با حضور اساتید برجسته کشور و منطقه در این حوزه برگزار شود.
لازم به ذکر است استاد (طاهر یارویسی) متولد 1319 شهر گهواره در شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه می‌باشد و نوازنده، استاد نواختن و سازنده تنبور است.
استاد طاهر یارویسی نواختن تنبور را از سن 12 سالگی شروع کرد و از همان سنین اولیه مشغول فراگیری آواهای مقامی این ساز نزد استاد چنگیز فرمانی شده است. اولین و تأثیرگذارترین استاد او، سید ولی حسینی است که از نوادر نوازندگان عصر خود بود. استاد بیرخان (لالو بیرخان) از اساتید بنام منطقه زرده (دالاهو) نیز از جمله استادان وی بوده‌است.
یارویسی هنر ساختن تنبور را در محضر استاد چنگیز فرمانی فراگرفته و شاگردان بسیاری در تهران، کرمانشاهان، منطقه گوران، کردستان و دیگر شهرهای کشور در محضر ایشان مشغول به فراگیری تنبور شده‌اند.
استاد طاهر یارویسی که هنرمندی فاخر و اهل عرفان و هنر بوده و زندگی بسیار ساده و آرامی دارد و بسیار مهربان و مهمان‌نواز است تمام عمر وزندگی خود را وقف خوانندگی و نوازندگی مقام‌های تنبور کرده و امروز از مهم‌ترین مراجع موسیقی مقامی تنبور محسوب می‌شود ضرورت دارد برای سال‌های پایانی عمرش که متأسفانه بیماری امان او را بریده، خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته و جهت استفاده از تجربه و هنری که سال‌ها برای آن رنج کشیده برنامه و اقدامی شایسته برگزار شود.
این استاد متعهد و دلسوز و مردمی با همراهی دیگر هنرمندان منطقه و اساتید این حوزه توانسته در مدت فعالیت خود بیش از 70 مقام اصیل کردی رو که در 700 سال گذشته سینه‌به‌سینه توسط مردان حق منتقل‌شده را حفظ و از نابودی آن جلوگیری کند نباید اجازه داد این گنجینه به این سادگی از بین برود و این یک وظیفه همگانی و به‌ویژه تلاش مسئولان و مدیران نهادهای مرتبط را می‌طلبد. به این نکته همین امروز توجه کنیم که فرداها دیر خواهد شد.
گفتنی است انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه ی سنه‌ی فرهنگی) بیش از 15 سال است فعالیت دارد و در این مدت از ده ها استاد و هنرمند و فعال این عرصه‌ها با برگزاری برنامه‌ها و مراسم مختلفی تجلیل کرده است که می‌توان به تجلیل از هنرمندانی همچون، مرحوم برات علی نورایی (کا برات)، مرحوم عباس کمندی، مرحوم عبدالله ماچکه ای، مرحوم ملک محمد محمدی (ملی دوم)، مرحوم قادر عبدالله زاده (قاله مه ره)، مرحوم سیروس معروفی و اساتید دیگری مانند عدنان کریم، احمد نظیری، هادی ضیاءالدینی، یدالله محمدی، فتانه ولیدی، جمیل نوسودی، شریف علیرمایی، رحیم لقمانی، کلثوم عثمان پور، دکتر اسعد اردلان، جلال ملکشاه، صابر صابر، فردین صادق ایوبی، نجمه الدین درفش، سیمین چایچی، ماجد مردوخ روحانی، حبیب مله ای، منصور رحمانی، عزیز عبدالملکی (عزیز کرماشانی)، اسعد سراج الدینی، احمد محمدی، توفیق ابراهیمی، مهدی حجت السادات، فاتح عزت پور، فتح‌الله امینی، صابر شیانی، نامق هورامی، عطا نهایی، عبید رستمی، زاهد کریمی، عدنان برزنجی، زانا قاسمی فر، عابدین رضایی، سید اسماعیل حسینی، عادل نادری، یدالله شاکری، احمد شاطبی، بهروز نورانی پور، فاطمه فرهادی، سعدالله نصیری، نجمه الدین شوکت یاریان، اسد صیدی، سید جلال حسینی، بیژن باغبانی و ... اشاره کرد.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/10809/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است