عصر کرد

آخرين مطالب

فرماندار سروآباد: 880 واحد مسکونی شهری و روستای در زلزله اخیر آسیب دیدند گفتگو

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - فرماندار سروآباد با تشریح جزییات دقیق از میزان خسارت وارده به واحدهای مسکونی روستاهای این شهرستان بر اثر وقوع 2 زلزله اخیر در این شهرستان گفت: به 880 واحد مسکونی شهری و روستایی در این 2 حادثه خسارت وارد شد.
علی مفاخری اظهار کرد: براساس گزارش کارشناسان بنیاد مسکن در این 2 زمین لرزه یک واحد مسکونی شهری نیاز به بازسازی کامل دارد و به یک واحد نیاز خسارت وارد شده و باید تعمیر اساسی شود.
به گفته وی، همچنین در سطح روستاهای شهرستان 279 واحد مسکونی نیازمند بازسازی کامل هستند و 598 واحد مسکونی نیز باید تعمیر اساسی شوند.
وی افزود: بر اساس گزارش مرکز بهداشت و درمان سروآباد، 12 مرکز بهداشتی درمانی در روستاهای تابعه این شهرستان با مساحت 70 تا 300 مترمربع دچار خسارت شده و بیشتر این مراکز نیاز به تعمیرات دارند و برخی هم باید بازسازی کامل شوند.
مفاخری تاکید کرد: راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز گزارش داده که در مسیر ارتباطی سروآباد - سنندج به طول هفت کیلومتر یک مورد ابنیه، در جاده سروآباد به مریوان به طول هشت کیلومتر یک مورد ابنیه و جاده حسین آباد به اورامان به طول 25 کیلومتر یک مورد ابنیه دچار خسارت شده است.
وی یادآور شد: براساس گزارش بخشداری مرکزی یک واحد ساختمان دولتی در شهر سروآباد خسارت دیده و باید تعمیر شود و در 42 روستای این بخش نیز 327 منزل روستایی نیاز به تعمیر و 49 واحد نیاز به بازسازی دارند.
به گفته وی، در گزارش بخشداری هورامان نیز آمده است 6 واحد ساختمان دولتی و عمومی غیر دولتی در زلزه اخیر آسیب دیده و باید تعمیر شوند، پنج منزل مسکونی و 6 واحد تجاری شهری نیاز به بازسازی کامل دارند و 349 واحد مسکونی در روستاهای این بخش هم باید تعمیر شوند.
مفاخری ادامه داد: در گزارش شهرداری هورامان تخت نیز امده است 2 دبیرستان و مسجد جامع این شهر در این حوادث دچار خسارت شده و هفت منزل مسکونی شهری نیز خسارت دیده است.
وی در خصوص وضعیت تاسیسات زیربنایی و خسارت های این بخش گفت: براساس گزارش آب و فاضلاب روستایی تاسیسات زیربنایی در اثر زلزله آسیب دیده اند که شامل رانش زمین، تخریب دیوار حائل، مسدود شدن جاده دسترسی، آلوده شدن چشمه آب روستا و از کار افتادن پمپ های انتقال آب است.
مفاخری اضافه کرد: در گزارش شرکت گاز نیز آمده است یک علمک در روستای پایگلان آسیب دیده است و جهاد کشاورزی شهرستان هم از وارد شدن خسارت به ساختمان اداری و انبار این اداره تا 30 درصد خبر داد.
فرماندار سروآباد به وارد شدن خسارت به 70 واحد آموزشی نیز اشاره کرد و افزود: 59 واحد آموزشی در زلزله اول و 11 واحد آموزشی نیز در زلزله دوم بین 30 تا 70 درصد خسارت دیدند.
وی یادآور شد: چهار مدرسه از این تعداد تعطیل شد و دانش آموزان این مدارس به صورت چرخشی در مدارس جایگزین ساماندهی و مشغول تحصیل هستند.
وی اظهار کرد: تلاش می کنیم تسهیلات و خدماتی که برای مردم زلزله دیده استان کرمانشاه از سوی دولت در نظر گرفته شده برای آسیب دیدگان زلزله در شهرستان سروآباد نیز در نظر گرفته شود.
 شهرستان سروآباد با 73 روستا، 2 شهر و 2 بخش و جمعیتی بیش از 52 هزار نفر در غرب استان کردستان واقع شده و هم مرز با کشور عراق است، در این شهرستان 90 درصد جمعیت روستانشین و 10 درصد شهرنشین هستند.
در 2 زلزله اخیر (21 آبان و 28 آبان) 42 روستای بخش مرکزی و هفت روستای بخش هورامان از توابع این شهرستان دچار خسارت مالی از 20 تا 70 درصد شدند.
این شهرستان بدلیل قرار گرفتن بر روی گسل زلزله در سال های گذشته شاهد وقوع چندین زلزله و پس لرزه بود اما خوشبختانه این حوادث تلفات جانی نداشت و تنها خسارت مالی به برخی تاسییات، زیر ساخت ها، مدارسف مراکز بهداشتی و منازل مسکونی شهری و روستایی وارد شد.
در شهرستان سروآباد 146 مدرسه وجود دارد که از این تعداد، 25 مدرسه در مناطق شهری و 121 مدرسه نیز در روستاها هستند.
تعداد 32 کلاس درس در سه مدرسه بزرگ این شهرستان بر اثر وقوع زمین لرزه به صورت کامل تخریب شد و 67 مدرسه نیز از 20 تا 50 درصد خسارت دیدند همچنین دیوار محوطه و دیوار حائل 37 مدرسه شهری و روستایی نیز تا 70 درصد تخریب شده است.
هشت هزار و 500 دانش آموزان که 87 درصد آنها در مدارس روستایی و 13 درصد در مدارس شهری تحصیل می کنند، جمعیت دانش آموزی شهرستان سروآباد را تشکیل می دهند.
 زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 9.33 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند. کانون این زمین لرزه مرز ایران و عراق نزدیکی شهر ازگله در استان کرمانشاه گزارش شد که زیان ها و خسارت های مالی و جانی زیادی به بار آورد.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و همچنین موجب وارد شدن خسارت زیادی به روستاهای شهرستان سروآباد شد.
زمین لرزه ای دیگری نیز به بزرگی 4.2 ریشتری در روز یکشنبه 28 آبان ساعت 9:49 دقیقه، شهرستان سروآباد را لرزاند که در اثر این زمین لرزه چند روستای منطقه هورامان دچار خسارت شدند ولی این زمین لرزه ها خسارت جانی در این منطقه نداشتند.
این زمین لرزه در عمق 9 کیلومتری زمین و در فاصله 10 کیلومتری شهر سروآباد در استان کردستان، 13 کیلومتری شهر نودشه و 18 کیلومتری شهر نوسود در استان کرمانشاه به وقوع پیوست.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/10617/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خیابان نوبهار پیاده‌راه میشود

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

فوت 15 کردستانی در حوادث کار

یک سوم تلفات رانندگی در شهرهای کردستان مربوط به عابران پیاده است

عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش

فال انبیا فردا چهارشنبه 29 فروردین 1403

3.5 میلیون نفر در تعطیلات نوروز به کردستان سفر کردند

نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب فردا تعطیل شد

پلیس: فوت بدلیل بی‌حجابی در ساختمان وزرا کذب است

راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

­استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

18میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

بازدید بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟

معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

پلیس: فوت به دلیل حجاب در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت یک دختر در ساختمان وزرا کذب است

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

اطلاعیه پلیس درباره مرگ یک شرور درحین انتقال به صحنه جرم/ بازداشتگاه وزرا مرکز اوباش است

متهم نرسیده به صحنه بازسازی جرم فوت کرد

رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان

پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد

برگزاری مراسم سان ورژه نیروهای مسلح مستقردر کردستان فردا در سنندج

معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

در سه ماه پایانی سال 1402 چند مجوز موسیقی صادر شد؟

پرینچک: ترکیه حریم هوایی خود روی آمریکا و اسرائیل را ببندد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود

آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

طاق‌بستان برای هموفیلی‌ها قرمز شد

110 هزارعمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی استان کرمانشاه

امیررضا ده بزرگی صاحب نشان برنز شد

سد معبر مغازه‌ها در سنندج مردم را کلافه کرد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان